برنامه پس از جنگ نتانیاهو: مسئولین بومی

حول اخبار رسانه‌های اسرائیلی، نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو برنامه‌ای را پیشنهاد داده که پس از جنگ، غزه توسط مسئولین فلسطینی اداره شود.

نتانیاهو در شب پنج‌شنبه پیشنهادی با ماده و تبصره‌های فراوان به کابینه‌ی امنیتی حکومت ارائه کرد. این پیشنهاد با یادآوری اهداف آنان در غزه آغاز می‌شود: «فروپاشی حماس و جهاد اسلامی و آزادی تمامی گروگان‌ها»

کارمندان بومی

حول اخبار د تایمز آف اسرئیل از عناصر اساسی این برنامه این است که امور اداری و مدنی غزه از طرف  «کارمندان بومی که با کشورها و یا نهادهایی که از تروریسم پشتیبانی می‌کنند ارتباطی ندارند و دارای تجربه‌ی اداری هستند» مدیریت شود.

در سراسر مرز منطقه‌ی میانی ایجاد شود

پس از اینکه جنگ به اتمام رسید ارتش اسرائیل با ادعای «پیشگیری دوباره از احیای فعالیت‌های تروریستی» بتواند در سراسر غزه دست به عملیات بزند.

در این گزارش گفته می‌شود که از سمت فلسطین مرزهای غزه یک منطقه میانی امنیتی بنا شود و تا هر مدتی که نیاز به امنیت باشد این محدوده میانی نیز پابرجا باشد.

این حکم با موضع‌گیری آمریکا که مخالف است بعد از جنگ خاک فلسطین کوچکتر شود در تضاد است.

در غزه نیروی نظامی وجود نداشته باشد

این گزارش پیشبینی می‌کند که اسرائیل «برای اینکه از قوی شدن بنیاد تروریست‌ها در کرانه‌ی باختری و غزه جلوگیری کند و تهدیدات علیه اسرائیل را سد کند» از راه زمینی، دریایی و هوایی تمامی مناطق غرب اردن را از لحاظ امنیتی کند.

این برنامه همچنین شامل موارد زیر است: «برای حفاظت از قانون و نظام غزه، مطلقاً هیچ سربازی فراتر از آنچه لازم است باقی نخواهد ماند» و «تمام نهادهای سیاسی، آموزشی و اجتماعی غزه از رادیکالیسم پاکسازی خواهند شد».

بستن مرز با مصر

بر اساس این طرح، تشکیلات خودگردان فلسطینی سازمان ملل متحد باید حذف شود، زیرا برخی از کارمندان آن توسط اسرائیل به مشارکت در حمله حماس در ۷ اکتبر متهم شدند.

در مورد مرز مصر و غزه، طرح جلوگیری از از سرگیری فعالیت‌های «تروریستی» و «قاچاقی» پیش بینی می‌کند که مرز مصر «بسته» شود.