تصویر

قتل‌عام زنان: ۲۸۰ زن در ۸ ماه به قتل رسیدند

بهار پکر، کنشگر ت‌ژ‌ا با بیان اینکه به دلیل سیاست بدون مجازات گذاشتن جنایات نسبت به زنان، قتل زنان روز به روز در حال افزایش است، گفت: «ما به عنوان زنان باید خود دفاعی را در برابر ذهنیت مردسالار توسعه دهیم.»

قتل‌عام زنان

بر اساس «گزارش ۸ ماهه کشتار زنان» فدراسیون انجمن‌های زنان ترکیه، حداقل ۲۸۰ زن بین اول ژانویه تا ۳۱ اوت ۲۰۲۴ توسط مردان به قتل رسیده‌اند. در این گزارش مرگ ۵۰ زن دیگر هم مشکوک اعلام شده است. از این تعداد ۱۵۳ زن با تفنگ و ۶۰ زن با ابزار برنده کشته شدند.

بهار پکر کنشگر جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌ا) درباره قتل زنان با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. پکر با بیان اینکه کشتار زنان در چند وقت اخیر افزایش یافته است، گفت: «شرایط کنونی نشان می‌دهد که کشتار زنان بخشی از سیاست‌های جنگ ویژه است. از گذشته تاریخ تا امروز ظلم بر زنان وجود داشته است. اما وقتی به درستی به آن نگاه می‌کنیم، دلیل اصلی افزایش قتل زنان در سال‌های اخیر حذف قانون شماره ۶۲۸۴ بوده است. حذف این قانون بر زنان تأثیر منفی داشت. ما به عنوان زنان کوردستانی به میدان رفتیم و گفتیم که این قانون نباید حذف شود. ما در میادین فریاد زدیم که پس از لغو «پیماننامه استانبول» کشتار زنان و کودکان بیشتر خواهد شد.»

هر روز یک زن به قتل می‌رسد

بهار پکر با اشاره به اینکه در ماه اوت، ۳۱ زن و ۵ کودک به قتل رسیده‌اند، گفت: «وقتی نگاه می‌کنیم تقریبا هر روز یک زن به قتل می‌رسد. چند روز پیش زنی در داخل داروخانه توسط شوهرش با چاقو کشته شد. ریشه قتل زنان در سیاست مصونیت از مجازات است. متأسفانه سیاست بدون مجازات گذاشتن، منجر به تقویت ذهنیت مردانی می‌شود که علیه زنان خشونت می‌کنند و آنها را می‌کشند. هیچ امنیتی برای زنان وجود ندارد. زنان دیگر نمی‌توانند با خیال راحت بیرون بروند. زنان حتی در خانواده خود نیز در امان نیستند. وقتی به وضعیت ایجاد شده نگاه می‌کنیم، می‌توان گفت که دیگر حتی مجالی برای نفس کشیدن زنان هم نیست.»

سیاست مصونیت از مجازات راه را برای قتل هموار می‌کند

بهار پکر به مورد نارین گوران که در آمد به قتل رسید توجه کرد و گفت: «قتل نارین اتفاقی است که نه تنها در کوردستان بلکه توسط همه دنیا دنبال شد. این رویداد تلخ، نتایج سیاست جنگ ویژه را به ما نشان می‌دهد. زمانی که برای اعتراض به لغو پیماننامه استانبول به میدان رفتیم، گفتیم که چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. در مورد نارین، ۱۹ روز جستجو و پیدا نکردن جسد یک کودک، دردآور است. در مورد قتل نارین، خانواده نیز در ماجرا نقش دارند. در مورد بچه‌ها قضیه به گونه‌ای است که حتی حرف زدن هم دل آدم را به درد می‌آورد. در واقع این سیاست‌های مصونیت از مجازات و کاهش مجازات، منجر به افزایش کشتار می‌شود.»

باید در برابر ذهنیت مردسالار، خود دفاعی را تقویت کنیم

بهار پکر با بیان اینکه می‌خواهند تحت عنوان محافظه‌کاری، فرهنگی جعلی و غیر اصیل را در کوردستان بسازند، گفت: «این کاملا واضح است. ما به عنوان زن باید خود دفاعی را در برابر ذهنیت مردسالار توسعه دهیم. در این شرایط ما به عنوان جنبش زنان کورد تمام تلاش خود را در برابر خشونت و کشتار زنان انجام خواهیم داد. ما به عنوان زن باید در مقابل این ذهنیت بایستیم و مبارزه خود را برای آزادی افزایش دهیم. در عین حال تمام تلاش خود را برای ساختن یک جامعه اخلاقی و سیاسی انجام خواهیم داد.»