سیاست‌های پ‌دک اقلیم کوردستان را به تونلی تاریک رسانده است

به‌دلیل جنگ روانی که هر یک از حزب دموکرات کوردستان و حکومت بغداد علیه مردم باشور کوردستان درپیش گرفته‌اند؛ مردم در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برند و حقوق کارمندان اقلیم کوردستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پس از تصویب قانون بودجه عراق و توقیف صادرات نفت اقلیم کوردستان از راه ترکیه، اقلیم کوردستان با بحران نبود نقدینگی برای پرداخت حقوق کارمندان و مزدبگیرانش روبرو شده است. نه حکومت غیرمشروع اقلیم(از لحاظ اتمام دوره کابینه) و نه احزاب سیاسی حاکم در اقلیم هیچ جوابی برای مطالبات مردم ندارند. هریک از وزارت اقتصاد اقلیم و عراق نیز اظهارات ضد و نقیضی علیه هم دارند و هریک دیگری را به عدم پای‌بندی به قانون بودجه عراق متهم می‌کند.

اگر چه مسرور بارزانی نخست‌وزیر حکومت موقت اقلیم این را عنوان کرد که این حکومت مرکزی بغداد است که استحقاقات اقلیم کوردستان را تسلیم نمی‌کند که در قانون بودجه سال ۲۰۲۳ تصویب شده است، اما باسم عوادی سخنگوی حکومت عراق در بیانیه‌ای آشکار کرد که حکومت عراق به‌طور کامل پای‌بند التزامات مالی خود نسبت به اقلیم کوردستان بوده و برای حل مشکلات مابین بغداد و هولیر تلاش‌های زیادی کرده‌اند. اما اقلیم کوردستان درآمدهای نفتی و غیرنفتی خود را به‌نحوی که در قانون بودجه مقرر شده، به حکومت بغداد تحویل نداده است.

از طرف دیگر طیف سامی وزیر اقتصاد عراق اعلام کرد؛ در ۶ ماه اول امسال حکومت اقلیم کوردستان سهم خودش را از بودجه دریافت کرده است و برای ۶ ماه دوم سال جاری نیز یک تریلیون و نیم دینار است.

نیز اظهار داشت؛ اقلیم کوردستان باید آنچه را که از حقوق خودش بیشتر است، بازگرداند و صحت و شفافیت لیست حقوق‌بگیرانش را نیز اثبات نماید.

از طرف مقابل حکومت اقلیم کوردستان نیز عنوان کرده که ما پای‌بند قانون بودجه بوده‌ایم و این بغداد است که سهم ما از بودجه را واریز نمی‌کند.

برای حل‌وفصل این وضعیت نیز مجلس عراق دستور داده تا طیف سامی وزیر اقتصاد عراق و آوات جناب وزیر اقتصاد اقلیم پنج‌شنبه این هفته به مجلس بروند تا مسئله حقوق کارمندان اقلیم کوردستان را بررسی نمایند.

در روزهای اخیر نیز رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق با احزاب سیاسی سهیم در کابینه حکومت در بغداد باهم دیدار کردند و به اوضاع کرکوک و چند مسئله دیگر نیز پرداختند.

درباره سهم حکومت اقلیم از بودجه نیز در پایان این نشست از تصمیم مجلس عراق برای دعوت وزرای اقتصاد دو حکومت به مجلس؛ حمایت کردند.

این‌ها درحالی است که امروز ۱۳ روز از ماه ۹ (سپتامبر) می‌گذرد و کارمندان و مزدبگیران حکومت اقلیم کوردستان تنها تا ماه ۶ امسال حقوق خود را دریافت کرده‌اند و به همین دلیل بخشی از معلمین و کارمندان بخش بهداشت و درمان دست به اعتصاب زده‌اند.