"مهروموم شدن دفتر کنگره جامعه دمکراتیک نمی‌تواند مانع از مبارزات ما شود"

بردان اوزتورک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک اعلام کرد مهرو موم کردن نشست و کنگره‌های ما نمی‌تواند مانع از مبارزات و فعالیت‌های ما شود.

کنگره جامعه دمکراتیک به منظور حل مسئله کورد در چارچوبی دمکراتیک و سازماندهی دمکراتیک در روزهای ۲۶-۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۷ در آمد تاسیس شد. یوکسل گنچ و خطیب دجله از جمله نخستین روسای مشترک این سازمان بودند، کنگره جامعه دمکراتیک در ۲۵ شهر فعالیتها و مبارزات خود را آغاز کرده و نزدیک به ۸۰۰ سازمان جامعه مدنی به این تشکل پیوستند. کنگره جامعه دمکراتیک متشکل از ۸۵۰ نمایندگی و سازمان، ۱۰۱ عضو مجلس دائمی، ۲۱ عضو هیات سیاست‌گذاری، ۵ عضو هیات ریاست، ۳ سخنگو و ریاست مشترک است. کنگره جامعه دمکراتیک ذیل این سازماندهی ۱۴ کمیسیون متعلق به خود را ایجاد کرد و از روز تاسیس تا کنون به منظور حل مسئله کورد در امور آموزشی، حقوقی و بهداشتی کنگره، کارگروه کنفرانس‌های فراوانی را برگزار کرده و اقدامات بسیاری را انجام داده است.

در سال ۲۰۱۲ جمیل چیچک ریاست پارلمان ترکیه برای بازنویسی قانون اساسی کنگره جامعه دمکراتیک را به پارلمان ترکیه دعوت کرده و از این کنگره درخواست نمود تا پیشنهادات خود را برای بازنویسی قانون اساسی ترکیه مطرح نماید. در جریان فرایند حل مسئله کورد که در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، خطیب دجله، ریاست کنگره جامعه دمکراتیک یکی از اعضای ۵ نفره هیات امرالی بود.

در سال ۲۰۱۰ دادستانی کل جمهوری در آمد، تحقیقات گسترده‌ای را علیه ک.ج.د آغاز کرده و بعد از مدتی دفتر این سازمان تحت نظر قرار گرفته و این نظارت تا سال ۲۰۱۴ ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۵ بعد از تغییر وضعیت سیاسی و افزایش فشارها و سرکوب علیه ک.ج.د، بسیاری از سیاستمداران، شهرداران مشترک، وکلای حقوق بشر، سندیکالیستها، کارمندان بخش بهداشت، روزنامه‌نگاران و نویسندگان فعال در کنگره جامعه دمکراتیک دستگیر شده و بسیاری از این افراد دستگیر و با احکام سنگین روبرو شدند. در میان افراد دستگیر شده، آیسل توغلوک و سلما ایرماک به عنوان روسای مشترک کنگره جامعه دمکراتیک حضور داشتنند. اکنون با گذشت ۱۶ سال دادگاه عالی ترکیه، در آوریل سال ۲۰۲۱ در خصوص کنگره جامعه دمکراتیک اعلام کرده است که این سازمان، سازمانی غیر قانونی بوده و بعد از این اظهار نظر، عملیات علیه کنگره جامعه دمکراتیک افزایش یافته است.

مهروموم کردن دفتر کنگره جامعه دمکراتیک

یکی از تحقیقات صورت گرفته در باره کنگره جامعه دمکراتیک، نحقیقاتی بود که در ۲۶ ژوئن سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. در چارچوب این تحقیقات و احضارها، در خصوص ۶۴ نفر احکام دستگیری صادر شده بود. بعد از انتشار این خبر، به منازل ۴۵ نفر حمله کرده و این اعضا بازداشت و دفتر مرکزی کنگره جامعه دمکراتیک مهروموم شد. از ۴۵ نفر افراد بازداشت شده، ۲۲ نفر به شرط کنترل با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

دستگیری لیلا گوون

بعد از لغو مصونیت پارلمانی لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک، حکم ۲۲ سال و ۳ مجازات زندان در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ به وی ابلاغ شده و سپس دستگیر شد. آژانس خبری مزوپوتامیا در خصوص فشارهای وارده بر کنگره جامعه دمکراتیک و نقش کنگره جامعه دمکراتیک در راه حل مسئله کورد در شمال کوردستان و ترکیه با بردان اوزترک به گفتگو نشسته است:

اوزترک در گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که کنگره جامعه دمکراتیک در حل مسئله کورد سازمانی مهم به شمار رفته و از روز تاسیس این سازمان تا کنون، دست به اقدامات مهمی زده است. اوزترک در سخنان خود خاطرنشان ساخت که بعد از آنکه دولت ترک فرایند حل مسئله کورد را خاتمه داد، از ۵ آوریل ۲۰۱۵ این کنگره را هدف حملات خود قرار داد. وی در ادامه افرود حملاتی که به کنگره جامعه دمکراتیک شده‌اند، حملاتی از پیش طراحی شده بود و در این باره افزود: اگر این حملات در چارچوب یک سازمان ارزیابی شوند، این ارزیابی با کاستی مواجه خواهد شد. کنگره از روز تاسیس خود تا کنون ذهنیت یکصد ساله در خصوص مسئله کورد را بازنمایی کرده است. هم کنگره جامعه دمکراتیک، هم کنگره دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.ک) با پیشاهنگی آقای اوجالان ایجاد شدند. در بعد دست‌یابی به راه حل مسئله کورد، اظهارات و پیشنهادات کنگره با دقت پیگیری می‌شوند. زیرا کنگره جامعه دمکراتیک علیه سیاستهای موجود بوده و دولت سعی دارد که با حمله به اندیشه و تفکرات ما مبارزه کند. اگر به مبارزات کنگره جامعه دمکراتیک نگاه بیفکنید، شما می‌توانید علت حملات را نیز بیابید. با این حملات می‌خواهند که کنگره جامعه دمکراتیک را غیر قانونی جلوه بدهند. این حملات هم اکنون نیز ادامه دارند. در واقع، چون کنگره جامعه دمکراتیک علیه ذهنیت موجود تفکری بدیل به شمار می‌رود، مورد  حمله قرار می‌گیرد. حملات صورت گرفته حمله به اندیشه و تفکر هستند.

منبع مشروعیت ما خلق است

بردان اوزترک در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا خاطرنشان ساخت که در گذشته خودشان از مجلس کنگره جامعه دمکراتیک به منظور ارائه راه حل مسئله کورد دعوت کرده بودند. اما بعد از آنکه فرایند راه حل خاتمه یافت، دولت بار دیگر سیاستهای قتل‌عام خود را بار دیگر ادامه داد. بسیاری از نهادها و سازمان‌ها تعطیل شدند. با مهروموم کردن دفتر مرکزی کنگره جامعه دمکراتیک این پیام را صادر کردند که ما اجازه نمی‌دهیم که این تفکر ادامه پیدا کند، ما اجازه نمی‌دهیم که جامعه خود را سازماندهی کند. اگر به کیفرخواست تنظیم شده بنگرید، می‌بیند که این کیفرخواست به گونه‌ای تنظیم شده است که گویا کنگره جامعه دمکراتیک سازمانی مسلح بوده است. و همین نگاه است که باعث اجرای حکم ۲۳ سال زندانی شدن ریاست کنگره جامعه دمکراتیک، یعنی لیلا گوون بوده است. دولت اعلام کرده است با حملات خود این سازمان غیر قانونی می‌کنیم. بعد از تصمیم دادگاه عالی، حکم مهرو موم کردن دفتر کنگره جامعه دمکراتیک صادر شد. البته آنها نتوانسته‌اند که مشروعیت ما را از میان بردارند، زیرا ما مشروعیت خود را از خلق کوردستان می‌گیریم. دادگاه حقوق بشر اروپا در این باره به ما حق داده و تلاش‌های آنان را خنثی کرده است. می‌توان گفت که دادگاه حقوق بشر اروپا بهانه‌های آنان را رد کرد. همچنین تصمیم دادگاه عالی ترکیه نیز که کنگره جامعه دمکراتیک را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کرده است، تصمیمی سیاسی ملاحظه می‌شود. زیرا دادگاه به دستورات کوشک عمل می‌کند ما تصمیمات دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

پیروزی از آن ماست

بردان اوزترک خاطرنشان ساخت که کنگره جامعه دمکراتیک تنها کنگره متعلق به کورد نیست و در این باره افزود: کنگره برای حل مسائل و مشکلات تمام خلق‌ها و ادیان و جغرافیای کوردی تاسیس شده است. کنگره ما مانند یک حزب سیاسی عمل نمی‌کند، کنگره ما از سال ۲۰۰۷ تا کنون برای حل مسئله کورد و مسائل موجود در این جغرافیا تلاش می‌کند. دولت نتوانسته بود که این کنگره را تعطیل کند. زمانیکه این کنگره تاسیس شد، به هیچ جایی مراجعه نگردیم. دادگاه عالی قدم به قدم وارد عمل شد. می‌گویند که به اسناد و مدارکی دست پیدا کرده‌ایم، اما زمانیکه به مدارک و مستندات نگاه می‌کنیم، تنها شاهد لیست سازمان‌ها و نهادهایمان هستیم. با اسامی رفقایمان و شمار تلفن‌های این رفقا مواجه می‌شویم. از همان زمان رفقایمان را رهگیری و شنود کرده‌اند. چنین جوی را ایجاد کرده‌اند که گویا رفقای ما دست به عملیات مسلحانه زده‌اند. هدف آنها به گونه‌ای است که همه را از کنگره دور کنند. ما همیشه در این باره گفته‌ایم. هدف اصلی آنها غیر قانونی کردن کنگره جامعه دمکراتیک بوده است. این در حالی است که گفته‌های کنگره ما در بسیاری از مناطق گوش شنوایی پیدا کرده است. اما در نهایت علیرغم وحشیگیری‌های صورت گرفته علیه ما، به پیروزی دست پیدا نکردند. تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در این باره مهمترین نمونه بوده است. ما همچنان تلاشها مبارزاتمان را ادامه می‌دهیم.

تداوم طرح تخریب

اوزترک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که برخوردهای روی داده علیه کنگره جامعه دمکراتیک تاثیر بسیار منفی‌ای را بر حل مسئله کورد داشته است. وی در ادامه خاطرنشان ساخت که مسئله کورد با اسلحه حل نمی‌شود و هدف قرار دادن کنگره جامعه دمکراتیک در راستای تداوم طرح تخریبی است که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.

نمی‌توانند مانع از اقدامات ما شوند

اوزترک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که اگر اراده‌ای برای حل مسئله کورد در جریان باشد، هیچ کس نمی‌تواند دست به این مجموعه علمیات دست بزند. ما از ذهنیتی سخن می‌گوییم که برای از میان برداشتن هر گونه راه حلی برای مسله کورد سوگند یاد کرده است. نوع برخورد دولت در ۶ سال اخیر، نشان دهنده این مسئله است. ما از پروژه‌ای ۱۴ ساله برخورداریم. مهروموم کردن دفتر کنگره جامعه دمکراتیک نمی‌تواند مانع از دستیابی به اهداف و مبارزات ما باشد. علیرغم مهروموم شدن دفتر کنگره جامعه دمکراتیک، تلاشها و مبارزات ما ادامه دارند. این مبارزات همچنان ادامه پیدا می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم که در این باره همچنان بر دست‌یابی به راه حلی برای حل مسئله کورد تاکید و تداوم داشته باشیم. ما همه جا را به هدفی برای کنگره جامعه دمکراتیک تبدیل می‌کنیم.