آغاز بکار پنجمین کنفرانس آکادمیسین‌های جامعه دمکراتیک

با شعار «با فلسفه‌ای آزاد بسوی تاسیس جامعه‌ای دمکراتیک»، پنجمین کنفرانس آکادمیسین‌های جامعه دمکراتیک با مشارکت ۹۰ انجمن آغاز بکار کرد.

پنجمین کنفرانس آکادمیسینهای جامعه دمکراتیک در سالن شورای قانونگذاری منطقه عاموده، از توابع کانتون قامشلو آغاز بکار کرد.

نود انجمن، متشکل از ۲۲ آکادمیسین از جنبش جامعه دمکراتیک در شمال-شرق سوریه، هیاتهای کنگره ستار، کمیته اقتصادی، آکادمی‌های علوم اجتماعی، خودمدیریتی دانشگاه‌های روژآوا، مجلس عدالت اجتماعی، حزب اتحاد دمکراتیک، هیات بهداشت خودمدیریتی، نیروهای دفاع اجتماعی، نیروهای امنیت داخلی، اتحادیه جوانان انقلابی، جنبش جامعه دمکراتیک در این کنفرانس شرکت کردند.

در آغاز این کنفرانس، سخنگوی کمیته آکادمیسینهای جامعه دمکراتیک، ابراهیم اسد با زبان عربی و عضو مدیریت بخش علمی، آرام کوچر با زبان کوردی تحلیلهای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان را در رابطه با اهمیت ایجاد آکادمی‌ها قرائت کردند. سخنرانان در این باره اظهار داشتند:

سیستم ملت دمکراتیک از سه فاکتور اصلی برخوردار است؛ جامعه‌ای دمکراتیک، اکولوژی و اقتصاد. وظیفه اصلی تحقق نیازمندی‌های فکری و امیدهای این سیستم هستند. به همین دلیل این نکته حایز اهمیت است که این سیستم در سطح و در تعداد مناسب ایجاد شود. در غیر اینصورت کادرهای آکادمی بدون مبانی مدرنیته دمکراتیک معنایی ندارند، مبانی مدرنیته دمکراتیک نیز بدون کادرهای آکادمی‌ها هیچ معنایی ندارند. این دو به عنوان متمم و مکمل یکدیگر بوده و تنها در این صورت است که بقا و پیروزی اسن سیستم مهیا می‌شود.

بعد از ان ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک، غریب حسو با تبریک برگزاری این کنفرانس، نسبت به ایجاد بنیانهای آکادمی و پرورش فکری در سال‌های آتی و ایجاد پیشرفت در این حوزه، ابراز امیدواری کرد.

غریب حسو در سخنان خود تایید نمود که پیشبرد جوامع با پرورش فکری دمکراتیک امکان‌پذیر بوده و در این باره اظهار داشت: نمونه آن ساکنان شرق سوریه هستند که پیش از آن تحت تاثیر تفکر حاکمیت و ستمکاری قرار داشتند. اما با تلاش‌های آکادمی‌های دمکراتیک در شمال-شرق سوریه و به یمن فلسفه رهبر عبدالله اوجالان جامعه به سطح کنونی ارتقا یافته است.

غریب حسو در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت که حکومت دمشق تا کنون پروژه ملت دمکراتیک و انقلاب شمال-شرق سوریه را مورد پذیرش قرار نداده است زیرا جامعه دستخوش تغییر فکری قرار گرفته و در مقابل سیاستهای حکومت بوده و بر خلاف آن فکر می‌کند.

غریب حسو به اهمیت آموزش در شمال-شرق سوریه نیز تاکید کرده و اظهار داشت: رهبر عبدالله اوجالان خواهان آموزش و ایجاد آکادمی‌های فکری شده است تا جامعه دمکراتیک در شمال-شرق سوریه ایجاد و بتواند خود را مدیریت کند.

غریب حسو، ریاست مشترک تو-دم در خاتمه سخنان خود بر اهمیت گشایش آکادمی‌های جدید و ادامه کورس‌های آموزشی تاکید کرد.

این کنفرانس همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که گزارش دو سالانه فعالیتهای آکادمیک قرائت شده و در رابطه با آنها بحث و بررسی شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که پروژه و طرح مورد نظر بررسی شود و در صورت پذیرش از سوی کنفرانس مورد تایید واقع شود.

آکادمی‌های جامعه دمکراتیک که در ۶ آوریل ۲۰۱۳ در مناطق شمال-شرق سوریه تاسیس شدند، این آکادمی‌ها از مهمترین مراکز و نهادهای فکری و اجتماعی در منطقه شمال-شرق سوریه هستند و از طریق این آکادمی‌ها ساکنان منطقه فعالیتهای فکری خود را بر اساس معیارهای ملت دمکراتیک به پیش می‌برند.