تحقیقات در مورد ۶ محافظ روستایی که از شرکت در حملات اشغالگری خودداری کردند

اسلحه ۶ نفر از محافظان روستایی (مزدور) که به باشور کوردستان اعزام شده بودند اما از شرکت در حملات اشغالگری امتناع ورزیده بودند، ضبط و تحقیقات علیه آنها آغاز شد.

فرماندهی هنگ وان ۴۰۰ مزدور را برای شرکت در حملات‌ اشغالگری در باشور کوردستان تعیین کرد.

معلوم شد که ۱۵۰ مزدور از الباک و سایر مزدوران از مناطق چالدران، شاخ و اردیش انتخاب شده‌اند. این مزدوران قرار است در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴ به منطقه باشور کوردستان اعزام شوند.

با این حال، بسیاری از مزدوران به این تصمیم اعتراض کردند. سردسته مزدوران نَدیم ییگیت‌اَر با مزدوران روستا ملاقات کرد و پس از اینکه آنها با گفتن «ما محافظان موقت روستا هستیم، فقط مسئول حفاظت از روستای خود هستیم، ما کماندو نیستیم» مخالفت کردند، سایر مزدوران را تهدید کرد.

بر اساس اطلاعات دریافتی، ندیم ییگیت‌اَر که به ارتش اشغالگر ترکیه خدمت می‌کند، گفت: «اگر حاضر به شرکت در این عملیات نیستید، شما را حامی سازمان می‌دانیم. برای شرکت در این عملیات پاداش دریافت خواهید کرد، اما اگر خلاف آن عمل کنید، برای شما بد خواهد بود.»

علیرغم تهدیدهای ییگیت‌اَر، وقتی ۶ محافظ موقت روستا از روستای آیدَمیر این مأموریت را نپذیرفتند، صورت جلسه‌ای علیه آنها تهیه و اسلحه آنها ضبط شد. تحقیقات علیه محافظان موقت روستایی که اظهارات آنها در پاسگاه پلیس اَشمَ‌پینار گرفته شده بود، آغاز شد.

از مزدورانی که قبلاً در حملات اشغالگری که اخیراً برنامه‌ریزی شده بود حضور داشتند و اخیرا به باشور کوردستان اعزام شده بودند، خواسته شده که یک سال در منطقه اشغالی بمانند، اما اجازه دارند هر دو ماه یکبار با خانواده خود ملاقات کنند.

در سال‌های اخیر، در شهر وان تحقیقاتی علیه محافظان موقت روستا که شرکت در حملات اشغالگری را نپذیرفتند آغاز شده و محافظان موقت روستا از کار برکنار شدند.