بزرگترین پروژه، حمایت از زنان سریانی است

الهام ماتله یکی از اعضای اتحادیه زنان سریانی با بیان اینکه زنان سریانی می‌توانند در همه عرصه‌های اجتماعی جای خود را بگیرند، گفت: «ما می‌خواهیم پروژه‌های خود و به ویژه پروژه‌های حمایت از زنان را افزایش دهیم.»

دولت عثمانی در طول جنگ جهانی اول قتل‌عام بزرگی را علیه ارامنه، سوری‌ها، سریانی‌ها و کلدانی‌ها انجام داد. بر اساس تحقیقات و داده‌های بین‌المللی، یک و نیم میلیون مسیحی کشته و صدها هزار نفر آواره شده‌اند. عثمانی‌ها این کشتار را برای گسترش مرزهای خود و تغییر بافت جمعیتی منطقه به دلایل دینی و امنیت ملی انجام دادند.

اتحادیه زنان سریانی در ۱ اکتبر ۲۰۱۳ تأسیس شد

با وجود این حملات و محاصره‌ها، آنها عقب‌نشینی نکرده و تسلیم نشدند. در سال ۱۹۹۵، مردم سریانی ساکن در اروپا، به کوهستان‌ها رفتند و خوددفاعی‌شان را در آنجا شروع کردند. تا سال ۱۹۹۹، مردم سریان به نیروی دفاعی نیاز داشتند. سریانی‌هایی که در سوریه بودند خود را مخفیانه سازماندهی می‌کردند. انقلاب روژاوا که تحولی سرنوشت ساز برای همه خلق‌ها بود، تبدیل به دریچه‌ امیدی بزرگ برای مردم سوریه شد. در ۱ اکتبر ۲۰۱۳ کنفرانسی در شهر دِرک برگزار شد. زنان سریانی برای اینکه در عرصه‌های نظامی جای خود را بگیرند، اتحادیه زنان سریانی را در آن کنفرانس تشکیل دادند.

مؤسسه دفاعی و آکادمی

برای حمایت از زنان سریانی، تحت رهبری اتحادیه زنان سریانی، در ۳۰ اوت ۲۰۱۵، آکادمی‌های وابسته به شورای بَت ناهرَن در حسکه و چل‌آخا تأسیس شد. در همان سال، نیروهای بَت ناهرَن زنان سریانی تأسیس شد. همچنین تا این زمان نیروهای نظامی سریانی‌ها یک نیرو بودند. اما در سال ۲۰۱۵ نیروهای سوتورو تأسیس شد و در آغاز سال ۲۰۱۶ نیروهای امنیتی خود را سازماندهی کردند. در حال حاضر دو موسسه امنیتی و دو آکادمی نظامی زنان سریانی متعلق به شورای بَت ناهرَن در شهرهای دِرک و حسکه وجود دارد. در رابطه با این موضوعات، الهام ماتله، عضو اتحادیه زنان سریانی به بیان نظرات خود پرداخت و با خبرگزاری ما، خبرگزاری فرات (ANF) گفتگو کرد.

سیستم ریاست مشترک

الهام ماتله، عضو اتحادیه زنان سریانی با بیان اینکه زنان سریانی دارای فرهنگ و سنت بسیار باستانی هستند، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «زنان سریانی دارای سنت‌های قدیمی بسیاری هستند و می‌توانند در همه عرصه‌های جامعه جای خود را بگیرند. پروژه‌های مختلفی در این زمینه توسعه یافت. زنان سریانی با سختی‌ها و شکنجه‌های زیادی روبرو شده‌اند. با این حال، پس از انقلاب روژاوا، ما خودمان را منضبط کردیم. آنچه بیش از همه ما را تحت تأثیر قرار داد، سیستم ریاست مشترکی اداره خودمدیریتی است. ما می‌خواستیم در همه عرصه‌های اجتماعی جای خود را بگیریم و به مردم بفهمانیم که اراده زنان سریانی شکسته نشده و بیش از پیش توسعه خواهد یافت.»

توسعه اقتصاد زنان

الهام ماتله در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه اتحادیه زنان سریانی با اهداف زیادی تأسیس شده است، اظهار داشت: «تمام این پروژه‌ها برای توسعه اقتصاد زنان است. همزمان، در چارچوب این پروژه‌های اتحادیه زنان سریانی، کانون‌های مطالعه در حسکه، قامشلو و چل‌آخا برای آموزش کودکان افتتاح شد. همچنین بسیاری از نهادهای اجتماعی دیگر مانند شورای خانواده‌های شهدا، جوانان سریانی و... داریم.»

زنان میتوانند در همه عرصهها جای خود را بگیرند

الهام ماتله در پایان سخنان خود با بیان اینکه تحت رهبری شورای بَت ناهرَن، اتحادیه زنان سریانی در سوریه تأسیس شد و نقش بسزایی در این طرح‌هایی که برای زنان جوان برگزار می‌شود، دارد و سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: «ما باید متحد باشیم. ما می‌توانیم در همه عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم. بگذارید زنان خود را توسعه دهند و در همه کارها جای خود را بگیرند. ما به عنوان زنان سریانی امیدواریم پروژه‌های بیشتری به خصوص در زمینه دفاعی انجام دهیم.»