نسل کشی زنان در کوردستان هم زمان یک سیاست جنگ ویژه است

گلزار ایپک با بیان اینکه مصرف مواد مخدر و آزار و اذیت در مردین توسط نیروهای دولتی رو به افزایش است، گفت: «نسل کشی زنان در کوردستان نیز یک سیاست جنگ ویژه است، خوددفاعی باید توسعه یابد، بزرگترین خود دفاعی سازماندهی ما است.»

زنی به نام وطفا اجویت (۲۵ ساله) دو روز پس از به دنیا آوردن فرزندش در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۵ توسط همسرش مهمت شیار اجویت با ۱۷ ضربه چاقو کشته شد و مادرش نیز مجروح شد. این قتل در مقابل چشمان کودک سه ساله آنها انجام شد. 

مهمت شیار اجویت قبل از دستگیری در اظهارات خود مدعی شده بود که «تحت تاثیر مواد مخدر بوده» و هوشیاری و عقلش را از دست داده و نمی‌داند چه کرده است. جلسه محاکمه مهمت شیار اجویت در تاریخ ۲۳ جولای در سومین دادگاه کیفری سنگین مردین برگزار خواهد شد. قاتل به جرم «قتل عمدی همسرش» و «مجروح کردن عمدی» نباهات اجویت محاکمه می‌شود. 

گلزار ایپک، یکی از اعضای پلاتفرم زنان مردین، با بیان اینکه در کوردستان استفاده از مواد مخدر توسط دولت به عنوان یک مفهوم جنگ ویژه در حال توسعه است، از همه خواست تا در پرونده‌ای که در سومین دادگاه کیفری سنگین مردین به آن رسیدگی می‌شود، مشارکت کنند.  

مواد مخدر و تجاوز و آزار و اذیت از سوی دولت در مردین در حال افزایش است 

گلزار ایپک با اشاره به اینکه در کوردستان که فرهنگ مقاومت در آن وجود دارد به عمد مفاهیم جنگ ویژه را ترویج می‌کنند، گفت: «خشونت و استفاده از مواد مخدر در سال‌های اخیر توسط نیروهای دولتی در مردین گسترش یافته است. در کوردستان، به مناطقی که مقاومت در آن قوی است حمله می‌کنند. ابتدا با خشونت و ارعاب حمله کردند. با گذشت زمان، دولت این اقدامات را دشوارتر کرد. هدف آنها تخریب جامعه از درون است. برای این کار به روش‌هایی مانند استفاده از مواد مخدر، فحشا و جاسوسی متوسل می‌شوند. در مردین تجاوز و آزار توسط نیروهای دولتی انجام می‌شود و با گفتن «مواد مصرف کردم، یادم نیست» از خود دفاع می‌کنند. آنها از چنین زبانی استفاده می‌کنند تا قتل و جنایت را عادی جلوه دهند. این‌ها همگی مفهوم جنگ ویژه است.» 

مبارزات زنان روز به روز توسعه می‌یابد 

گلزار ایپک در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جنگی بی‌نام علیه زنان در حال انجام است، ادامه داد: «ما همیشه می‌گوییم قرن بیست و یکم قرن زنان است. مبارزه برای آزادی زنان در سراسر جهان افزایش یافته است و زنان با یکدیگر در تماس هستند. امروز زنان کوردستان با اروپا و آمریکای جنوبی در ارتباط و همبستگی هستند. زنان تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و مبارزه روز به روز در حال پیشرفت است. وقتی که انسان به جهان نگاه می‌کند، جنگی بی‌نام علیه زنان در جریان است. دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ با ناتوانی در مدیریت بحران، زنان را در کوردستان و روژاوا هدف قرار می‌دهد. اما مبارزه زنان علیه انواع حملات بدون وقفه ادامه دارد.» 

حضور در جلسه مهم است 

 گلزار ایپک خواستار شرکت در جلسه‌ای شد که در ۲۳ جولای ۲۰۲۵ ساعت ۱۵:۰۰ در سومین دادگاه کیفری سنگین مردین برگزار می‌شود و در پایان گفت: «نه تنها زنان، همه باید در جلسه شرکت کنند. کشتار زنان موضوع بسیار مهمی است و به کل جامعه مربوط می‌شود. ما دیگر تحمل از دست دادن حتی یک زن را نداریم. اگر می‌خواهیم جلوی کشتار زنان را بگیریم، باید عرصه‌های خود را گسترش دهیم. بزرگترین خط مبارزه و خوددفاعی سازماندهی ماست. نظام برای جداکردن زنان همه نوع شرارتی انجام می‌دهد. ما هم می‌گوییم اگر نظام این کارها را انجام دهد، ما هم با مبارزه جوابشان را می‌دهیم. با این اوصاف، مجدداً فراخوان همبستگی و مشارکت در جلسه را تکرار می‌کنیم.»