تداوم فشارهای طالبان علیه رسانه‌ها

بنا به گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان در مورد وضعیت رسانه‌های کشور، عملکردهای محدودکننده علیه رسانه‌ها و خبرنگاران از سوی طالبان ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. افغانستان یکی از دست کشورهایی است که برای خبرنگاران خطرناک محسوب می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان (afjc) در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت رسانه‌های این کشور اعلام کردە کە محدودیت‌های طالبان علیه رسانه‌ها و خبرنگاران نه تنها کاهش نیافته است، بلکه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

بە گفتە این نهاد مستقل در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی بازداشت، تهدید، نظارت بر محتوای رسانه‌ها، مسدود کردن فعالیت رسانه‌ها و ممنوعیت همکاری با رسانه‌های بیرون از افغانستان از سوی طالبان همچنان و به شدت ادامه داشتە است.

در این گزارش آمده کە محدودیت‌ها علیه رسانه‌های افغانستان در کابل، پایتخت این کشور نسبت به استان‌های آن کم‌تر است، اما در استان‌ها مقام‌های محلی طالبان عمدتاً خودسرانه بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران محدودیت وضع می‌کنند ویت فعالیت آنان را متوقف می‌کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، ۸۹ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را از سوی طالبان، ثبت کرده است.

بر اساس گزارش این نهاد، از این تعداد، ۶۰ مورد آن تهدید خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها بوده و ۲۹ مورد دیگر آن بازداشت خبرنگاران‌ بوده‌اند.

در این گزارش آمده که از جمله خبرنگارانی در این شش ماه از سوی طالبان بازداشت شده‌اند، یک خبرنگار که در استان غزنی بازداشت شده است، همچنان در زندان این گروه بسر می‌برد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در این مدت، طالبان دست‌کم فعالیت هفت رسانه را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه، وزارت عدلیه طالبان دو‌ شبکه‌ی تلویزیونی را در کابل متوقف کرده است.

این مرکز مشخص نکرده است که این شبکه‌ها کدام شبکه‌های تلویزیونی است، اما طالبان در سال جاری میلادی دست‌کم اقدام به توقف فعالیت سه شبکه تلویزیونی کرده‌اند که شامل تلویزیون نور، تلویزیون بریا و تلویزیون تمدن می‌شود.

از این میان، تلاش برای توقف فعالیت شبکه‌ی تلویزیونی تمدن که متعلق به شیعیان افغانستان از سوی وزارت عدلیه طالبان صورت گرفت و تلویزیون‌های نور و بریا از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان مسدود شدند.

طالبان علیه تلویزیون تمدن ادعای "غصب زمین" مطرح کرده بودند، اما تا اکنون موفق به توقف فعالیت این شبکه نشده‌اند، اما دلیل مسدود کردن دفاتر تلویزیون‌های نور و بریا را عدم پیروی از سیاست‌های خود اعلام کردند.

در شش ماه اخیر طالبان همچنین دو ایستگاه رادیویی را در غزنی، یک رادیو را در لغمان، یک رادیو را در پروان و یک رادیو را در خوست مسدود کرده‌اند.

از میان همه‌ این رسانه‌ها، دو رادیو و دو شبکه تلویزیونی همچنان مسدود است و مسدود شدن سایر شبکه‌ها، موقتی بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که بررسی‌های شش‌ ماهه این نهاد نشان می‌دهد نظارت بر محتوای رسانه‌های خصوصی و آزاد از سوی طالبان در این مدت افزایش یافته است.

این مرکز گفته است که نهادهای غیرمسؤل، به‌ ویژه استخبارات و اداره امر به معروف و نهی از طالبان، از طریق نظارت مستقیم و غیرمستقیم برنامه‌های رسانه‌ها، در امور کاری آن‌ها مداخله می‌کنند.