تصویر

بایک: اگر امروز مردم کورد تاریخ می‌سازند به یمن شهداست

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ماه می گفت: «اساس این جنبش، مبارزه شهداست. اگر مردم ما امروز ایستاده‌اند، تاریخ می‌سازند، امید زیادی به بشریت می‌دهند، به یمن این ارزش‌هاست.»

مصاحبه با جمیل بایک رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) ارزیابی‌هایی را در رابطه با دستور کار انجام داد.

بایک در بخش اول برنامه به ارزیابی‌هایی درباره جشن زبان کوردی، انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و شهدای می پرداخت و همچنین به کنش‌هایی که در مرحله دوم کارزار «آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد» باید انجام شود، پرداخت.

بایک با تاکید بر اینکه جشن زبان کوردی برای مردم کورد بسیار مهم است، خاطرنشان کرد که خانواده‌ها باید فرزندان خود را با زبان و فرهنگ خود تربیت کنند. بایک با تاکید بر اینکه دولت اشغالگر ترکیه سیاست‌های نسل‌کشی خود را به ویژه از طریق زبان و فرهنگ کوردی انجام می‌دهد، تصریح کرد که مردم کورد می‌توانند با حفظ زبان، فرهنگ و آینده خود با این سیاست‌ها مبارزه کنند.

بایک با بیان اینکه اگرچه انزوا علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد، اما اظهارات وزیر دادگستری ترکیه مبنی بر اینکه "انزوا وجود ندارد، همه چیز عادی است، او از تمام حقوق خود برخوردار است" دروغی بزرگ است، گفت: «وزیر عدالت ترکیه گفت هیچ انزوایی وجود ندارد، همه چیز به خوبی پیش می‌رود. او در صحنه‌ی تلویزیون چنین دروغ‌های بزرگی گفت. این شجاعت را از کجا می‌آورد؟ او آن را از اروپا، از ناتو، از قدرت‌هایی که توطئه را توسعه دادند، دریافت می‌کند. اگر این قدرت‌ها به او جرات نمی‌داد، نمی‌توانست چنین سخنرانی کند. من همچنین فرخوانی برای وکلا دارم. وکلا باید مبارزه حقوقی را به خوبی توسعه دهند. آنها نباید بگویند که ما گام‌هایی را برمی‌داریم اما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم. آنها باید مبارزه را در عرصه حقوقی تقویت کنند. در عرصه بین‌المللی نیز وکلا وجود دارند و می‌توانند این مبارزه را در کنار آنها توسعه دهند.»

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک ارزیابی‌های زیر را انجام داد:

*من می‌خواهم برنامه را با تبریک روز زبان کوردی شروع کنم. در مورد جشن زبان کوردی چه می‌گویید؟

ابتدا روز زبان کوردی بر تمام بشریت مبارک باد. این یک جشن مهم برای کوردها است، زیرا یک سیاست همگون‌سازی بسیار قوی نسبت به مردم کورد در حال انجام است. آنها می‌خواهند مردم کورد را از بین ببرند. زبان و فرهنگ حیث وجودی یک خلق است. اگر مردمی زبان و فرهنگ خود را از دست بدهند، نمی‌توانند زنده بمانند و ناپدید خواهند شد. تکنولوژی بسیار پیشرفته است. به ویژه نیروهای اشغالگر از این امر سود زیادی می‌برند. آنها برای رسیدن به اهداف خود بیشتر بر روی همگون‌سازی تاکید می‌کنند. به همین دلیل است که آنها از فناوری و علم به تمام معنا برای اهداف خود استفاده می‌کنند. دولت نسل‌کش ترکیه برای بسیاری از کودکان کورد تبلت توزیع کرده است. حتی در مدارس ابتدائی هم توزیع کردند. روی تبلت‌ها برنامه نصب کرده‌اند. می‌خواهند با برنامه‌ای که نصب کردند همه بچه‌های کورد را به ترک مبدل کنند. آنها قصد دارند کودکان کورد را از هویت و واقعیت‌شان بیگانه کنند. از این طریق می‌خواهند جامعه کورد را از بین ببرند.

به همین دلیل است که همه مردم ما باید از زبان و فرهنگ خود محافظت کنند. آنها باید نه تنها از لهجه‌های کورمانجی بلکه از گویش‌های دیمیلکی (کرمانجکی)، سورانی و گورانی محافظت و توسعه دهند. باید هم حرف بزنند، هم بنویسند و هم با زبان و فرهنگش زندگی کنند. مردم ما روز به روز گام‌هایی در حوزه‌ی زبان و فرهنگ کوردی برمی‌دارند. اینها خوب است اما باید گام‌های محکم‌تری برداشت. مثلا؛ معمولاً اسم کوردی را برای فرزندانشان می‌گذارند، نام شهدا که خیلی چیز خوبی است. اما اگر این نام‌ها را می‌گذارند، اهمیت این نام‌ها را برای فرزندانشان هم توضیح دهند. آنها باید با جزئیات به فرزندان خود بگویند که این نام‌ها از کجا آمده و برای کوردها چه معنایی دارد تا آن کودکان از جامعه و واقعیت خود دوری نکنند.

دولت اشغالگر ترکیه به سیاست نسل‌کشی خود به ویژه از طریق زبان و فرهنگ ادامه می‌دهد. برای از بین بردن یک ملت، ابتدا هدفش نابودی زبان و فرهنگ آن است. مردم و جوانان ما از زبان، فرهنگ و آینده خود محافظت خواهند کرد. آنها برای خودشان زندگی و مبارزه خواهند کرد. بنابراین، آنها باید بر مبارزه برای آزادی تمرکز کنند. زیرا حفاظت از زبان و فرهنگ شما به معنای حفاظت از اصل آزادی است. این یک مبارزه است، یک مبارزه بزرگ اجتماعی، نظامی و فکری. اگر مردم ما نمی‌خواهند در برابر همگون‌سازی ناپدید شوند، باید از زبان و فرهنگ خود محافظت کنند، برای خود مبارزه کنند و فرزندان خود را با فرهنگ و زبان کوردی تربیت کنند. همه مردم ما در هر کجا که هستند باید در داخل و خارج به زبان کوردی صحبت کنند و فرهنگ کوردی را زنده نگه دارند و بر این اساس زندگی کنند.

*رهبر آپو ۳۸ ماه است که در انزوای شدید به سر می‌برد. اما وزیر اشغالگر گفت: "انزوا وجود ندارد، همه چیز عادی است، او از تمام حقوق خود برخوردار است." دلیل این شکنجه و اظهارات چیست؟ در مقابل این چه باید کرد؟

سیاستی که علیه رهبر آپو انجام می‌شود، سیاست نسل‌کشی است. آنها در شخص رهبر آپو سیاست نسل‌کشی علیه مردم کورد را اجرا می‌کنند. همانطور که مشخص است، رهبر آپو برای حل مسئله کورد از راه سیاسی به اروپا رفت. او حتی ۸ ماده را برای حل مسئله در اروپا مشخص کرد. پاسخ اروپا توطئه بود. این رویکرد اروپا نسبت به جامعه کورد و حل مسئله کورد است. به این ترتیب در شخص رهبر آپو رویکرد خود را نسبت به مردم کورد نشان دادند. اگر اروپا می‌خواست مسئله کورد از راه سیاسی حل شود، چنین رویکردی در قبال رهبر آپو نمی‌کردند. اگر امروز انزوای شدید و شکنجه نامحدود علیه رهبر آپو اعمال می‌شود، نه تنها دولت ترکیه و حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ مسئول این امر هستند، بلکه ناتو و اروپا نیز در این توطئه دست دارند. سی‌پی‌تی عملاً تصمیمات آنها را اجرا می‌کند. سی‌پی‌تی عملاً تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای اروپا و ناتو را اجرا می‌کند. این کار را نیز همراه با دولت ترکیه انجام می‌دهد.

اروپا درباره قانون، عدالت و حقوق بشر زیاد صحبت می‌کند، اما همه اینها دروغ است. سیاستی که در قبال رهبر آپو ایجاد شد، هم واقعیت دولت ترکیه و هم واقعیت اروپا را آشکار کرد. همه این را می‌بینند. نه عدالت، نه قانون، نه حقوق بشر وجود دارد. همه چیز را زیر پا گذاشتند. آنها کاملاً مبتنی بر منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند. مردم کورد را هم فدای این می‌کنند. این قابل مشاهده است. قانون و عدالت اروپا ورشکسته است. آنها به جای عدالت و قانون، از قوانین گلادیو پیروی می‌کنند. در قوانین گلادیو عدالت وجود ندارد، خودسری، مرگ و قتل‌عام وجود دارد. اگر این سیاست علیه رهبر آپو علیه هر کس دیگری در دنیا اجرا می‌شد، قیامت به پا می‌شد. اما امروز می‌بینیم که؛ کر و لال هستند. وزیر دادگستری ترکیه گفت هیچ انزوایی وجود ندارد، همه چیز به خوبی پیش می‌رود. او در صحنه‌ی تلویزیون چنین دروغ‌های بزرگی گفت. این شجاعت را از کجا می‌آورد؟ او آن را از اروپا، از ناتو، از قدرت‌هایی که توطئه را توسعه دادند، دریافت می‌کند. اگر این قدرت‌ها به او جرات نمی‌داد، نمی‌توانست چنین سخنرانی کند.

فراخوان به وکلا

ویسی آکتاش ۳۰ سال حبس را پشت سر گذاشته است، اما برای اینکه او را آزاد نکنند، حکم او را یک سال دیگر تمدید کردند. اینجا قانون کجاست، عدالت کجاست؟ این کاملاً خودسرانه است، اعمال قوانین گلادیو است. آنها کسی را که ۳۰ سال تمام کرده است آزاد نمی‌کنند که بدین معناست چیزهایی در آن زندان‌ها در جریان است که نمی‌خواهند و نباید بیرون از آن مطلع شود و هیچکس نباید در مورد آنها بشنود. به همین دلیل برای جلوگیری از آزادی ویسی آکتاش حکم او را یک سال دیگر تمدید می‌کنند. این یعنی همه چیز در امرالی، سیستم توسعه‌یافته توسط ناتو، اروپا، سی‌پی‌تی و کوردهای خائن که توطئه را ساخته‌اند، اجرا می‌شود. مردم ما باید مبارزه خود را در برابر این امر افزایش دهند. باید بارها و بارها رهبر آپو را بخواند، دفاعیات او را بفهمد و مبارزه خود را بر همین اساس گسترش دهد. تنها زمانی که مردم ما و دوستان مردم ما مبارزه را افزایش داده و بر آنها فشار می‌آورند، نیروهای توطئه‌گر دست از این سیاست برمی‌دارند. اگر اینطور نباشد، آنها مصرانه به سیاست خود ادامه می‌دهند.

من همچنین فراخوانی برای وکلا دارم. وکلا باید مبارزه حقوقی را به خوبی توسعه دهند. آنها نباید بگویند که ما گام‌هایی را برمی‌داریم اما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم. آنها باید مبارزه را در عرصه حقوقی تقویت کنند. در عرصه بین‌الملل نیز وکلا وجود دارند و ما می‌توانیم با آنها این مبارزه را توسعه دهیم. این یک مبارزه است. باید اینطور فهمید. اگر اینطور مفهوم شود، وقتی مبارزه در عرصه حقوقی تقویت شود، هم ناتو، هم ترکیه، هم اتحادیه اروپا و هم سی‌پی‌تی را تحت فشار قرار می‌دهند. با افزایش واکنش‌ها علیه انزوا، مجبور به ارائه بیانیه‌ای شدند. رئیس سی‌پی‌تی در سخنرانی خود به همه چیز اعتراف کرد و روشن ساخت که چه نوع سیاستی دنبال می‌شود.

*از شروع کارزار "آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد" ۸ ماه گذشته و وارد مرحله دوم خود شده است. مرحله فعلی این کارزار را چگونه ارزیابی می‌کنید و در آینده چه کارهایی باید انجام شود؟

بسیاری از رفقا و میهن‌دوستان برای این کارزار در زندان‌های ترکیه مبارزه می‌کنند. آن مبارزه یک مبارزه شرافتمندانه است. زندانیان گفتند: «از آنجایی که شما انزوای مطلق را بر رهبر آپو تحمیل می‌کنید، ما می‌خواهیم مانند رهبر آپو زندگی کنیم، نمی‌توانید ما را از رهبر آپو جدا کنید. ما قبول نداریم که ارتباط را با رهبر آپو قطع کنید، هر روز و هر ساعت او را شکنجه کنید و قوانینی را برای ما اجرا کنید. به همین دلیل است که اگر رهبر آپو نتواند با وکلا و خانواده خود ملاقات کند، ما با وکلا و خانواده خود ملاقات نخواهیم کرد. ما در دادگاه‌های شما حاضر نمی‌شویم. اگر با سلامتی رهبر آپو بازی می‌کنید و جنگ ویژه اعمال می‌کنید، ما نیز قبول نداریم» و چنین گامی برداشتند. رهبر آپو، خط‌مشی او و مقاومت او را مبنا قرار دادند.

بار دیگر، بسیاری از روشنفکران، نویسندگان، آکادمیسین‌ها، سیاستمداران و حقوقدانان بین‌المللی نامه‌ای به سی‌پی‌تی ارسال کردند. آنها از سی‌پی‌تی می‌خواستند که گزارش مربوط به امرالی را اعلام کند و بلافاصله به امرالی برود. یعنی ما مشکوکیم که رهبر آپو در آنجا است یا نه، حالش چطور است، چرا جلوی ملاقات‌ها را می‌گیرید؟ چنین نامه‌ای فرستادند و هر روز بیانیه می‌دهند. همچنین مردم ما به خصوص در روژاوا هر روز در چارچوب این کارزار اعتراض می‌کنند. کنش‌ها، بیانیه‌ها، نامه‌ها، اعتراضات در بخش‌های دیگر وجود دارد. به این مناسبت به همه آنها سلام، تبریک و ادای احترام می‌کنم.

ما یک کارزار را توسعه دادیم و فاز اول این کارزار با وجود تمام کاستی‌ها با موفقیت به پایان رسید. دستور کار را ایجاد کرد. پس از آن، ما مرحله دوم کارزار را توسعه دادیم. این مرحله همچنان ادامه دارد. کنش‌ها و کارهایی در حال انجام است، اما ناکافی هستند. این کنش‌ها باید قوی‌تر توسعه یابد. اگر این کنش‌ها را از جهات مختلف توسعه ندهیم، اگر فشار زیادی بر دولت اشغالگر ترکیه، سی‌پی‌تی و شورای اروپا ایجاد نکنیم، آنها بر این سیاست پافشاری خواهند کرد. آنها بر این سیاست پافشاری می‌کنند زیرا کنش‌های انجام شده ناقص و ناکافی هستند. مردم ما باید این را بدانند. دفاعیات رهبر آپو هم از سوی مردم ما و هم در سطح بین‌المللی خوانده می‌شود. این کار خیلی خوبی بود این کار باید قوی‌تر شود و به پیش برده شود. ما باید دفاعیات را بخوانیم، آنچه گفته شده را بنویسیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم و بحث کنیم. به این ترتیب ما باید دفاعیات را در دسترس همگان قرار دهیم. رهبر آپو گفت: 'من هر جا که دفاعیاتم به آن برسد، آنجا هستم'.

رهبر آپو چنین درخواستی از ما کرد تا بتوانیم نظراتش را به همه جا برسانیم. این وظیفه هر رفیق، هر میهن‌دوست، هر دوست مردم کورد است. همه باید برنامه‌ای در زمینه دفاع، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و غیره ارائه دهند. باید فعالیت‌ها توسعه یابد، یعنی یک جنبش اجتماعی بسیار قوی هم در بین کوردها و هم در سطح بین‌المللی وجود داشته باشد. کنش‌های انجام شده در حال حاضر مکمل یکدیگر نیستند. اینها به صورت مقطعی انجام می‌شوند، باید در یک مرکز سازماندهی شوند. این اعمال باید مکمل یکدیگر باشند تا قدرت آنها آشکار شود. اگر اینطور نباشد کنش‌های زیادی انجام می‌شود اما از یکدیگر بی‌خبرند. به همین دلیل است که این کنش و فعالیت‌ها نتایج قوی ایجاد نمی‌کند. بنابراین باید یک کمیته حقوقی برای رهبر آپو نیز تشکیل شود. آن کمیته باید از حقوق و قانون رهبر آپو دفاع کند و مبارزه آن را توسعه دهد. همه باید بر این اساس بسیج شوند. زمانی که مطالعات در این چارچوب انجام شود، مرحله دوم کارزار به هدف خود می‌رسد.

هدف از مرحله دوم کارزار چیست؟ تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو به معنای پایان دادن به سیاست‌های اشغالگران و نسل‌کشان علیه کوردها و تضمین آزادی خلق کورد است. به همین دلیل این کارزار یک کارزار استراتژیک است. بر این اساس هرکس در هر جایی که باشد باید وظایف خود را بشناسد و انجام دهد. این چیزی است که من از همه می‌خواهم.

*ما در ماه شهدای ماه می هستیم. اهمیت شهدای ماه می را در مبارزات امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ماه می را ماه شهدا و ۱۸ ماه می را روز شهدا تعیین کردیم. این را باید خیلی خوب فهمید، برای ما ماه می فقط ماه شهدا نیست یا ۱۸ ماه می فقط روز شهدا نیست، ما جنبش شهدا هستیم. ما در صف شهدا گام برمی‌داریم، اهداف و آرزوهای آنها را مبنا قرار می‌دهیم. ما هر ماه، هر روز شهدا داریم. با این، ما ارزش‌های خود را ایجاد می‌کنیم، از ارزش‌های خود محافظت می‌کنیم، از ارزش‌های خود دفاع می‌کنیم. مردم ما این را احیا کردند، توسعه دادند و به عرصه بین‌المللی رسیدند. این به طور کامل با مبارزه شهدا محقق شد. اساس این جنبش، مبارزه شهداست، هر چه به دست آورده‌ایم به یمن این شهدا به دست آورده‌ایم. ما مدیون آنها هستیم و می‌خواهیم این دین‌مان را بپردازیم. ما بر این اساس مبارزه می‌کنیم. قدرت و منبع ما تماماً شهدا هستند. ما خودمان را با رویاها، احساسات، مبارزات و ارزش‌هایی که ایجاد می‌کنند، تقویت می‌کنیم. قدرت ما از اینجا سرچشمه می‌گیرد. بنابراین این جنبش تبدیل به جنبش آزادی و امید بزرگ بشریت شد.

رهبر آپو ما را قادر ساخت که پیرو خط شهدا باشیم. زیرا رهبر آپو می‌خواست برای مردم کورد ارزش‌آفرینی کند. زیرا تمام ارزش‌های کوردها از آنها سلب شده است. به همین دلیل بود که کوردها بسیار نزدیک به انقراض بودند. رهبر آپو به همین دلیل بود که مبارزه بزرگی را توسعه داد. این را با (گرامیداشت یاد و مبنا قرار دادن) شهدا توسعه داد. به همین دلیل هر شهیدی را تبدیل به حلقه‌ای برای گسترش مبارزه کرد. برای آفریدن ارزش‌ها برای مردم کورد. زمانی که این ارزش‌ها ایجاد شد، مردم کورد احیا و توسعه یافتند و بدین ترتیب تبدیل به امیدی برای بشریت شدند. اگر مردمی برای خود ارزشی ایجاد نکند، اگر ارزش‌های آزادی را تقویت و توسعه ندهد، آن مردم نمی‌توانند زنده بمانند.

اگر امروز مردم ما ایستاده‌اند، تاریخ می‌سازند، امید زیادی به بشریت می‌دهند، به یمن این ارزش‌هاست. دلیل اینکه ما ۱۸ ماه می را روز شهدا اعلام کردیم این است که حقی کارَر در آن تاریخ به قتل رسیده است. رفیق حقی کارر نه کورد بود و نه کوردستانی. او اصالتا خلق ترکیه‌ای بود. رفیق حقی در روزهای قبل از اینکه کوردها از مبارزات صیانت بعمل آورند، از مردم کورد حمایت نمود و علیه سیاست‌های دولت نسل‌کش ترک ایستاد. زیرا دولت ترکیه همواره استراتژی تنها گذاشتن کوردها را دنبال کرده است. از این طریق هدفش حذف کوردها بود. رفیق حقی کارر با این سیاست مخالفت کرد و در این جنبش شرکت کرد. به همین دلیل او را به قتل رساندند.

ما از خط‌مشی شهدا منحرف نخواهیم شد

در این ماه نه تنها ما، بلکه مردم ترکیه و مردم عرب نیز شهدای بزرگی دادند. مبارزات بسیاری برای آزادی و دموکراسی در خاورمیانه شکل گرفته است. شهدای زیادی داده شد. در ترکیه می‌توان دنیز گزمیش، حسین اینان، یوسف اصلان، سینان جَمگیل، ابراهیم کایپاک‌کایا، اولاش و بسیاری دیگر را فهرست کرد،‌ جان‌باختگان در معدن سوما، همچنین ۴ انقلابی کورد در روژهلات کوردستان اعدام شدند. سلیمان معینی به قتل رسید، لیلا قاسم شهید شد. یعنی در اقصی نقاط کوردستان و ترکیه چنین شهدای بزرگی وجود دارد. مهمت کاراسونگور، رفیق مزگین، قاسم انگین در پ‌ک‌ک به شهادت رسیدند، می‌توان اسامی شهدای بیشتری را نیز برشمرد. شهدای هولیر، بارزانی‌ها قتل‌عام بزرگی انجام داده بودند. به همین مناسبت یاد و خاطره همه این شهدا را گرامی می‌دارم. قولی که به شهدا دادیم را تکرار می‌کنم. ما این مبارزه را با شهدای خود توسعه دادیم و هنوز هم با شهدای خود آن را توسعه می‌دهیم. ما هرگز نمی‌توانیم از خط‌مشی رهبر آپو (خط‌مشی شهدا) منحرف شویم. همانطور که رهبر آپو سخنگوی شهدا شد، همه مبارزان این جنبش، پ‌ک‌ک و پاژک به مبارزه خود در راه شهدا ادامه خواهند داد. همه چیز را در خدمت این خط‌مشی خواهند گذاشت. موفقیت و نتیجه گرفتن در این مسیر وجود دارد. هرکدام از مردم ما شهدا را مبنا قرار دهند، زندگی خود را تحقیق و بررسی کنند و زندگی خود را با زندگی‌شان مطابق کرده تا بتوانند یاد آن شهدا را زنده نگه دارند. این وظیفه همه ماست.

دولت ترکیه دشمن مردم کورد است. او این دشمنی را هم در زندانها و هم در بیرون انجام می‌دهد. او این کار را نه تنها در باکور بلکه در تمام بخش‌ها انجام می‌دهد. مردم ما هم این را می‌دانند. این روزها هر روز پیکرها از زندان‌ها بیرون می‌آیند. پیرزن‌ها، افراد ۶۰ و ۷۰ ساله را که نمی‌توانند راه بروند را به زندان‌ها می‌اندازند. آنها از مردم کورد انتقام می‌گیرند. از این طریق می‌خواهند همه را بترسانند که از آرمان دوری کنند و بدین ترتیب به اهداف خود برسند. دقیقاً به همین دلیل است که این سیاست را دنبال می‌کنند. آنها این سیاست نسل‌کشی را در زندان‌ها، خارج از زندان‌ها، در تمام نقاط جهان انجام می‌دهند. مردم ما باید این را به خوبی بدانند و نسبت به دشمن خشم زیادی داشته باشند. زندگی با دشمن غیرممکن است. هر چه دشمن در کوردستان توسعه داده است برای از بین بردن کامل کوردها است. میهن‌دوستی این را نمی‌پذیرد. میهن‌دوست بودن مستلزم ایستادن در برابر اشغال و نسل‌کشی به تمام معناست. این حق هر کوردی است.

ادامه دارد...