پنج سال از ترور کمال پنجوینی گذشت

۵ سال از شهادت کمال پنجوینی بدست عناصر رژیم تاریک‌پرست و استعمارگر ایران گذشت. دو تن به دلیل این ترور محاکمه شدند، اما حکم آنها همچنان بر روی کاغذ مانده و اجرا نشده است. بارزانی‌ها به خودفروشی به اشغالگران کوردستان ادامه می‌دهند

کمال ساده مشهور به کمال پنجوینی روز ۱۳ آوریل ۲۰۱۶ /٢۵ فروردین ١٣٩۵ همراه با صدیق سالیاوایی در شهرک پنجوین از توابع استان سلیمانی ربوده شدند و روز بعد از آن در نزدیکی پل گوخلان تابع شهرک گرمک پنجوین پیکر آنان پیدا شد.

خیلی زود مشخص شد که دو عنصر مزدور کورد به نام‌های «سینا رشیدی» و «مسعود مجیدی»، کمال پنجوینی را ترور کرده‌اند. دستگیری متهمان توسط آسایش پنجوین پس از این حادثه و در همان روز پیدا شدن پیکر شهید انجام شد.

در رابطه با این پرونده ۶ جلسه دادگاهی در دادگاه سلیمانی برگزار شد. سرانجام قاضی متهمان را به اعدام محکوم کرد. اما با گذشت ۵ سال از این جنایت هنوز متهمان مجازات نشده‌اند.

محاکمه «سینا رشیدی» و «مسعود مجیدی» به اتهام ترور شهید کمال در حالی است که طیف‌های رسمی علت انجام این جنایت و دست‌های پشت‌پرده‌ی آن را آشکار نکردند که خانواده و دوستان شهید کمال پنجوینی می‌گویند، حکومت ایران در پشت این ترور قرار دارد.

سینا رشیدی و مسعود مجیدی اکنون در شهر سلیمانی زندانی می‌باشند. علت اجرا نشدن حکم آنها آن است که اکنون در زندان‌های اقلیم کوردستان حکم اعدام اجرا نمی‌شود.

بر اساس قوانین اجرایی اقلیم کوردستان کسانی که به اعدام محکوم می‌شوند، در حال حاضر حکم آنها اجرا نشده و به حکم حبس ابد تقلیل خواهد یافت.

دولت‌های اشغالگر کوردستان بویژه رژیم‌های ترکیه و ایران به طور مداوم تلاش کرده‌اند تا انقلابیون و فعالین کورد را به شیوه‌های مشابه ترور نمایند. رژیم ایران پس از آنکه در ترور کمال پنجوینی متهم شد، پس از دو سال اقبال مرادی را به شیوه‌ای مشابه ترور کرد.

اقبال مرادی فعال حقوق بشر و اهل مریوان در پنجوین زندگی می‌کرد. پس از مفقود شدن وی برای چندین ساعت، ظهر ۱۸ ژوئیه سال ۲۰۱۸ پیکر وی در مرز پنجوین پیدا شد. پیکر وی طی مراسمی باشکوه با حضور نمایندگان پژاک و کودار به خاک سپرده شد. تاکنون عاملین ترور اقبال مرادی مشخص نشده‌اند.

پس از رخ دادن این حوادث جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) و همچنین حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) مسئولیت ترور شهدا کمال پنجوینی و اقبال مرادی را به عهده‌ی حکومت جمهوری اسلامی ایران گذاشتند.

علیرغم تلاش‌های دولت های اشغالگر برای ترور و از بین بردن فعالان و انقلابیون کورد، آنچه جای نگرانی میهن‌دوستان است، این است که تاکنون نیز خودفروشان پ.د.ک با کشورهای اشغالگر همکاری کرده، به گونه‌ای که فعالان بخش‌های دیگر کوردستان را به حکومت‌های ترکیه و ایران تحویل می‌دهند.

در استان هولیر و همچنین در بهدینان رخدادهای مشابه به صورت مداوم روی می‌دهند که آخرین مورد آن تحویل سیاستمدار کورد عمر بارتان به دولت ترکیه بود. عمر بارتان ۴۸ ساله اهل منطقه تاتوان از توابع شهر بدلیس باکور کوردستان بود. وی به دلیل فعالیت‌های سیاسی توسط پلیس دولت ترکیه دستگیر شده و به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود. پس از زندان پرونده‌ی دیگری دیگری در مورد وی گشوده شد، به همین دلیل در ماه ۶ سال ۲۰۱۹ به ناچار به باشور (جنوب) کوردستان آمد.

عمر بارتان که در هولیر اسکان گزیده بود، در سال ۲۰۱۹ پس از یک ماه اقامت در باشور کوردستان توسط نیروهای آسایش پ.د.ک دستگیر شد. بر اساس اطلاعاتی که خانواده‌ی وی منتشر کرده‌اند، از روزی که دستگیر شده است، هیچ اطلاعاتی در مورد وی به خانواده‌اش داده نشده است تا روز ۲۲ فوریه ۲۰۲۱، عمر در زندان دولت ترکیه در شرنخ باکور کوردستان با خانواده‌ی خود تماس گرفته و اعلام کرده است که بارزانی‌ها بر اساس خوی خودفروشی به دشمنان کورد وی را به حکومت ترکیه تحویل داده‌اند.

در حال حاضر تهدید جدی علیه زندگی مخالفان حکومت های ترکیه و ایران در باشور کوردستان وجود دارد.