برگزاری دادگاه کشتار «جمعه خونین زاهدان» بدون حضور عاملان اصلی آن

به گفته مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان، دادگاه کشتار جمعه خونین زاهدان برگزار شده اما عاملان اصلی کشتار در آن حضور نداشتند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در صفحه ایکس خود از برگزاری دادگاه کشتار جمعه خونین زاهدان با حضور افراد معدودی از ماموران نیروهای انتظامی خبر داد.

وی در صفحه ایکس خود نوشت : « دادگاه جنایت جمعه خونین زاهدان پس از انتظاری طولانی، با احضار افراد معدودی از ماموران نیروی انتظامی تشکیل شد، اما آمران این جنایت و عاملان سپاهی و بسیجی آن هیچگاه بازخواست نشدند.»

 به گزارش کمپین فعالین بلوچ دادگاه جمعه خونین زاهدان در دو جلسه در اواخر بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد و ریاست دادگاه بدون شنیدن اظهارات خانواده کشته و زخمی شدگان از آنها خواسته بود تا با گرفتن دیه رضایت دهند، اما خانواده‌ها با این امر مخالفت کردند.

 جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه ۱۴۰۱ رخ داد که پس از برگزاری نماز جمعه تعدادی از نمازگزاران برای اعتراض در مقابل یک کلانتری در زاهدان تجمع کردند که با شلیک مستقیم نیروهایی که از قبل در کلانتری مستقر شده و خود را آماده کرده بودند روبرو شده و بیشتر از ۱۰۰ تن که ۱۵ تن از آنان کودک بودند کشته شدند.

 اخیرا کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در این رابطه در گزارش خود نوشته بود که در آن روز دست کم ۱۰۴ تن کشته شدند.