تصویر

کنش زنان آفریقای جنوبی برای پخشان عزیزی و شریفه محمدی

زنان استان گوتنگ آفریقای جنوبی برای خبرنگاران و کنشگران حقوق زنان، پخشان عزیزی و شریفه محمدی که در ایران به اعدام محکوم شده‌اند، کنشی در پرتوریا برگزار کردند.

حکم اعدام برای پخشان عزیزی در ۲۳ جولای و شریفه محمدی در ۴ جولای صادر شد. هر دو زن در طول هفته‌ها بازداشت تحت شکنجه‌های شدید و اعمال غیرانسانی قرار گرفتند.

جامعه زنان روژهلات کوردستان (کژار) که سازمان‌های مبارز برای حقوق زنان در روژهلات کوردستان را گرد هم می‌آورد، کمپین «نه به اعدام، بله به زندگی آزاد» را در چهاردهمین سالگرد اعدام شیرین علم‌هولی و یارانش در ۹ ماه می ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد.

حمایت از این کمپین از آفریقای جنوبی نیز صورت گرفت. زنان آفریقایی در ۱۰ اوت در مقابل سفارت ایران در پرتوریا تجمع کردند تا به صدای متحد کمپین «نه اعدام، بله به زندگی آزاد» بپیوندد.

سازمان‌هایی مانند گروه زنان پارک آزادی پایگاه شهید ایوانا هافمن اباحلالی، جنبش آگاهی سیاه و شهید آرون بوشنل و سازمان‌های بین‌المللی نه بمب بلکه غذا برای این کنش گرد هم آمدند.

در این مراسم پیام «به صداهای جهان در محکومیت رژیم ظالم ایران میپیوندیم» داده شد.

در این بیانیه آمده است: «ما قصد داریم به سازماندهی و همکاری با هم در روحیه وحدت زنان برای کسانی که اعدام شدند و به دلیل بی‌عدالتی‌های آن زمان با مشکلات بیشتری مواجه شدند، ادامه دهیم. ما تا زمانی که همه آزاد نشوند متوقف نخواهیم شد.»