بیش از ۱۵۰ نفر در مراکش به دلیل تشویق به مهاجرت محاکمه می‌شوند

دستگاه قضایی مراکش بیش از ۱۵۰ نفر را به دلیل تشویق به مهاجرت غیرقانونی محاکمه می‌کند. این محاکمه پس از یک تلاش بزرگ مهاجرت به منطقه سئوتا در اسپانیا انجام شد.

مصطفی بایتاس سخنگوی دولت روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و اظهار داشت که روز یکشنبه حدود ۳ هزار نفر بر اساس تماس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند وارد منطقه سئوتا شوند.

بیتاس در این نشست خبری با بیان اینکه برخی از جوانان به دلیل تماس‌های خارجی در شبکه‌های اجتماعی تشویق به مهاجرت می‌شوند، از این وضعیت انتقاد کرد.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: در راستای مبارزه با مهاجرت‌های بی‌رویه، ۱۵۲ نفر به دادگاه معرفی شده‌اند و تمامی تلاش‌ها برای عبور از مرز مسدود شده است.

در روز حادثه صدها مهاجر که بیشتر آنها مراکشی بودند به امید رسیدن به اسپانیا تلاش کردند از سیم خاردارهای شهر فنیدَق عبور کنند. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور مداخله کردند.

در ماه اوت، مقامات مراکشی اعلام کردند که بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تلاش برای مهاجرت را مسدود کرده‌اند. با این حال در عرض هشت ماه، حدود ۲۲ هزار مهاجر به جزایر قناری رسیده‌اند.

جوانان بیکار هستند

در مراکش، بخش بزرگی از جمعیت جوان بیکار هستند. بر اساس آمارهای رسمی، از هر چهار جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله، یک نفر از تحصیل و کار محروم است. این مهمترین دلیل روی آوردن جوانان به مسیرهای مهاجرت است.