یادداشت

آوینار آمدی و روکَن بوتانی

درک واقعی و گرامیداشت این دو فرمانده و مبارز ارزشمند یژا استار ضروری است. اینها هستند که در مبارزات انقلابی همیشه با اصل امور زندگی آزاد می‌آفرینند نه با گفتارشان. قدرت واقعی زنی که تبدیل به زیلان می‌شود را آشکار کردند.

آوینار و روکن

جنگ در کوردستان در کوه‌ها و شهرها ادامه دارد. فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ هر روز ده‌ها بار کوه‌ها و روستاهای کوردستان را بمباران می‌کند. همچنین در این بمباران‌ها از بمب‌های هسته‌ای شیمیایی و تاکتیکی استفاده می‌کند. حملات فاشیستی – نسل‌کشی علیه مناطق باشور و روژاوای کوردستان و همچنین در تمام مناطق باکور کوردستان در حال وقوع است. در این حملات هر روز مردم کورد میهن‌دوست به قتل می‌رسند و طبیعت کوردستان تخریب می‌شود.

مقاومت‌های قهرمانانه در کوه‌ها و شهرها در برابر حملات فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ وجود دارد. در شهرها، مبارزان ی‌پ‌س و ه‌ب‌د‌ه به معنای واقعی کلمه، به نهادهای فاشیستی که جنگ را تغذیه می‌کنند، فرصت نفس کشیدن نمی‌دهند. در چهلمین سال جنگ آزادی که با عملیات‌های اروح و شمدینلی در ۱۵ اوت ۱۹۸۴ آغاز شد، در کوهستان، گریلاهای ه‌پ‌گ و یژا استار همچنان ضربات سنگینی به ذهنیت و سیستم فاشیست، استعمارگر و نسل‌کشی وارد می‌کنند. گام به گام فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ را به سمت فروپاشی سوق می‌دهند.

همانطور که مشخص است، جنگ مورد بحث امروز در مناطق حفاظتی مدیا متمرکز است. تقریباً هر روز در زاپ، آواشین، متینا و خاکورک درگیری وجود دارد. در حالی که ارتش فاشیست ترکیه با استفاده از انواع سلاح‌های ممنوعه بمباران‌های هوایی انجام می‌دهد، گریلاهای آزادی کوردستان در مقابل این حملات مقاومت می‌کنند و با سازماندهی عملیات‌هایی ضربات سنگینی به ارتش فاشیست- نسل‌کشی وارد می‌کنند.

حملات اشغالگری فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ از ۱۶ آوریل به ویژه در منطقه متینا متمرکز شده است. تقریبا هر روز حملات اشغالگری فاشیستی در این منطقه صورت می‌گیرد. در مقابل این، عملیات‌های انقلابی گریلاهای آزادی کوردستان نیز در حال انجام است. بر اساس بیلان جنگ ماه می منتشر شده توسط مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی نیروهای مدافع خلق (ه‌پ‌گ)، ۴۸ اشغالگر در ۸۲ عملیات گریلا در این مناطق کشته شده‌اند. البته تعداد زیادی سرباز مجروح و تجهیزات نظامی منهدم شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منعکس شده در مطبوعات، آخرین عملیات گریلا در این منطقه سه روز پیش در منطقه تپه اورته متینا صورت گرفت. گریلاهای آزادی کوردستان یک عملیات هماهنگ سه‌جناحه را علیه نیروهای نظامی ترکیه که تحت هدایت حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) بر روی تپه مستقر شده بودند، ترتیب داد. نتیجه قابل اطمینان این است که ۶ تبهکار اشغالگر کشته شدند و بسیاری از مواضع منهدم شدند. یک هفته پیش در مطبوعات گزارش شد که در همین منطقه و همچنین در منطقه آواشین و جولمرگ، عملیات‌های گریلایی صورت گرفته و ضربات سنگینی به نیروهای آک‌پ-م‌ه‌پ وارد شده است.

جدا از این جنگ که به سبک تیمی و تونلی انجام می‌شود، حملاتی نیز توسط گریلاها علیه پهپادهای ترکیه انجام می‌شود. فرماندهی مرکزی ه‌پ‌گ در بیانیه خود در مراسم نوروز اعلام کرد که در ۱۳ ماه گذشته ۱۵ پهپاد را سرنگون کرده است. پهپادهای ساقط شده در قندیل در ۲۷ می و در آسوس در ۶ ژوئن به این موارد اضافه شدند. علاوه بر این، مطبوعات گزارش می‌دهند که یک پهپاد ترکیه در ۱۲ ژوئن در نزدیکی سلیمانیه ساقط شده است.

با توجه به اینکه دولت طیب اردوغان جنگ نسل‌کشی در کوردستان را ناشی از حملات پهپادی با پشتیبانی اطلاعاتی می‌داند و بارها به افکار عمومی ترکیه اعلام کرده است که بر این اساس به موفقیت دست خواهد یافت، این نتیجه در واقع به معنای شکست آشکار دولت طیب اردوغان است. مجدداً، اگر در نظر بگیریم که دولت طیب اردوغان با فروش پهپاد به سایر کشورها برای خود حمایت جذب می‌کند، واضح است که این نتیجه به این معنی است که اکنون یک درب تجاری مهم به روی دولت مذکور بسته شده است. این به معنای بحران اقتصادی و سیاسی بیشتر و فروپاشی بیشتر دیکتاتوری فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ است.

بدیهی است که جنگ فاشیستی، استعماری و نسل‌کشی که در کوردستان به راه افتاده است، اقتصاد و سیاست ترکیه را ورشکست کرده است. ناکامی نیروهای فاشیست – نسل‌کش در جنگ مورد بحث و متحمل شدن ضربات سنگین مستمر در برابر مقاومت گریلاهای آزادی کوردستان و مردم کورد، بحران اقتصادی و سیاسی ترکیه را دائماً عمیق‌تر کرده است. واضح‌ترین نتیجه این امر در انتخابات محلی ۳۱ مارس مشاهده شد.

عملیات‌های انقلابی موفقیت‌آمیز به‌ویژه توسط گریلا‌های زاپ در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴، روحیه و امید مردم کورد و نیروهای دموکراتیک را تقویت کرد و در عین حال ضربات ویرانگری را به دیکتاتوری فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ وارد کرد. در نتیجه، فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ در انتخابات محلی ۳۱ مارس شکست خورد و حزب عدالت و توسعه به حزب دوم تبدیل شد و مشروعیت سیاسی خود را از دست داد. مردم کورد به فاشیسم اجازه ندادند و قیم‌ها را از کوردستان پاکسازی کردند.

واضح است که دولت طیب اردوغان در انتخابات ۳۱ مارس شکست خورد و از قدرت سقوط کرده است. در واقع این دولت دیگر مشروعیت سیاسی ندارد. اگر طیب اردوغان ردی از شرافت و دموکراسی داشت، صبح روز اول آوریل استعفا می‌داد و راه را برای سیاست ترکیه هموار می‌کرد. با این حال، شخصیت طیب اردوغان این کار را نکرد، اما به دلایلی نیروهای پیروز در انتخابات محلی ۳۱ مارس، دولت طیب اردوغان را مجبور به استعفا نکردند. رویکردهای دو ماه و نیم گذشته نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد نیروهای پیروز انتخابات از وضعیت موجود راضی هستند. علاوه بر این، دولت فعلی ج‌ه‌پ به جای درخواست استعفای طیب اردوغان، سعی در مشروعیت بخشیدن به این دولت فاشیست و غارتگر دارد. دیدارهای خودنمایی اوزگور اوزل با طیب اردوغان اساساً به این معناست.

این وضعیت دولت طیب اردوغان را زنده نگه می‌دارد و در عین حال تعمیق و گسترش بیشتر جنگ ضد فاشیستی را ضروری می‌گرداند. نابودی دولت طیب اردوغان با جنگ ضد فاشیستی ضروری است. این امر اگر چه بار گریلا را بیش از پیش سنگین می‌کند و اهمیت جنگ گریلایی را افزایش می‌دهد. گسترش جنگ گریلایی از کوه‌های کوردستان تا کلانشهرهای ترکیه را ضروری می‌کند. عملیات‌هایی که توسط گریلاها در مناطق حفاظتی مدیا از ۱۶ آوریل توسعه یافته است، این وظیفه و مسئولیتش را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، این سنگین‌ترین ضربه به فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ است و فاشیسم را به فروپاشی می‌کشاند.

بدون شک چنین جنگ سنگینی بدون هزینه به دست نمی‌آید. گریلاهای آزادی کوردستان ۲۴ ساعته و همه روزه بر پایه‌ی خط‌مشی فداکاری زندگی می‌کنند و می‌جنگند. او با زندگی و مبارزه در محیطی پر از مشکلات که هیچ ارتشی نمی‌تواند با آن روبرو شود، تلاش می‌کند کوردستان را آزاد و ترکیه را دموکراتیک کند. بر این اساس، عرصه جدیدی را در مبارزه برای آزادی و جنگ گریلایی گشوده است. البته این به قیمت تقدیم کردن شهدا بوجود می‌آید.

پر واضح است که گریلاهای آزادی کوردستان، گریلایی است که بر پایه خط‌مشی رهبر آپو و شهدا گام بر می‌دارد. این گریلا توسط ارتش شهدا فرماندهی می‌شود. به همین دلیل، او کسی است که کاری را انجام می‌دهد که هیچ کس نمی‌تواند انجام دهد و به گونه‌ای زندگی می‌کند که هیچ ارتشی نمی‌تواند زندگی کند. شهدا برای چنین گریلایی در هر زمان و هر مکان بزرگترین منبع قدرت هستند. آوینار اهل آمد و روکن اهل بوتان که در شب ۶ آوریل ۲۰۱۸ در مقاومت در برابر اشغالگری در تپه لِلیکان خاکورک به شهادت رسیدند، دو مبارز جاویدان ارتش شهدای مذکور هستند.

شهید آوینار، متولد شهر آمد، پس از فعالیت در بسیاری از مناطق گریلایی، مهارت‌های اصلی خود را به گریلاهای منطقه خاکورک ارائه کرد. او به عنوان فرمانده واحد تسلیحات سنگین خاکورک، گریلاهای زیادی را آموزش داد و به همراه فرمانده ایالتی شهید آگری در مقابل حملات اشغالگری که از دسامبر ۲۰۱۷ به سمت منطقه صورت گرفت، در جبهه جنگید. او به همه نشان داد که زن آزاد چه قدرت خلاق و منبع زندگی است. دختر شاداب بوتان، شهید روکَن، همواره مایه قوت، روحیه، شجاعت و فداکاری اطرافیانش بوده است.

درک واقعی و گرامیداشت این دو فرمانده و مبارز ارزشمند یژا استار ضروری است. اینها هستند که در مبارزات انقلابی همیشه با اصل امور زندگی آزاد می‌آفرینند نه با گفتارشان. آنها هستند که قدرت واقعی زنی که زیلان می‌شود را آشکار می‌کنند. آنها کسانی هستند که شعار «زندگی آزاد بدون خوددفاعی غیرممکن است» را با موفقیت اجرا کردند. آنها کسانی هستند که زن آزاد، کورد آزاد و انسان آزاد را بیش از هر چیز در اولویت قرار می‌دهند. دِین تلاش‌های سختی بر گردن همه ما که در کوردستان زندگی می‌کنیم وجود دارد. ما فقط با گام برداشتن در مسیر درست و رسیدن به اهدافمان می‌توانیم این دین را بپردازیم. بر این اساس یاد و خاطره همه شهدای‌مان را در شخص شهید آوینار و شهید روکن با احترام و محبت و قدردانی گرامی می‌داریم.

منبع: یِنی اوزگور پولیتیکا