م‌ک‌گ: روزنامه‌نگاران زن کورد حقیقت را در تاریکی رها نخواهند کرد

م‌ک‌گ روز روزنامه‌نگار زن کورد را تبریک گفت و اعلام کرد که زنان روزنامه‌نگار کورد حقیقت را در تاریکی رها نخواهند کرد.

انجمن روزنامه‌نگاران زن مزوپوتامیا (م‌ک‌گ) به مناسبت هفتمین سالگرد روز روزنامه‌نگار زن کورد بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «امروز روز ویژه‌ای برای ارج نهادن به مبارزه برای مطبوعات آزاد و جست و جوی مصمم در راه حقیقت توسط روزنامه‌نگاران زن کورد است. همچنین امروز سالگرد قتل گرداننده روزنامه اوزگور گوندم، غربت‌الی ارسوز است. غربت‌اَلی پیشگام در تاریخ رسانه‌های کوردی و ترکیه‌ای است.»

مشروح این بیانیه به شرح زیر است:

«غربت‌اَلی ارسوز علیرغم فشارها کوتاه نیامد، او انقلابی شجاع بود؛ او روزنامه‌نگاری راستین و مدافع حقوق زنان بود. برای بزرگداشت غربت‌اَلی که در تاریخ ۷ اکتبر ۱۹۹۷ به قتل رسید، زنان روزنامه‌نگار  کورد در رسانه‌ها برای بلند کردن صدای زنان و تقویت موجودیت و هستی آنان،  تلاش و مبارزه خود را ادامه می‌دهند. این مبارزه اهمیت حضور زنان را در عرصه مطبوعات آزاد نشان می‌دهد.

هر قدم و سخن غربت‌اَلی نماد ما در بالا بردن صدای زنان و مطبوعات آزاد شده است. میراث غربت‌اَلی ارسوز که می‌گفت «این آتش تو را هم خواهد سوزاند» و همیشه حقیقت را می‌گفت، شجاعت و باور روزنامه‌نگاران زن کورد را افزایش داد و هنوز تاثیرگذار است.

زنان روزنامه‌نگار امروز علیرغم فشارها، بازداشت‌ها و دستگیری‌ها به دنبال حقیقت می‌روند و به مقاومت خود در برابر ذهنیت مرد‌سالار ادامه می‌دهند. زنان روزنامه‌نگار کورد که در میدان‌ها با فشار و تهدید مواجه هستند با فداکاری فراوان برای ادامه حیات مطبوعات آزاد تلاش می‌کنند. رابعه اونور روزنامه‌نگار نیز به خاطر اخباری که منتشر می‌کرد با این فشارها مواجه شد. با این حال، رابعه و زنان کورد مانند او به جستجوی عدالت خود ادامه می‌دهند.

همچنین به همین مناسبت از روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین که توسط ترکیه به قتل رسیدند، با احترام یاد می‌کنیم. این حمله بخشی از فشار بر زنان روزنامه‌نگار و سنت مطبوعات آزاد است. گلستان و هیرو مانند ناگیهان و غربت‌اَلی، همچون مدافعان مبارزات مطبوعاتی آزاد جایگاه خود را در مقاومت یافتند. اکنون میراث آنها برای تقویت روحیه مقاومت مطبوعات آزاد به ما سپرده است.

در عین حال، ناگیهان آکارسل روزنامه‌نگار، انقلابی و دانشگاهی را به یاد می‌آوریم که در ۴ اکتبر ۲۰۲۲ در سلیمانیه به قتل رسید. ناگیهان برای توسعه و اشاعه ژنئولوژی کار بزرگی انجام داد؛ او به یکی از نمادهای مبارزات زن آزاد تبدیل شد. ناگیهان هم در عرصه رسانه و هم در کارهای آکادمیک خود تلاش زیادی برای رساندن حقیقت زنان به جهانیان از خود نشان داده است.

امروز از تمامی دست اندرکاران مطبوعات آزاد که جان خود را در راه رساندن حقیقت از دست دادند در شخص غربت‌اَلی ارسوز، ناگیهان آکارسل، گلستان تارا و هیرو بهاالدین، یاد می‌کنیم و قول می‌دهیم که پیمودن مسیر حقیقت را در راه آنها ادامه دهیم. ما به عنوان روزنامه‌نگاران زن کورد معتقدیم که حقیقت با فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» در تاریکی نخواهد ماند و بار دیگر تاکید می‌کنیم که به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.

در نهایت، ما به عنوان انجمن روزنامه‌نگاران زن مزوپوتامیا که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تأسیس شد، مفتخریم که این روز را معنادارتر کردیم. م‌ک‌گ به کار خود برای مشارکت بیشتر زنان کورد در مبارزه برای مطبوعات آزاد ادامه خواهد داد. م‌ک‌گ صدای روزنامه‌نگاران زن را در همه جا و در هر زمینه‌ای به گوش می‌رساند. تأسیس م‌ک‌گ نشان از موضع مصمم و شجاعانه زنان روزنامه‌نگار کورد در جستجوی حقیقت دارد.»