ک‌ژک: با روحیه قیام با قیم‌ها مقابله کنیم!

هماهنگی ک‌ژک از مردم جولمرگ و تمام کوردستان، زنان و نیروهای دموکراتیک دعوت کرد تا طرح نسل‌کشی رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ را در سراسر کوردستان خنثی کنند و با روحیه قیام دائمی با قیم‌ها مخالفت کنند.

بیانیه ک‌ژ‌ک علیه قیم‌ها

هماهنگی ک‌ژک گفت: «رژیم نسل‌کشی فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ در ۱۰ سال گذشته در راستای طرح نابودی، نسل‌کشی‌های سیاسی، فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی علیه مردم کورد انجام داده است. بر اساس این طرح، حق مردم کورد در سیاست دموکراتیک از طریق سازوکار کودتای قیم غصب شد، مصونیت نمایندگان مجلس لغو شد و سازمان‌های سیاسی و غیردولتی مردم و زنان کورد تصرف شدند. کودتا خواندن از بین بردن حق رای و انتخاب شدن مردم کورد، که حداقل حق شهروندی آنهاست، تعریفی ناکافی است. این یک نسل‌کشی سیاسی است. با این حال، با انتخابات مدیریت محلی ۳۱ مارس، مردم و زنان ما هر دو پروژه طرح فروپاشی جایگزینی کوردهای برده به جای کوردهای آزاد ناکام گذاشتند و همچنین سیاست قیم را به شیوه‌ای تاریخی شکست دادند. رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ که بلافاصله پس از انتخابات یک قیم برای شهرداری وان تعیین کرد، در نتیجه مقاومت مشترک قیام بزرگ وان و نیروهای دموکراتیک مجبور به عقب‌نشینی شد. اما اراده مردم شرنخ با شکل جدیدی از استیلا غصب شد و آرای مردم هیلوان ما با آتش‌زدن صندوق‌های رای باطل تلقی شد.»

هماهنگی ک‌ژک در بیانیه خود آورده است: «رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ با شکست سنگینی که در انتخابات متحمل شد و مقاومت مشترک نیروهای دموکراتیک که با مقاومت وان به وجود آمد، سیاست «عادی‌سازی» را به اجرا گذاشت، مجازات‌های سنگین برای نمایندگان سیاسی کورد در پرونده کوبانی صادر کرد و ژنرال‌های بازداشت شده در پرونده ارگنکون را آزاد کردند، با استفاده از انتخابات محلی دموکراتیک روژاوا به عنوان بهانه به روژاوا حمله کردند و پروژه اواکوی را با عراق که در راستای محاصره و انحلال باشور کوردستان هدفمند است و طرح عملیات نظامی علیه مناطق حفاظتی مدیا را به اجرا گذاشتند. رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ، گروه ارگنکون را در ائتلاف دولتی موجود قرار داد و با تعیین یک قیم در شهرداری حکاری، سیاست ‌«عادی‌سازی در ترکیه، نسل‌کشی در کوردستان‌» را آغاز کرد. قبل از هر چیز، همه مردم کورد باید بدانند که رژیم نسل‌کشی و فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ در حال اجرای طرح خود برای اعمال خصومت و نسل‌کشی علیه همه کوردها است.»

نکات زیر در بیانیه ک‌ژک گنجانده شده است:

«این فراخوان ما به نیروهای اپوزیسیون ترکیه، به ویژه ج‌ه‌پ است: اگر روند ‌‌«عادی‌سازی‌» که آغاز شده توافقی برای سکوت در مورد نسل‌کشی کوردها باشد، مردم کورد شما را شریک جنایات نسل‌کشی که علیه‌شان مرتکب شده خواهد دانست و بر این اساس قضاوت تاریخی خود را انجام خواهد داد. بر این اساس، همه نیروهای سیاسی دمکراتیک باید سیاست قیم و مداخله در روند انتخابات دمکراتیک مردم روژاوا را نقطه گسست تاریخی بدانند و موضع مشترک خود را حفظ کنند. یا دیداری تاریخی با مردم کورد بر اساس وحدت دموکراتیک صورت می‌گیرد یا اینکه یک حکم تاریخی غیرقابل توقف پیروز خواهد شد.

این فراخوان ما به خلق و زنان است. با انتخابات ۳۱ مارس، قیام وان و انتخابات هیلوان، شما به عنوان نیروی مقاومت دموکراتیک قرن بیست و یکم، زمینه جدیدی را در تاریخ جهانی و همچنین در کوردستان گشودید. پاسخ مردم ما به ویژه هیلوان به انواع حملات و نسل‌کشی علیه اراده آنها، رسیدن به موفقیت و پیروزی  است. ما به مردم هیلوان و پیروزی دموکراتیک بی‌نظیری که به دست آورده‌اند درود می‌فرستیم. روحیه کسب موجودیت که مردم ما در انتخابات هیلوان نشان دادند نشان می‌دهد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع از اراده مردم کورد برای کسب هستی و جریان تاریخ بر این اساس شود.

بر این اساس از مردم جولمرگ و تمامی کوردستان، زنان و نیروهای دموکراتیک دعوت می‌کنیم تا طرح نسل‌کشی رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ را در سراسر کوردستان خنثی کنند و با روحیه قیام دائمی با قیم‌ها مقابله کنند. هیچ قدرتی نمی‌تواند حق مردم ما را برای تعیین سرنوشت و صیانت از خودش غصب کند.»