کمپین در شنگال در سال دوم ادامه دارد: سال دوم سال پیروزی خواهد بود

اداره خودمدیریتی شنگال و تاژه به مناسبت اولین سالگرد کمپین «آزادی برای رهبر آپو، خودمدیریتی برای شنگال» بیانیه‌ای صادر کردند و گفتند: «مبارزه و کنش‌های خود را برای خودمدیریتی شنگال و آزادی رهبر عبدالله اوجالان تقویت خواهیم کرد.»

در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، یک کارزار بین‌المللی با شعار «آزادی برای رهبر عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» آغاز شد. جامعه ایزدی و مردم شنگال نیز در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ با شعار «آزادی برای رهبر آپو، خودمدیریتی برای شنگال» به این کارزار بین‌المللی پیوستند. شنگال در چارچوب این کارزار کنش‌های مختلفی را انجام داد. یک سال از این کارزارها می‌گذرد.

بیانیه‌ای توسط سوهام شنگالی، عضو روابط خارجی تاژه و خوَدِدا الیاس، رئیس مشترک شورای اجرایی شنگال در آرامستان شهید دلگش و برخودان در شنگال قرائت شد. در این بیانیه آمده است که سطح مبارزه در سال دوم کارزار ارتقا داده می‌شود.

بیانیه به شرح زیر است:

«همانطور که مشخص است در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ یک کارزار بین‌المللی با شعار 'آزادی برای رهبر عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد' آغاز شد. جامعه ایزدی و مردم شنگال این کارزار را کارزاری برای آزادی همه خلق‌های ستمدیده دانسته و با شعار 'آزادی برای رهبر آپو، خودمدیریتی برای شنگال' در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ به این کارزار بین‌المللی پیوستند. در طول سال گذشته، صدها کنش مختلف در سراسر جهان برگزار شد و میلیون‌ها نفر به این کارزار پیوستند. شنگال نیز کنش‌های معناداری را در طول سال برای ترویج این کارزار توسعه داد. اکنون دقیقاً یک سال از این کارزار می‌گذرد تا نتایج یک سال گذشته را ارزیابی کرده و با ادعا و باوری قوی‌تر، دومین سال کارزار آزادی را آغاز کنیم.

هدف، آزادی رهبر عبدالله اوجالان است

رهبر عبدالله اوجالان در نتیجه یک توطئه بین‌المللی به دولت ترکیه تحویل داده شد و ۲۵ سال است که در انزوای شدید به سر می‌برد. به عبارت دیگر، رهبر عبدالله اوجالان که در ۵۰ سال گذشته رهبری مبارزات و مقاومت مردم ستمدیده را بر عهده داشته است، نیمی از این مبارزه را در زندان امرالی گذرانده است. در این ۲۵ سال کنش‌ها و کمپین‌های مختلفی برای آزادی او انجام شد. اما این آخرین کارزاری که شروع شده است با تمام کمپین‌های قبلی متفاوت است. اولاً این کنش در سطح یک کارزار آغاز شد و هدف آزادی رهبر عبدالله اوجالان است. یعنی این کارزار تا حصول آزادی جسمانی او ادامه خواهد داشت. ثانیاً تمام تلاش ما برای آزادی و دموکراسی مردم نیز مربوط به این کارزار است. به عبارت دیگر، مبارزه ما برای آزادی رهبر اوجالان و مبارزه ما برای آزادی و خودمدیریتی انجام می‌شود. بنابراین این کارزار آخر هم از نظر اهداف و مقاصد و هم از نظر نحوه فعالیت با کارزارهای گذشته متفاوت است.

امید بشریت دوباره رشد کرد

در عرض یک سال تمایز و تفاوت این کارزار از هر نظر خود را نشان داد. این کارزار به کارزاری برای آزادی و دموکراسی برای همه بشریت در سراسر جهان تبدیل شد. افکار و فلسفه رهبر عبدالله اوجالان بیش از هر زمان دیگری در جهان گسترش یافت. با شناخت اندیشه‌های رهبر اوجالان، امید و ایمان بشریت بار دیگر رشد کرد. هرجا این کارزار شروع شد شور و روحیه و امید توسعه یافت. هنرمندان، روشنفکران، سیاستمداران، فیلسوفان، نویسندگان و دانشمندان جهان با اندیشه‌های رهبر اوجالان شکوفا شدند. اخیراً ۶۹ برنده جایزه نوبل خواهان آزادی رهبر اوجالان شدند. توجه کنیم این دنیایی که تکه تکه شده بود حول کارزار آزادی یکی شد. یادمان باشد که نه در مسئله جنگ اوکراین و روسیه و نه در جنگ حماس و اسرائیل، جهان متحد بود، بلکه در مسئله آزادی رهبر عبدالله اوجالان، بشریت آزاد متحد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به درستی در نظر بگیریم. این به چه معناست؛ این دنیایی که با جنگ و درگیری تقسیم شده است، این دنیایی که با سیاست‌های دولت‌ها به جنگ‌های مذهبی، فرقه‌ای و قومی کشانده شده و تقسیم شده است، وحدت خود را در اندیشه رهبر عبدالله اوجالان یافت.

انزوا، جنگ را در خاورمیانه عمیق‌تر می‌کند

سال گذشته نیز پر از درگیری‌های سنگین بود. به ویژه حملات اسرائیل به فلسطین و لبنان، خاورمیانه را در دریای خون فرو برده است. این وضعیت جنگی نیز بار دیگر بر نظرات و ارزیابی‌های رهبر اوجالان از خاورمیانه صحه گذاشت. رهبر عبدالله اوجالان ده‌ها سال است که هشدار داده است که مشکلات خاورمیانه با جنگ قدرت و جنگ‌های مذهبی، فرقه‌ای و قومی قابل حل نیست. تشخیص‌های رهبر اوجالان برای خاورمیانه یک بار دیگر در سال گذشته ثابت شد. بنابراین مردم خاورمیانه بیشتر به اندیشه‌های رهبر اوجالان گرایش دارند. اکنون همه می‌گویند که انزوای تحمیلی بر رهبر اوجالان باعث تعمیق جنگ در خاورمیانه می‌شود و آزادی او راه را برای حل مشکلات منطقه باز می‌کند. این نیز از نتایج مهم کارزار آزادی بود.

سیستم امپریالیستی یک سیستم بین‌المللی است

کارزار آزادی جسمانی رهبر عبدالله اوجالان بار دیگر واقعیت نظام دولتی و قدرت‌ها را برجسته کرد. اول از همه، در اروپا، دولت‌هایی که خود را نماینده آزادی و دموکراسی نشان می‌دهند، معلوم شد که هیچ ارتباطی با آزادی و دموکراسی ندارند. این کارزار بیش از هر زمان دیگری روشن کرد که نظام امرالی یک نظام بین‌المللی است و کسانی که باعث تداوم انزوا و سلب آزادی جسمانی رهبر عبدالله اوجالان می‌شوند، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هستند که هر روز به نام آزادی و دموکراسی سوگند یاد می‌کنند! این کارزار چهره تاریک این دولت‌ها و نهادها را نشان داد. این کارزار نشان داد که این نهادها و دولت‌های بین‌المللی مخالف آزادی و دموکراسی مردم هستند.

هیچ آزادی بدون عمل امکان‌پذیر نیست

طبیعتاً در نتیجه کارزار آزادی، نتایج مهم و تاریخی بسیاری پدید آمد. امید و آزادیخواهی قوی‌تر از همیشه بود. اما ما همچنین باید تأیید کنیم که هنوز به اهداف اصلی خود نرسیده‌ایم. هدف اصلی آزادی جسمانی رهبر اوجالان و نیز به رسمیت شناختن خودمدیریتی شنگال است. ما در راستای این اهداف کارزار را به راه انداخته‌ایم، اما به طور کامل به نتیجه آن نرسیده‌ایم. این هم برای ما جای خودانتقادی دارد. بنابراین در سال دوم کارزار باید بر کاستی‌های خود غلبه کنیم تا به موفقیت برسیم. برای صیانت از رهبر عبدالله اوجالان در شنگال خودمدیر و آزاد، باید کنش‌های خود را تقویت کنیم و سرعت خود را افزایش دهیم. لازم است در سال دوم کارزار، اندیشه‌های رهبر عبدالله اوجالان را در هر خانه‌ای در شنگال معرفی کنیم و بر این اساس همه مردم شنگال را در کنش‌های آزادی و خودمدیریتی مشارکت دهیم. اگر واقعاً بتوانیم ایده‌های رهبر اوجالان را به جامعه معرفی کنیم، همه کسانی که این ایده را می‌شناسند به کنش‌ها می‌پیوندند. زیرا رهبر عبدالله اوجالان می‌گوید: 'آزادی بدون عمل امکان‌پذیر نیست. '

اندیشه آزاد در نینوا طنین‌انداز می‌شود

همچنین در سال دوم کارزار، اندیشه‌های رهبر عبدالله اوجالان را بیشتر در (منطقه) دشت نینوا و در سطح عراق در دستور کار قرار خواهیم داد. به ویژه، ما تلاش خواهیم کرد تا این کارزار را به کارزاری برای آزادی و دموکراسی در عراق تبدیل کنیم. چون خود عراق در میانه یک بحران بزرگ قرار دارد، می‌خواهد خود را از بحران‌ها نجات دهد، اما خود را از کمربند جنگ و درگیری نجات نمی‌دهد. ایده‌های رهبر عبدالله اوجالان راه‌حلی برای مردم عراق و دولت عراق است. بنابراین ما این واقعیت را بیشتر در دستور کار دولت عراق قرار خواهیم داد و همکاری با نیروهای دموکراتیک عراق را تقویت خواهیم کرد.

سال دوم سال پیروزی خواهد بود

بر اساس این اصول، اکنون مبارزه برای دومین سال کمپین 'آزادی برای رهبر آپو، خودمدیریتی برای شنگال' را آغاز می‌کنیم. با قدرت و تجربه سال اول کمپین، سال دوم کمپین آزادی و خودمدیریتی را با ادعا و امید بیشتر آغاز می‌کنیم. این کمپین نیز پاسخ و موضع ما به سیاست جنگی در منطقه است. ما مطمئن هستیم که سال ۲۰۲۵ سال آزادی جسمانی رهبر عبدالله اوجالان و خودمدیریتی برای شنگال خواهد بود. اگر امید و ایمان و مبارزه خود را ارتقا دهیم، آزادی رهبر اوجالان و خودمدیریتی شنگال دور نیست. به عنوان اداره خودمدیریتی شنگال، کار و کنش‌های خود را برای رهبری سال دوم کمپین تقویت خواهیم کرد. همچنین از مردم شنگال، همه خلق‌ها و باورداشت‌ها در دشت نینوا و نیروهای دموکراتیک عراق می‌خواهیم که بیش از هر زمان دیگری در کارزار آزادی شرکت کنند.»