تصویر

دنیز دریا: همه باید در مقابل سیستم شکنجه‌ی امرالی بایستند

دنیز دریا عضو کوردیناسیون کژار گفت: «همه حامیان دموکراسی، هنرمندان و نهادهای جامعه مدنی باید علیه نظام شکنجه در امرالی و علیه نظام اعدام و شکنجه در ایران موضع بگیرند.»

دنیز دریا، عضو کوردیناسیون جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) در مورد تشکیل چهارمین کنگره کژار، سیستم شکنجه در امرالی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اقدامات  خشونت آمیز دولت ایران که بیشتر و بیشتر گسترش می‌یابند صحبت کرد و گفت که کارزاری را برای محافظت از زندگی آزاد در برابر سیستم شکنجه آغاز کرده‌اند.

حملات دشواری انجام می‌شود

دنیز دریا تشکیل چهارمین کنگره کژار را به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، شهدای انقلاب، زنان مبارز، مردم میهن‌دوست و همه حامیان دموکراسی و آزادی تبریک گفت. دریا با بیان اینکه کنگره آنها در شرایط سختی برگزار شد، گفت: «در مرحله‌ای که مردم، زنان و جنبش آپویی از هر سو مورد هجوم قرار می‌گیرند، این کنگره برگزار شد. در منطقه، خاورمیانه و جهان جنگ‌های بسیار سختی در حال وقوع است که در سایه این تحولات، چهارمین کنگره خود را در ۹ می برگزار کردیم.»

دریا از اتخاذ تصمیمات بسیار مهمی در کنگره خود خبر داد و گفت: «یکی از این تصمیمات کارزار «نه به اعدام، بله به زندگی آزاد» بود. زیرا اشغالگری ایران در شخص زنان حمله‌ای جدی به موجودیت انسانی انجام داده و می‌خواهد آن را از بین ببرد و سیاست‌های بسیار سختی را در مورد زندان‌ها اعمال می‌کند. ترس آنها از قیام‌های ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ هنوز ادامه دارد. به همین دلیل علیه زنان، جوانان، جامعه، مردم آزاد و دمکرات، سیاست‌های وحشیانه خود، کشتار، دستگیری، اعدام و شکنجه را به بالاترین سطح رسانده است. این گامی که ما شروع کرده‌ایم بر خلاف اشغالگری و ذهنیت هزاران ساله سلطه مردانه است. ما در کنگره خود درباره حملات نسل‌کشی بحث‌های بسیار مفصلی داشتیم. این گام برای کسانی تعریف شد که فریاد آزادی و دموکراسی را در انقلاب «ژن ژیان آزادی» علیه اشغالگری سر دادند.»

«آنها می‌خواهند زنان و جامعه را نابود کنند»

دنیز دریا هدف نیروهای اشغالگر را تخریب جامعه و زنان عنوان کرد و گفت: «نیروهای اشغالگر می‌خواهند موجودیت انسانیت را در شخص زنان از بین ببرند. می‌خواهند جامعه را نابود کنند. حمله شدیدی به رهبر آپو انجام می‌شود. زیرا رهبر آپو الگویی ساخت که شامل جامعه آزاد، دموکراتیک و آزادی زنان است. جایگزینی برای سیستم مصرف کننده شد. اساس مبارزه و حرکت ما با افکار و اندیشه‌های رهبر آپو شکل گرفت. اندیشه‌های رهبر آپو می‌تواند از این اعدام‌ها، قتل‌ها، شکنجه‌ها، دزدی‌ها و اخاذی‌ها جلوگیری کند. رهبر ما امید زندگی آزاد را آفرید. او فلسفه انقلابی «ژن ژیان ، آزادی» و فلسفه همزیستی آزاد را پایه گذاری کرد. به همین دلیل است که آزادی ما به آزادی جسمانی رهبر آپو بستگی دارد. بودن و نبودن ما مربوط به رهبر آپو است. در شخص رهبر آپو می‌خواهند ما را نابود کنند. آنها می‌خواهند در شکنجه‌گاه جزیره امرالی بشریت را نابود کنند. در برابر نظام شکنجه در امرالی و علیه نظام اعدام و شکنجه ایران، همه حامیان دموکراسی، هنرمندان و نهادهای جامعه مدنی باید موضع خود مشخص کرده و همبستگی خود را تقویت کنند. برای اینکه بتوانیم یک زندگی دموکراتیک را بر روی یک زمینه مشترک بسازیم، ابتدا باید از رهبر آپو و خودمان صیانت کنیم.»

«زنان به تقویت سازماندهی خود نیاز دارند»

دنیز دریا، عضو کوردیناسیون کژار، در مورد هدف و مأموریت کژار صحبت کرد و ادامه داد: «ما نیازمند داشتن یک دفاع و سازماندهی قوی در برابر اشغالگری هستیم. در سطح موجودیت جامعه و زنان، اشغالگران می‌خواهند ما را به نسل‌کشی بکشانند. به خصوص به عنوان یک جامعه باید خود را در سطح سازمانی تقویت کنیم. از همه مهمتر، سطح خوددفاعی خود را ارتقا دهیم. ما باید بین خودمان و مردم روژهلات کوردستان و ایران و همچنین همه زنان وحدت قوی‌تری ایجاد کنیم. این تنها راهی است که می‌توانیم مبارزه قوی‌تری علیه نظام دولتی ایران داشته باشیم. افرادی که خود را سازماندهی می‌کنند می‌توانند از خود در برابر اشغالگری دفاع کنند. به عنوان کژار، هدف مبارزه ما آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد از طریق ابزارهای دموکراتیک است. مبارزه و تشکیلات خود را در بالاترین سطح تقویت خواهیم کرد. ما با تمام قوا در مقابل اشغالگری خواهیم ایستاد. ما از دستاوردهای انقلاب «ژن ژیان آزادی» صیانت خواهیم کرد. صیانت از زندانیان سیاسی مقاومتگر صیانت از آزادی خود است. آن هم صیانت از هویت و زندگی آزاد است. لازم است ما به عنوان زنان مبارزه خود را بیش از پیش سازماندهی کنیم. یک زندگی کنفدرالیستی، آزاد و دموکراتیک بسازیم. همانطور که در جریان انقلاب، اشغالگران هر چقدر می‌خواستند زنان و جامعه را ساکت کنند، نتوانستند، لازم است زنان قدرت خود را بشناسند، قدرت همزیستی آزادانه را بشناسند و در نتیجه رهبری مبارزه را بر عهده بگیرند.»

«اعتماد به نفس زنان با آزادی بیشتر شده است»

دنیز دریا در پایان سخنان خود یاد و خاطره شهدای ماه می و به ویژه مبارز زن شیرین علم‌هولی که با موضع و مبارزه خود در زندان به معیار مقاومت برای همه زنان مبارز تبدیل شده است، گرامی داشت و گفت: «همانطور که رهبر آپو می‌گوید، "قرن بیست و یکم، قرن آزادی زنان خواهد بود. ما می‌بینیم که زنان نیز بطور روزافزون مبارزه خود را گسترش می‌دهند، اعتقاد آنها به سازمان‌دهی خودشان توسعه یافته است. باور زنان به آزادی افزایش یافته است. این واقعیت را در باکور، باشور، روژاوا و شنگال می‌بینیم. کسانی که از کارزار علیه اعدام صیانت و حمایت می‌کنند، از آزادی خود صیانت کرده‌اند. زیرا ما آغاز به انقلاب کرده‌ایم، در این انقلاب با هم رنج‌های زیادی کشیدیم، مقاومت کردیم، پیروزی‌های زیادی به دست آوردیم و بسیاری از ارزش‌های ما با انقلاب شکل گرفت. برخورداری از جهش و افزایش این ارزش و کار بسیار مهم است. شرکت در کارزار، شرکت در مبارزه، مقاومت و پیروزی در برابر دولت ایران است. بر این اساس برای همه زنان مبارز و خلق‌های مبارز آرزوی موفقیت داریم.»