ساکنان دامنه قندیل: حملات هوایی رژیم غاصب تُرک خانه و مزارعمان را ویران کرده است

به گفته‌ی ساکنان دامنه کوهستان قندیل، ارتش غاصب ترک مزارع و خانه‌های آنان را ویران می‌کنند و زندگی ساکنان منطقه را تلخ کرده‌اند.

هاوره فریدون خبرنگار خبرگزاری فرات نیوز در گزارشی میدانی وضعیت زندگی ساکنان دامنه کوهستان قندیل را بازتاب داده است، در گزارش آمده است:

"ما روزانه از روستاهای این منطقه دیدار می‌كردیم. برای در امان ماندن از رصد پهپادهای جاسوسی ترکیه مجبور بودیم زیر سایه درختان مخفی شویم، زیرا به گفته‌ی ساکنان منطقه در صورتی که این پهپادها از فعالیت رسانه‌ای شما مطلع شوند به شما حمله‌ور شده منطقه را بمباران می‌کنند. ما نیز ناچارا صبر می‌کردیم تا پهپادها از منطقه دور شوند و این همه برای امنیت ساکنان منطقه از حملات هوایی بی‌وقفه ارتش ترک بود.

نیاز رسول از جوانان اهل روستای ماونان در دامنه قندیل می‌گوید که به دلیل حملات بی‌وقفه جنگنده‌های ترکیه ساکنان روستاها نمی‌توانند به زندگی روزمره خود بپردازند، ترکیه به بهانه حضور پ.ک.ک به بمباران منطقه می‌پردازد، ولی واقعیت این است که ساکنان روستا را هدف قرار می‌دهد. البته می‌توان درک کرد که هدف ترکیه از میان بردن کوردهاست.

نیاز از حکومت اقلیم، حکومت مرکزی عراق و دولت‌های اروپایی درخواست کرد که از حملات ترکیه جلوگیری کنند.

بخش بالیان از ٢٠١۴ به این سو بدون وقفه توسط جنگنده‌های ارتش متجاوز ترکیه هدف حمله قرار می‌گیرد. اگر در مسیر جاده دو روستای این منطقه رفت و آمد کنید قطعا با خانه‌ها و مزارع تخریب شده در حملات هوایی ارتش ترک روبرو خواهید شد. علاوه بر این هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی و مزارع کشاورزان منطقه توسط جنگنده‌های ترکیه به آتش کشیده شده‌اند.

کارزان سلیمان اهل روستای سرکانه می‌گوید، حملات هوایی ارتش ترک زندگی را به کام ساکنان منطقه تلخ کرده است.

کارزان در مورد یکی از حملات گفت:"در نخستین شب نوروز ١٣٩٧ جنگنده‌های رژیم اشغالگر ترک خانه محمود مام ابراهیم را بمباران کردند و چهار غیرنظامی را به شهادت رساندند. پس از دو سال هیچ اقدامی برای جبران خسارت و یا پرداخت غرامت از سوی حکومت اقلیم کوردستان انجام نشده است. حکومت اقلیم کوردستان مدعی است که مقر و پایگاه پ.ک.ک در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل هیچ کمکی به ساکنان منطقه نمی‌کند. اما واقعیت این است که ادعای حکومت اقلیم به هیچ عنوان صحیح نیست و تنها یک بهانه‌ است."

کارزان در مورد وجود مقرهای پ.ک.ک در این روستا می‌افزاید:"پ.ک.ک هیچگونه مقر یا پایگاه یا دفتری در این روستا ندارد و متأسفانه این موضوع تنها برای تحریف واقعیت‌های پشت‌پرده حملات ترکیه است. ما به عنوان خانواده قربانیان به نهادهای مربوطه در حکومت اقلیم کوردستان مراجعه کردیم و به آنان گفتیم که اجازه نمی‌دهیم عزیزانمان در حملات جنگنده‌های ترکیه به شهادت برسند و شما هم آنرا انفجار مواد ناشناخته عنوان کنید، به آنان گفتیم که با اینکارتان زخم‌های ما را تازه کردید."

سخنان کارزان اشاره‌ای است به بیانیه حکومت اقلیم کوردستان به منظور تحریف واقعیت و فریب افکار عمومی مدعی شده بود که قتل چهار غیرنظامی نه نتیجه حمله جنگنده‌های ترکیه بلکه انفجار شی ناشناس بوده است.

حسن رسول یکی از ساکنان روستای بوکریسکان در مورد حملات هوایی ارتش متجاوز ترکیه به ساکنان دامنه قندیل گفت:"نه شب و نه روز از دست جنگنده‌های ترک زندگی راحتی نداریم. ساعت ١٢ نیمه شب هواپیماهای جنگنده ترکیه آغل گوسفندهایم را بمباران کردند و ٣۴ رأس گوسفندم تلف شدند. ارتش ترکیه در اغلب روستاهای این منطقه منازل، اتومبیل، مزارع، باغ و ساکنان روستاها را هدف حمله هوایی قرار داده است."

در مورد شهادت چهار جوان روستای سرکان در بخش بالیان این گزارش خبرگزاری فرات نیوز را بخوانید.