جهان سکوت کرد، سلاح شیمیایی به وسیله اصلی جنگ دولت ترکیه تبدیل شد (١)

در سال ۲۰۲۱، ترکیه سکوت جهانی در قبال نسل‌کشی کوردها را به عنوان فرصتی برای خود مشاهده کرد و نخست در فوریه در عرصه گاره و سپس در مناطق متینا، آواشین و زاپ از گاز و سلاح شیمیایی در حملات اشغالگرانه استفاده کند.

ارتش ترکیه در ابتدای آغاز جنگ مسلحانه در کوردستان از این روش غیر انسانی استفاده کرد. اما در سال ۲۰۲۱ در چهارچوب برنامه‌های خود تلاش کرد نیروهای گریلای آزاد کوردستان را با گاز و سلاح شیمیایی که به عنوان سلاح‌های ممنوعه شناخته می‌شوند از بین ببرد. اما دولت ترکیه با اراده‌ی پولادین گریلاهای کورد روبرو شد.

استفاده از سلاح شیمیایی که نیروهای اشغالگر در کوردستان بکار گرفتند، به اندازه مبارزات آزادیبخش کوردها، صدها سال قدمت دارد. در باشور کوردستان ارتش غاصب انگلیس در سال ۱۹۲۰ از گاز سمی استفاده کرد و ۵ تا ۱۰ هزار کورد را قتل‌عام نمود. در قتل‌عام درسیم که از سال ۱۹۳۷ آغاز شده و تا سال ۱۹۳۸ ادامه داشت، گاز شیمیایی وسیله اصلی جنگ ارتش ترکیه بود. بدون شک ارتش ترکیه با همکاری ناتو و کشورهای غربی می‌جنگد و در سال‌های اخیر بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ارتش اشغالگر ترکیه به ویژه پس از مبارزات مسلحانه پ.ک.ک که از ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ آغاز شد، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد. در مدارک و اسناد داخلی به طور آشکارا دستور می‌دهند که علیه گریلاهای کورد از این روش غیرانسانی جنگی استفاده کنند. به عنوان مثال در قانون عمومی که در ۲۵ فوریه ۱۹۸۶ در رسانه‌ها نیز منتشر شد فرمانده نیروهای زمینی وابسته به فرماندهی کل ارتش گفته بود:" اگر لازم باشد از بمب‌ها و گاز اشک آور و همچنین بمب‌هایی که سبب استفراغ می‌شود، استفاده کرده و تونل‌های جنگی را با گازهای مسموم پر کنید، تا نتوانند از این اماکن استفاده کنند."

"کشتار اسرا با سلاح شیمیایی"

دولت ترکیه که توافق‌نامه‌های دهه ۹۰ و سال ۲۰۰۰ را امضا کرده است به نقض انها دست زده و ده‌ها بار در جنگ کوردستان از سلاح شیمیایی استفاده کرد و چون هیچ موضع‌گیری علیه آن وجود نداشت، این روش غیر انسانی را به وضعیتی سیستماتیک تبدیل نمود. در حمله‌ی دولت اشغالگر ترکیه با سلاح شیمیایی در سال ۲۰۲۱ که علیه کمپ گریلا در منطقه سیانه انجام شد، مسئولین استخباراتی دولت ترک که به نیروهای گریلا درآمده بودند، کشته شدند. در این حمله که  علیه گاره انجام شده بود، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته بود؛"طی مدت کوتاهی مژده خوبی به شما خواهیم داد."اما صحبت از مژده اردوغان با کشته شدن ۱۲ پلیس، سرباز، میت و یک شهروند باشور کوردستان پایان یافت و به مقاومتی تاریخی تغییر یافت.

یگان‌های دولت ترکیه که می‌خواستند در منطقه مستقر شوند، به دلیل مقاومت نیروهای گریلا عقب‌نشینی کردند. ه.پ.گ در بیانیه‌ای در ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ به افکار عمومی اعلام کرد که در کمپ، آثار استفاده از سلاح شیمیایی وجود دارد و نمی‌توانند وارد کمپ شوند.

بیانیه‌ی ه.پ.گ به شرح زیر بود: "برای آنکه رخدادهای کمپ اسرا در منطقه سیانه منطقه گاره به خوبی روشن شود نیروهایمان خود را به کمپ رساندند. علیرغم آنکه سه روز از این حمله گذشته است اما بوی بسیار شدید گاز سمی و شیمیایی در کمپ به مشام می‌رسد. چون دولت فاشیستی ترکیه از سلاح شیمیایی که بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است، استفاده کرده است، نمی‌توان وارد کمپ شد. پس از آنکه بر اساس مدارک، اسرا با سلاح شیمیایی کشته شده‌اند، یک بار دیگر گلوله باران نیز شده‌اند. اطلاعاتی که ما به دست آورده‌ایم مسئله را اینگونه نشان می‌دهد."

"خلوصی آکار به استفاده از سلاح شیمیایی اعتراف کرد"

پس از این حمله خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در سخنانش در پارلمان ترک به استفاده از سلاح شیمیایی اعتراف کرد. او فراموش کرده بود که دولت ترکیه پیمان ممنوعیت سلاح شیمیایی در سال ۱۹۹۷ را امضا کرده است و بر اساس آن نباید هیچگونه گاز و سلاح شیمیایی با هدف نظامی در غارها و مناطق بسته استفاده شود.

بنابر سخنان آکار پیش‌بینی شده است که از بمب GC120MM که با عنوان mke mod 250 شناخته شده بکار گرفته شد، که در سال‌های ۹۰ تا ۲۰۱۰ تولید شده است. علی‌رغم آن که سازمان‌های منع استفاده از سلاح شیمیایی تولید این گونه سلاح‌ها را ممنوع کرده است، اما نه تنها ارتش ترکیه آن را تولید کرده بلکه ده‌ها بار در نمایشگاه بین‌المللی نیز آن را به نمایش در آورده است. این گونه سلاح‌ها فقط در عملیات‌‌های گروهی بصورت کاملا محدود اجازه استفاده‌ی از آن‌ها داده شده است، اما در غارها و تونل‌ها و مکان‌های سربسته سبب کشته شدن انسان می‌شود، فشار خون را پایین آورده و سبب استفراغ شده و در مکان‌های بسته سبب قطعی نفس و مرگ می‌شود.

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک همان روز در استرک تی‌وی اعلام نمود:"دولت ترکیه در گاره از سلاح شیمیایی استفاده کرده است." وی از ناظران بین‌المللی درخواست نمود تا به منطقه رفته و تحقیقاتی را انجام دهند. کاراییلان در همان دیدار اعلام کرد که ارتش ترکیه در گاره درمانده شده و عقب‌نشینی کرده است و از سلاح شیمیایی استفاده نموده و پس از آنکه گریلاهای کورد یکبار دیگر منطقه را به کنترل درآورده‌اند، تعداد زیادی ماسک ضد گاز ارتش ترکیه را پیدا کرده‌اند.

در تحرکات اشغالگرانه علیه مناطق گاره که ۱۰ فوریه آغاز شد و ۱۳ فوریه به پایان رسید و طی آن ۳۷ سرباز ترک کشته شدند و ارتش ترکیه به زحمت توانست از منطقه بگریزد، ۱۵ گریلای آزادی نیز به شهادت رسیدند. جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در دیداری با سایت رسپانسیبل استاتکرافت اشاره کرد:"۵۰ جنگنده چهار روز این کمپ را که اسرا در آن بودند، بمباران کردند. آنها با بمب ناپالم جغرافیا را تغییر دادند.  در این کمپ هم اسرا و هم گریلا‌هایی که از اسرا نگهبانی می‌کردند، جان خود را از دست دادند. بر روی پیکر بیشتر نیروهای گریلایی که نگهبانی اسرا را به عهده داشتند، جای گلوله وجود نداشت. این نشان می‌دهد که دولت ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. "

"مرحله پس از ۲۳ آوریل"

حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ که دولت ترکیه را در کنترل دارد، در چهارچوب برنامه 'به زانو درآوردن'، از سال ۲۰۱۴ تلاش کردند علیه خلق کورد و گریلاهای آزادی کوردستان آن را اجرا نمایند. ارتش ترکیه اینگونه برنامه ریزی کرده بود که مانند رژیم سریلانکا که چگونه علیه خلق تامیل و مبارزان تامیل در سال ۲۰۰۹ عمل کرد، علیه گریلا نیز در طول سال منطقه را بمباران کند، طبیعت کوردستان را نابود کرده و حملات پاکسازی کننده خود را آغاز نماید. مردم غیر نظامی را از عرصه‌های گریلا بیرون کند و سپس از سلاح شیمیایی با تکنولوژی پیشرفته استفاده کند.

در نتیجه‌ی این برنامه از ۲۴ آوریل یگان‌های ارتش ترکیه علیه مناطق حفاظت شده‌ی میدیا که تحت کنترل گریلاهای آزاد کوردستان است، دست به حملات گسترده زدند. نیروهای ارتش ترکیه که هدف آنها اشغال کوردستان بود و برای آن که مبارزات آزادی کورد را سرکوب نمایند، در متینا، آواشین و زاپ توسط هلیکوپترهایشان به هلی‌برد نظامیان خود دست زدند.. گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار تحت عنوان "جنگ خابور و شاهین‌های زاگرس" دست به عملیات زدند. در ده روز آغازین جنگ معلوم شد که سربازهای ترک دست کم ۹ بار از سلاح شیمیایی و گازهای سمی استفاده کرده‌اند.

"جهان در این رابطه سکوت کرده و سلاح شیمیایی به مهمترین سلاح آنها تبدیل شد"

دولت ترکیه در مقابل چشم جهانیان به دلیل فقدان موضع‌گیری بین‌المللی، از روش غیر انسانی خود به طور دائمی استفاده کرده و سلاح شیمیایی را که سلاحی ممنوعه است، در متینا، زاپ و آواشین علیه گریلاهای ه.پ.گ و یژا ستار استفاده کرد. اما گریلاهای آزاد کوردستان در مقابل آن مقاومتی تاریخی انجام دادند و بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز رسانه‌ای و نشر ه.پ.گ طی سه ماه، ۶۷ بار از سلاح شیمیایی و سمی استفاده شده است. در ماه ژوییه مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک اعلام نمود؛"دولت ترکیه در مناطقی که نمی‌تواند مقاومت گریلا را شکست دهد از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. علیرغم آنکه ما این وضعیت را منتشر کرده و به افکار عمومی اعلام نمودیم، اما جهان در این رابطه سکوت کرده است". کاراییلان همچنین در مصاحبه‌ای در رابطه با گام ۱۵ آگوست  به خبرگزاری فرات گفت:"۴ ماه است در مناطقی که دشمن عملیات‌هایش را آغاز کرده است جنگ سنگینی در جریان است. هرچند دشمن در برخی مکان‌ها مستقر شده است، اما نمی‌تواند مناطقی را که در آن تونل وجود دارد تسخیر کرده و در آنها پیشروی کند. در منطقه آواشین با ایجاد کریدوری تلاش کردند رفقای ما را محاصره کنند، اما با مقاومتی سنگین مواجه شده و به ناچار عقب‌نشینی کردند. در مناطقی که تونل درست شده است با استفاده از سلاح شیمیایی هم نمی‌توانند پیشروی کنند."

"محل سکونت غیر نظامیان نیز با سلاح شیمیایی بمباران شدند"

در اواخر تابستان به ویژه در ورخله و تپه سور که محل مقاومت گریلاها بودند ارتش ترکیه در مقابل مقاومت گریلا درمانده شده بود و تلاش می‌کرد تا پیشروی کند. در بمباران‌های منطقه برواری بالا از توابع دهوک، دولت ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده کرد. به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی سه تن از اهالی روستای هرسوس دچار آسیب شدند. هرچند نیروهای گریلا از این مناطق دور بودند، اما سلاح سمی و شیمیایی ارتش ترکیه بر این مناطق تاثیر گذاشته و روستاییان را به بیمارستان منتقل کردند.

شعبه کوردستان عراق گروه‌های میانجی صلح مسیحی در آغاز ماه نوامبر با این روستاییان دیدار کرده و اعلام نمودند، زنی با نام هدیه هروس فلج شده و نمی‌تواند دست و پای خود را تکان دهد. همچنین اعلام کردند که وضعیت سایر اعضای خانواده نیز خوب نیست. آنها در زمان حمله دودی سفید دیده‌اند و سپس استفراغ کرده و دچار سرگیجه شده و چشم‌ها و بدن آنها دچار سوزش شده است.

در اواسط ماه سپتامبر ریاست مشترک ک.ج.ک اعلام کرد:"ارتش ترکیه ۵ ماه است علیه نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی و سمی استفاده می‌کند، اما سازمان ملل، اروپا و آمریکا سکوت کرده و این همکاری با جنایت است."

در همان روز مرکز مدافع خلق گفت، ارتش ترکیه به ویژه در ۱۵ روز اخیر از نوع جدیدی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. به تاکید این گونه سلاح‌ها توسط یکی از این کشورها برای دولت ترکیه ساخته می‌شود. سپس درخواست نمود تا همه در مقابل این جنایت جنگی بایستند.

در ورخله استفاده گاز شیمیایی کاملاً آشکارا دیده شد. اما علی‌رغم فراخوان جبهه کورد، دولت ترکیه به دلیل سکوت جهانی به استفاده خود از سلاح‌های شیمیایی ادامه داد. آمارگی آرهات گزارشگر خبرگزاری فرات در ماه اکتبر، گزارشی در رابطه با جبهه جنگ منتشر کرد و در برخی از تصاویر مشخص شد که در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱ از سلاح شیمیایی استفاده شده است. او این اطلاعات را منتشر کرد:

"صبح دوم سپتامبر ارتش اشغالگر ترکیه علیه گریلاها در تونل‌های جنگی به استفاده از سلاح شیمیایی دست زده و هفت بار گازهای سمی و شیمیایی را به کار گرفته است. پس از هر تلاش برای پیشروی که موفق نبود، آنها از نوع دیگری از سلاح شیمیایی استفاده می‌کردند. در ۹۰مین روز مقاومت، علیه گریلاها در عرصه مقاومتی به هیچ پیروزی دست نیافتند. وضعیت روز دوم جنگ بدین شرح می‌باشد: ابتدا حملات سنگینی علیه تونل‌های جنگی در ورخله انجام شد. سپس حملات با توپ از پایگاه‌‌های مرزی آغاز شده و سپس با جنگنده‌ها تونل‌ها را بمباران کردند. عصر نیز هلیکوپترها حملات خود را آغاز نمودند. اما چون در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند، نیروهای گریلا آنها را هدف قرار دادند. به همین دلیل تحرکاتشان متوقف شد. یعنی زمانی که نیروهای گریلا هلی‌کوپترها را هدف قرار دادند، ناچار به عقب نشینی شدند. حمله تا صبح ادامه داشت. صبح نیز با مواد منفجره حمله خود را ادامه داده و سپس با سلاح‌های متوسط منطقه را گلوله‌باران کردند. سپس به استفاده از سلاح شیمیایی پرداختند. آنها لباس‌های ویژه‌ای پوشیده و بصورت‌های خود ماسک زده و به سنگرهای جنگ روی آوردند. سپس شلیک را متوقف کرده و به استفاده از سلاح شیمیایی پرداختند. در بسیاری مواقع نیروهای گریلا گازهای شیمیایی را به سمت سربازها دوباره پرتاب می‌کردند. گریلاها با اقدامات متفاوتی از خود دفاع می کردند. همانطور که در تصاویر مشخص است، سربازهای ترکیه در مقابل تونل‌ها در عرصه مقاومت ورخله از ابزار آتش زا استفاده کردند. سپس با ابزار گاز سمی داخل تونل‌ها را پر نمودند. اما نیروهای گریلا در تونل‌ها مقاومت می‌کردند. سربازهای ترک زمانی که گاز از تونل خارج می شد، علیرغم آنکه ماسک داشتند، اما فرار می‌کردند.

٣ سپتامبر ۲۰۲۱ گریلاهای یژا ستار در منطقه آواشین از دو جبهه سربازها را هدف قرار داده و به اشغالگران حمله کردند. در این عملیات پنج سرباز کشته شدند. سربازهای ترک پس از یک روز برای آنکه انتقام کشته‌های خود را بگیرند، به عرصه‌ی مقاومتی ورخله حمله کردند. ۴ سپتامبر،  ۱۷ بار به عرصه‌ی مقاومتی ورخله حمله کردند. پس از آنکه حملات توسط نیروهای گریلا با شکست مواجه شد، دولت ترکیه یک بار دیگر به اعمال غیر انسانی خود باز گشته و به استفاده از سلاح شیمیایی به صورت گسترده پرداختند."