سازمان ملل: سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای کارکنان کمک‌های بشردوستانه شد

سازمان ملل افزایش حوادث خشونت علیه کارکنان کمک‌های بشردوستانه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد و اعلام کرد که این وضعیت به سطح غیر قابل قبولی رسیده است.

جویس مسویا، سرپرست دفتر امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در بیانیه‌ای در ۱۹ اوت، روز جهانی بشردوستانه، تاکید کرد که عادی‌سازی خشونت علیه کارکنان کمک‌های بشردوستانه و عدم پاسخگویی عاملان، تهدیدی جدی برای عملیات‌های بشردوستانه است.

بر اساس داده‌های دفتر امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، ۲۸۰ کارکن کمک‌های بشردوستانه در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان کشته شدند. این نشان‌دهنده افزایش ۱۳۷ درصدی نسبت به سال قبل است و مرگبارترین سال ثبت شده برای جامعه بشردوستانه بین‌المللی است. از دست دادن ۱۶۳ امدادگر در غزه به ویژه در سه ماه اول درگیری بین اسرائیل و حماس، دلیل اصلی این افزایش رکورد ذکر شده است.

سودان جنوبی و سودان نیز از جمله خطرناک‌ترین مناطق برای کارکنان کمک‌های بشردوستانه بودند. ۳۴ امدادگر در سودان جنوبی و ۲۵ نفر در سودان جان خود را از دست دادند. علاوه بر این، مرگ و میر بسیاری در کشورهایی مانند اسرائیل، سوریه، اتیوپی، اوکراین، سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو و برمه رخ داد.

سازمان ملل اعلام کرد که این ارقام وحشتناک در سال ۲۰۲۳ در حال حاضر یک رسوایی است و هشدار داد که ممکن است تصویر بدتری برای سال ۲۰۲۴ وجود داشته باشد. سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه مختلف خواستار پایان دادن به این موج خشونت و حمایت از همه کارکنان کمک‌های بشردوستانه شدند. در این زمینه تاکید شد که حملات علیه غیرنظامیان باید متوقف شود و مسئولین باید پاسخگو باشند.

سازمان ملل هر سال در ۱۹ اوت روز جهانی بشردوستانه را جشن می‌گیرد و توجه را به حملات علیه امدادگران بشردوستانه جلب می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که در این زمینه اقدام کنند. این حملات رکوردشکنی در سال ۲۰۲۳ یک بار دیگر خطرات پیش روی امدادگران بشردوستانه را آشکار کرد.