مستثنی شدن زندانیان سیاسی کورد از بخشنامه‌ی جدید قوه‌ی قضائیه

با شیوع ویروس کرونا در ایران و قربانی شدن صدها تن بر اثر ابتلا به این ویروس گزارش‌هایی از شیوع این ویروس در برخی زندان‌های ایران منتشر شد.

روز ٧ اسفند قوه‌ی قضائیه طی بخشنامه‌ای مقدمات اعزام به مرخصی برخی زندانیان را به منظور مقابله با شیوع این بیماری در زندان‌ها فراهم آورد.

تحقیقات یک مرکز مدافع حقوق بشر نشان می‌دهد تاکنون همه‌ی زندانیان سیاسی کورد از این بخشنامه مستثنی بوده و حتی یک زندانی سیاسی کورد به مرخصی اعزام نشده است.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان در این زمینه گزارشی تهیه کرده که در زیر به آن می‌پردازیم.

در گفتگو با خانواده‌ی تعدادی از زندانیان سیاسی کورد مشخص شده است که دادستانی و اداره‌ی اطلاعات در شهرهای مختلف مانع از اعزام به مرخصی زندانیان کورد می‌شوند.

علی‌رغم آنکه تعداد کثیری از زندانیان سیاسی کورد از بیماریهای زمینه‌ای چون آسم، خونریزی کلیه، بیماریهای گوارشی، ناراحتیهای قلبی و غیره رنج می‌برند و نیاز به مرخصی استعلاجی دارند حتی علی رغم شیوع گسترده‌ی ویروس کروتا اما هرگز با اعزام به مرخصی آنها موافقت نشده است.

بنابر بخشنامه‌ی قوه‌ی قضائیه زندانیانی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی که محکومیت آنها کمتر از ۵ سال می‌باشد می‌توانند به مرخصی اعزام شوند. بنابر گزارش منتشر شده از سوی شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان بیشتر از ۵۰ زندانی سیاسی کورد وجود دارد که محکومیت آنها کمتر از ۵ سال است اما تاکنون هیچ کدام از آنها به مرخصی اعزام نشده ند و علی رغم پیگیریهای خانواده های آنها نتیجه ای بدست نیامده است.

تعداد زیادی از زندانیان سیاسی کورد نیز وجوددارند که مدت محکومیت آنها بیشتر از ۵ سال است اما به دلیل بیماریهایی که دارند به تشخیص پزشکان بهداریها نیاز به مرخصی استعلاجی دارند که با اعزام به مرخصی آنها نیز مخالفت میشود.

در گزارش شبکه اسامی تعدادی از این زندانیان منتشر شده است اما لازم به ذکر است تعداد زندانیان بسیار بیشتر از این اسامیست اما به دلیل فشارهای نهادهای امنیتی به خانواده‌ی زندانیان سیاسی و مذهبی کورد سبب شده است تا گفتگو با این خانواده‌ها و بدست آوردن اطلاعات ممکن نباشد.

۱ – زینب جلالیان، زندانی سیاسی کورد محکوم به حبس ابد در دوازدهمین سال حبس از بیماری‌های «ناخنک چشم» و «تب برفکی» رنج می‌برد و از تابستان سال ۹۸ نیز دچار سردردهای شدید شده که به گفته پزشکان متخصص ناشی از بیماری «میگرن» است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از منابع مطلع، این زندانی سیاسی از بیماری عفونت روده و مشکلات گوارشی نیز رنج می‌برد. با وجود نگرانی‌های جدی‌ای که در خصوص وضعیت سلامتی این زندانی وجود دارد، به دلیل مخالفت‌های نهادهای امنیتی و مسئولین زندان خوی تاکنون از دسترسی به رسیدگی‌های پزشکی محروم بوده است.

۲ – پروین ادوایی، زندانی سیاسی کورد از تاریخ ۱۰ بهمن‌ماه جهت تحمل مدت محکومیت ۲ ساله خود روانه کانون اصلاح و تربیت(زندان زنان) سنه شده است. انتقال وی به زندان در حالی صورت گرفت که نهادهای امنیتی و قضایی از بیماری تیروئید وی آگاهی داشتند.

پروین ادوایی در تاریخ ۵ مردادماه در منزل شخصی خود در مریوان بازداشت و روز ۲ آبان‌ماه با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از کانون اصلاح و تربیت سنه آزاد شد. وی مدتی بعد از سوی دادگاه انقلاب مریوان به ۵ سال حبس محکوم شد این حکم در مرحله تجدید نظر به ۲ سال کاهش یافت.

۳ – محمد قنبردوست، زندانی مذهبی با سابقه بیماری آسم در زندان مرکزی اورمیه تحمل حبس می‌کند. وی روز ۱۲ اسفندماه به دلیل تنگی نفس و احتمال ابتلا به ویروس کرونا از زندان اورمیه به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد.

با اینکه مسئلان زندان اورمیه با اعزام محمد قنبردوست به مرخصی با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موافقت کره بودند، به دلیل عدم توانایی خانواده‌اش در تامین وثیقه با وجود وخامت وضعیت جسمانی‌اش مجددا به زندان اورمیه بازگردانده شده است.

محمد قنبردوست اواخر خردادماه ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی در شهر پیرانشار بازداشت و سپس به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در اورمیه منتقل شده بود. وی پس از مدتی از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اورمیه به اتهام «عضویت در گروه‌های تکفیری» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

 ۴- حسن رستگاری‌مجد، زندانی سیاسی کورد مبتلا به بیماری آسم، ۶مین سال از محکومیت ۱۵ ساله خود را سپری می‌کند. اصرار مسئولین زندان اورمیه بر عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی در حالی است که در هفته‌های گذشته چندین زندانی مشکوک به ابتلا به ویرو کرونا از زندان اورمیه به بیمارستان منتقل شده‌اند.

۵ – ایوب اسدی، زندانی سیاسی کورد محبوس در زندان کاشمر در هفته گذشته به دلیل تنگی نفس و عود بیماری آسم از بند به بهداری زندان منتقل شده است. با وجود اینکه پزشکان بهداری وضعیت جسمانی‌اش را خطرناک اعلام کرده و تاکید کرده‌اند که حهت بهبود باید به مرخصی استعلاجی منتقل شود، مسئولین زندان با اعزامش به مرخصی مخالفت کرده و مجددا به داخل بازگردانده شده است.

۶ – مظفر سکان‌وند لکران، زندانی سیاسی کورد ۸مین سال محکومیت ۲۰ سال حبس در تبعید خود را زندان برازجان سپری می‌کند. این زندانی سیاسی از بیماری‌های قلبی و گوارشی رنج می‌برد. علیرغم درخواست‌های مکرر وی مبنی بر رسیدگی پزشکی و اعزام به مرخصی استعلاجی، مسئولین زندان برازجان با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌اند.

۷ – چنگیز قدم‌خیر، زندانی سیاسی کورد محبوس در زندان مسجدسلیمان از خونریزی شدید کلیه رنج می‌برد. وی از روز ۱۴ اسفندماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت اداره اطلاعات کامیاران با اعزامش به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

این زندانی سیاسی روز ۱۴ اسفندماه به دنبال خونریزی شدید کلیه از زندان مسجد سلیمان به بیمارستان منتقل شد، اما پس از چند ساعت با وجود وخامت وضعیت جسمانی اش از دوباره به زندان بازگردانده است.

وی پیشتر در آذرماه ماه امسال نیز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به مدت ۱۳ روز اعتصاب غذا کرده بود. به دنبال این اعتصاب مسئولین زندان به وی قول مساعدت داده‌ بودند که پیگیر روند رسیدگی پزشکی و اعزام وی به مرخصی استعلاجی خواهند شد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند

۸ – محمد مرادی، شهروند کورد در حالی از اردیبهشت ماه سال گذشته در وضعیتی بلاتکلیف در بازداشت موقت است که از خونریزی داخلی رنج می‌برد. این شهروند کورد در حال حاضر در زندان نقده به‌سر می‌برد و دادگاه انقلاب مهاباد در روزهای گذشته قرار بازداشت موقت وی را به قرار وثیقه ۴۰ میلیارد تومانی تغییر داده است.

۹ – مطلب احمدیان، زندانی کورد محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج ۱۰ مین سال از مدت محکومیت ۳۰ ساله خود را سپری می‌کند. این زندانی سیاسی از عفونت شدید در ناحیه بیضه‌ها و شکستگی مهره‌های کمرش رنج می‌برد.

شکستگی مهره‌های کمرش بر اثر شکنجه‌ در دوران بازداشت بوجود آمده است، با این حال مسئولین زندان‌ها و نهادهای قضایی و امنیتی هیچ مسئولیتی در این زمینه نپذیرفته و اجازه داده‌اند بیماری‌هایش وی را تا مرز فلج کامل پیش ببرند.

۱۰ – قاسم آبسته، زندانی مذهبی محکوم به اعدام به سرطان تیروئید مبتلاء است و با اینکه خطر سرایت این بیماری به سایر قسمت‌های بدن وی وجود دارد اما مسئولین زندان رجایی‌شهر همچنان از رسیدگی به وضعیت درمانی وی خودداری می‌کنند.

وی در تاریخ ۲۶ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی مذهبی در دوارن اعتصاب غذا دچار افت فشار، کاهش وزن، استفراغ خونی و بیهوشی شد، با این وجود مسئولان زندان همچنان به مطالبات وی بی‌توجهی کردند.