در شهر آمد به قتل زنان اعتراض شد: نه فقط امری فردی است، بلکه سیاسی است!

زنانی که در آمد در چارچوب «کارگاه آموزشی سیاست‌های زنان در مدیریت‌های محلی» گرد هم آمدند، به قتل زنان اعتراض کردند.

در این بیانیه که در مقابل مرکز فرهنگ کنگره آمد برگزار شد، گلتان کیشاناک، سیاستمدار، ریاست‌های مشترک زن شهرداری و نمایندگان بسیاری از سازمان‌های زنان شرکت کردند.

این بیانیه توسط نَسلی‌هان شَدال، ریاست مشترک شهرداری شهر وان بیان شد.

نسلی‌هان شدال با بیان اینکه مبارزه آنها با ایدئولوژی تبعیض‌آمیز و جنسیتی ادامه دارد، گفت: «سیاست زن‌کشی آگاهانه توسط قدرت‌های سیاسی ادامه می‌یابد. ما می‌دانیم که دولت‌های سیاسی از طریق این سیاست‌ها نفس می‌کشند و خود را حفظ می‌کنند. ما برای هر زنی که به قتل می رسد، به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

سوزان ایش‌بیلَن، رئیس انجمن زنان رُزا، گفت: «در این روند که هر روز با خبرهای غم‌انگیز دیگری مواجه می‌شویم، حق زندگی زنان غصب شده و زندگی خانواده‌ها از هم می‌پاشد. به جای مبارزه با خشونت، با سیاست‌ها و اقداماتی که خشونت را مشروع می‌سازد، این وضعیت را بدتر می‌کنند.»

سوزان ایش‌بیلَن افزود: «افزایش زن‌کشی، به ویژه در دوران حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ، نشان می‌دهد که نابرابری جنسیتی عمیق‌تر شده و حق زنان برای زندگی نادیده گرفته شده است. زنانی که مراحل طلاق را طی می‌کنند در این دوران که بیشترین آسیب را دارند در معرض خشونت قرار می‌گیرند. مردان برای کنترل زنان، تثبیت قدرت خود و تحمیل الگوی زنانه بر اساس هنجارهای اجتماعی از خشونت استفاده می‌کنند. قتل زنی در آمد توسط فردی که می‌خواست از او طلاق بگیرد در حضور فرزندانش ابعاد وحشتناک زن‌کشی را آشکار می‌کند. این نه تنها یک قتل فردی، بلکه یک جنایت سیاسی است. میل به زندانی کردن زنان در خانه، نقض حق زندگی آزادانه و تحمیل ذهنیت مردانه از جمله عواملی است که به این قتل‌ها مشروعیت می‌بخشد.»

این بیانیه با سر دادن شعار «ژن، ژیان، آزادی» پایان یافت.