تصویر

مبارزه در تشرین از طریق فرهنگ و هنر تداوم خواهد یافت

اکین رونی، از اداره TEV-ÇAND روژاوا گفت که جنگی در خاورمیانه بین منافع شخصی و مبارزات اجتماعی در جریان است و گفت که مقاومت تشرین از طریق فرهنگ و هنر ادامه خواهد داشت.

اکین رونی یکی از اعضای کمیته اجرایی جنبش فرهنگ و هنر دموکراتیک مزوپوتامیا (TEV-ÇAND) در روژاوا با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و جنگ‌های ایدئولوژیک و فرهنگی در خاورمیانه را ارزیابی کرد.

اکین رونی اظهار داشت که در طول جنگ جهانی سوم، جنگ‌ها در بسیاری از کشورها اتفاق می‌افتد ولی مرکز این جنگ خاورمیانه و کوردستان است و گفت: «جنگی که توسط دولت‌های هژمونیک یا نیروهای جویای قدرت انجام می‌شود، اگر از منظر اقتصادی ارزیابی شود، یک جنگ فرهنگی و ایدئولوژیک است. زیرا هر کدام سعی در ایجاد ذهنیت خاص خود دارد. به ویژه با فروپاشی شوروی، برخی از نیروهای خارجی سعی در پر کردن خلاء خاورمیانه دارند، در حالی که نیروهای داخلی نیز بر اساس منافع خود سعی در پر کردن این خلاء دارند. مهم نیست که چقدر تضاد منافع ممکن است بین قدرت‌های هژمونیک وجود داشته باشد، وضعیت جنگ فعلی بین این قدرت‌ها و نیروهای اجتماعی در خاورمیانه رخ می‌دهد. اسرائیل، آمریکا، ترکیه و هژمونی اروپایی که از منافع خود در چارچوب مادی گرایی محافظت می‌کنند و نیروهای اجتماعی مانند جنبش آزادی کوردها که برای حفظ کرامت مردم می‌جنگند، با یکدیگر می‌جنگند. نبردی بین منافع اجتماعی و منافع شخصی در جریان است.»

«قرن حاضر، قرن جامعه دموکراتیک خواهد بود»

اکین رونی یادآوری کرد: «با دستگیری رهبر آپو انتظار می‌رفت که نظام سرمایه‌داری در خاورمیانه ایجاد شود. رهبر آپو به عنوان مانعی بر سر راه این نظام تلقی می‌شد. زیرا رهبر آپو دارای یک پارادایم مردمی است که از جامعه، اکولوژی و آزادی زنان محافظت می‌کند. ترکیه، ایران و اسرائیل می‌خواهند به حکومت خود بر مبنای دین ادامه دهند، اما با الگوی رهبر آپو، شکلی انقلابی ایجاد شده است. در این جنگ که در دو مرحله در حال انجام است، یک طرف ایدئولوژی است که روی دینداری سرمایه گذاری می‌کند و در طرف دیگر موقعیتی است که روی ایدئولوژی فرهنگی سرمایه گذاری می‌کند. با این حال، فرهنگ انقلابی که رهبر آپو ایجاد کرد در خاورمیانه زنده است و دستخوش دگرگونی به سطح بالاتری شده است. قرن جدید، قرن جامعه دموکراتیک، زنان آزاد و مردم کورد خواهد بود.»

«سرمایه‌داری فقط کشتار و ویرانی برای مردم آورده است»

اکین رونی خاطر نشان کرد: «بیش از صد سال است که سیاست نسل کشی علیه فرهنگ و هنر کوردی انجام می‌شود ولی اکنون مسیر جدیدی را در پیش گرفته است. با نفوذ مبارزه، هنر و زبان، راه رسیدن به قدرت ایدئولوژیک، فرهنگی و تشکیلاتی مردم آشکار می‌شود. در خاورمیانه، به ویژه در کوردستان، جنگ فرهنگ، هنر و زبان در چارچوب یک سیاست جنگی خاص در حال انجام است. سرمایه‌داری ویرانی و نابودی مردم را به ارمغان آورده است و فرهنگ جامعه را نیز از بین می‌برد. به عنوان مثال، در آمریکا صدها هزار نفر در طبقه متوسط ​​و فقیر زندگی می‌کنند و هیچ کمکی دریافت نمی‌کنند. اما زمانی که مردم عفرین توسط دولت ترکیه آواره شدند، در عرض یک ماه ۱۲۱ هزار نفر به مناطق امن در شمال و شرق سوریه رسیدند و آنجا شرایط زندگی برای آوارگان عفرین ایجاد شد. مردم خانه‌های خود را به روی آوارگان باز کردند. از طبقا تا دِرک، روزهای سخت با حمایت پشت سر گذاشته شد. این نیز نشان می‌دهد که جامعه پذیری در روژاوای کوردستان همچنان زنده است. هدف حملات به روژاوا فقط تخریب اقتصاد نیست. علاوه بر این، برای تخریب جامعه پذیری است. مبارزه بزرگی علیه این امر در حال انجام است.»

همه، از سیاستمداران گرفته تا معلمان، در مورد آن صحبت می‌کنند

اکین رونی با بیان اینکه تشرین و قره‌قوزاق را صرفاً یک مبارزه راهبردی و نظامی ارزیابی نمی‌کند، گفت: «حمله به حاصلخیزی سرزمین و برای نسل‌کشی فرهنگی است و در چنین فرآیندی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به عنوان یک استراتژی جنگ انقلابی خلق سازماندهی شده و برای مردم یک مأموریت مترقی ایجاد کرده است. به‌ویژه TEV-ÇAND با آهنگ‌ها، نماهنگ‌ها، تئاترها و عکس‌های خود در روژاوا، مقاومت تشرین را به خانه‌ای برای مردم تبدیل کرده است.

باوه طیار راوی حقیقت شد

جمعه خلیل (باوه طیار) نماد حقیقت است. این حقیقت تأثیر هنر انقلابی بر مردم است. باوه طیار زمانی چارلی چاپلین کوردستان شد که با وجود فشار شدید رژیم بعث در روژاوای کوردستان، زبان کوردی ممنوع بود و تئاتر کوردی به صورت مخفیانه اجرا می‌شد. در سخت‌ترین دوران‌ها با زبان مادری خود به نمادی از هنرمندی شجاع و وطن‌دوست در مبارزه با رژیم بعث تبدیل شد. او اخیراً همین روحیه را در مقاومت تشرین ایجاد کرد و به زبان و حقیقت مردم کورد گفت و در این راه به شهادت رسید. این وضعیت چه چیزی برای او ایجاد کرد، چه به همراه داشت؟ در هر شهری مردم شجاعانه به میدان جنگ می‌روند و به مقابله می‌پردازند.»

فرهنگ جنگ انقلابی خلق از طریق هنر ایجاد شد

اکین رونی گفت: «وقتی از مردم می‌پرسند که فضای تشرین چگونه بود؟ آنها می‌گویند این را نمی‌توان توضیح داد، مردم باید آن را ببینند. همانطور که مبارزان در خط مقدم هستند، روشنفکران، هنرمندان و معلمان نیز به این مقاومت می‌پیوندند. گروه‌های فرهنگی و هنری نیز هر روز هنر خود را به نمایش می‌گذارند و به اجرای گووند می‌پردازند. جنگی که از طریق هنر به راه افتاده است به فرهنگ جنگ انقلابی خلق تبدیل شده است.» اکین رونی در پایان سخنان خود گفت: «مبارزه در تشرین از طریق فرهنگ و هنر ادامه دارد.»