ایران و بحرین روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند

دیپلمات‌های ایرانی اعلام کردند که تصمیم دارند مذاکراتی را برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و بحرین که هشت سال است قطع شده آغاز کنند.

این اطلاعیه روز دوشنبه به مناسبت سفر نادر عبداللطیف بن راشد آل زیانی وزیر امور خارجه بحرین به تهران برای شرکت در نشست گفتگوی همکاری آسیایی اعلام شد. 

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران، علی باقری وزیر امور خارجه ایران در دیدار با الزیانی اعلام کرد که «دو طرف توافق کردند که سازوکارهای لازم برای آغاز مذاکرات بین دو کشور برای بررسی چگونگی آغاز مجدد روابط سیاسی ایجاد شود.» 

بحرین در سال ۲۰۱۶ پس از آن که تظاهرکنندگان معترض به اعدام روحانی ناراضی شیعه نمر النمر توسط ریاض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در شهر مشهد در شمال غرب این کشور حمله کردند، روابط خود را با ایران قطع کرد. 

ایران با اکثریت شیعه و پادشاهی سنی عربستان سعودی در مارس ۲۰۲۳ بر اساس توافقی که با چین مذاکره شد، روابط خود را از سر گرفتند. 

از آن زمان، تهران در تلاش است تا روابط دیپلماتیک خود را با دیگر کشورهای عربی مانند مصر برقرار کند. 

زیانی در ماه می برای مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در سانحه سقوط هلیکوپتر در ۱۹ می درگذشت، به ایران سفر کرد.