یادداشت

مبارزه با توطئه و کارزار آزادی جهانی

حتی مهلت یک ساله‌ای که کمیته وزیران شورای اروپا داده است نمی‌تواند فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ را نجات دهد. برعکس، روشنایی بر این اساس عیان گشته و روشن شده است که مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر آپو به زودی پیروز خواهد شد.

کارزار آزادی

حمله توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر ۱۹۹۸ که با هدف نابودی رهبر آپو، انحلال پ‌ک‌ک و تکمیل نسل‌کشی کوردها انجام شد، بیست و ششمین سال خود را تکمیل می‌کند. کارزار جهانی آزادی که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد و با هدف آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز شد، وارد دومین سال خود می‌شود. با این کارزار، سطح مهمی در مبارزه با توطئه و نظام انزوا، شکنجه و نسل‌کشی امرالی، به دست آمده است.

همانطور که مشخص است، حمله توطئه بین‌المللی، حمله علیه رهبر آپویی بود که هدفش تغییر نظام نسل‌کشی کوردها بود؛ سیستم ظالمانه‌ای که در پایان جنگ جهانی اول ایجاد شد. این جنگ در داخل و همراه با جنگ جهانی سوم، که مرکز آن نیز در خاورمیانه بود، انجام شد. این حمله‌ای بود که ایالات متحده آمریکا بر اساس استراتژی «نظم نوین جهانی» خود علیه مبارزه برای تغییر هژمونی سرمایه‌داری جهانی توسعه داد؛ مبارزه‌ای که سعی داشت خاورمیانه را به خاورمیانه دموکراتیک مبتنی بر آزادی کوردها تغییر دهد.

هدف اصلی این حمله توطئه‌آمیز نابودی رهبر آپو بود. بر این اساس انحلال پ‌ک‌ک و تکمیل نسل‌کشی کوردها را در نظر داشت. به همین دلیل، رهبر آپو به خاطر تحمیل‌های دولت وقت آمریکا مجبور به ترک سوریه شد. ما به خوبی در حملات غیرقانونی و غیراخلاقی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ در ده سال اخیر و همچنین در حملات اسرائیل به غزه و لبنان می‌بینیم که اگر سوی این خروج به محیط جنگ در کوردستان می‌بود، رهبر آپو با چه نوع حملات نظامی مواجه می‌شد. برعکس، اگر خروجی در جهت اروپا بود، از طریق یونان یک تله توطئه‌آمیز برای او گذاشته بودند؛ با ندادن اجازه ورود رهبر آپو به یونان، وی را مجبور به برگشت کرده و بدین ترتیب در مسیر دریای مدیترانه وی را نابود کنند. رهبر آپو با نرفتن به میدان جنگ و عدم بازگشت به سوریه از یونان، جایی که به او اجازه ورود ندادند؛ به روسیه رفت و بدین طریق این نقشه‌های تخریبی دو طرفه را خنثی کرد.

نیروهای توطئه‌گر به رهبری آمریکا با توطئه ۱۵ فوریه قصد داشتند رهبر آپو را اعدام کنند. رهبر آپو همچنین با ارزیابی ابعاد حمله توطئه مذکور علیه ترکیه و ایجاد افکار عمومی قابل توجه در ترکیه بر این اساس، نقشه اعدام توطئه‌گران را خنثی کرد. دولت ترکیه با توجه به اینکه مجازات اعدام برای آنها مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند و با این تصور که او را تحت سیستم انزوا و شکنجه امرالی خنثی می‌کنند و به هر حال هر روز به صورت سیاسی کشته می‌شود، حکم اعدام را اجرا نکرد و آن را به حبس ابد تشدیدشده مبدل کرد. بدین ترتیب، موضع و تلاش رهبر آپو، نقشه اعدام را خنثی کرد.

«مبارزه‌ی امرالی» وارد صحنه شد. همه بر این باور بودند که سیاست «الحاق به اتحادیه اروپا و حقوق فردی» دولت اجویت موفقیت‌آمیز خواهد بود و رهبر آپو نمی‌تواند در نظام امرالی کاری انجام دهد و بر این اساس پ‌ک‌ک منحل خواهد شد. رهبر آپو با تلاش بسیار سازماندهی شده و برنامه‌ریزی شده خود و نبوغ عظیم خود، سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محیط تاریخ را به یک آکادمی تبدیل کرد، مطالعه و تحقیق کرد، اندیشید و تمرکز کرد و توانست با توسعه برنامه «خاورمیانه دموکراتیک کوردستان آزاد»، برنامه «حقوق فردی» اجویت را شکست دهد. رهبر آپو در مبارزات امرالی نیز پیروز شد.

این بار نیروهای توطئه‌گر طیب اردوغان و دولت حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) را وارد عمل کردند. آنها قصد داشتند پ‌ک‌ک را از هم پاشیده و حمایت توده‌ای آن را از طریق تقویت انحلال‌طلبی داخلی و توسعه مفهوم «امت اسلامی» از بین ببرند. رهبر آپو به طرح حمله مذکور با تغییر پارادایم، پارادایم جامعه دموکراتیک، اکولوژیک و آزادی‌خواهانه زنان راه‌حلی برای مسئله کورد بر اساس ملت دموکراتیک و کنفدرالیسم دموکراتیک پاسخ داد. بر این اساس، او با حفظ و توسعه وحدت و حمایت عمومی، طرح آک‌پ را خنثی کرد.

نیروهای توطئه‌گر سعی در تهیه و اجرای بسیاری از طرح‌های مختلف تحت مدیریت آک‌پ داشتند. آنها بسیاری از روش‌های متقلبانه و ساختگی مانند «گشایش کورد» و «فرایند راه‌حل» را اجرا کردند. در نهایت، هیچ یک از اینها موفق نبودند. رهبر آپو و پ‌ک‌ک و مردم کوردی که از او پیروی می‌کنند، در نهایت همه این ترفندها را خنثی کردند. آخرین «طرح عملیات فروپاشی» مورخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ تدوین شد و بر اساس این طرح ده سال است که یک حمله جنگ ویژه همه‌جانبه با هدف درهم شکستن گریلاها، ارعاب مردم کورد و نابودی پ‌ک‌ک انجام می‌شود. از ۲۶ اوت ۲۰۱۶ تا به امروز حملات اشغالگرانه علیه بخش‌هایی از روژاوا و باشور کوردستان انجام شده است. انزوا و شکنجه شدید در امرالی اجرا می‌شود تا حتی یک کلمه از رهبر آپو به خارج از زندان نرود.

بدون شک این آخرین طرح حمله همه‌جانبه است و بنابراین همه را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل، همه در برابر این حملات مقاومت می‌کنند. رهبر آپو، گریلاها، زنان و جوانان، همه مردم و دوستان کورد در مقاومت تمام عیار هستند. اما مرکز حمله، امرالی است و بنابراین مرکز مقاومت، امرالی است. رهبر آپو از ۵ آوریل ۲۰۱۵ بدون اینکه حتی یک قدم از موضع مقاومت فاصله بگیرد بزرگترین و پرمعناترین مقاومت آزادی تاریخ را انجام داده است. جنبش آزادی کورد، مردم کورد و دوستانشان این مقاومت را در خارج از کشور ادامه می‌دهند. آخرین حلقه این مقاومت همه‌جانبه، کارزار جهانی آزادی است که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد و هدف آن آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد است. این کارزار نیز سال اول خود را به پایان می‌رساند و از ۱۰ اکتبر وارد دومین سال خود می‌شود.

واضح است که دلایلی وجود دارد که چرا ما همه اینها را دوباره به این شکل خلاصه کردیم. اولا برای نشان دادن این است که می‌توان در برابر حمله توطئه بین‌المللی مقاومت کرد و نقشه‌های حمله را خنثی کرد. پس اینگونه نیست که با توطئه نمی‌توان مبارزه کرد و توطئه شکست‌ناپذیر است. به عبارت دیگر، می‌توان توطئه را به طور کامل شکست داد و آزادی جسمانی رهبر آپو را تضمین کرد. ثانیاً درک درست مبارزه رهبر آپو با توطئه و شیوه پیروزی او در برابر توطئه ضروری است. اگر با سبک رهبر آپو مبارزه کنیم، توطئه را می‌توان شکست داد، نه به هر سبکی دیگر. ثالثاً، مهم است که ببینیم کارزار جهانی آزادی در دو بعد اول چه دستاوردهایی داشته است.

واضح است که کارزار آزادی جهانی در سال آخر مبارزه به دستاوردهای بسیار مهمی دست یافته است. قبل از هر چیز این امید و اعتقاد رو به تضعیف در خصوص شکست توطئه و دستیابی به آزادی جسمانی رهبر آپو را باز آفرید و بسیار تقویت کرد. ثانیاً، با متمرکز کردن و مرتبط‌ سازی کل مبارزه برای آزادی و دموکراسی به آزادی جسمانی رهبر آپو، آن را به خط عملیاتی صحیحی رساند. ثالثاً پراکندگی در مبارزه برای آزادی و دموکراسی را به میزان قابل توجهی از بین برده و وحدت و یکپارچگی را در خط صحیح ایجاد کرده است. رابعاً با گسترش پارادایم و مقاومت جدید رهبر آپو در سراسر جهان، مبارزه برای آزادی کوردستان را به مبارزه جهانی برای آزادی و دموکراسی تبدیل کرد. در نهایت و مهمتر از همه اینکه با خواندن رهبر آپو و بررسی سبک مبارزه ایشان، تحول و خلاقیت قابل توجهی در کسب سبک مبارزاتی پیروزمندانه پدید آمده است. البته می‌توان مواردی مانند رسیدن به کنشگری گسترده در سراسر جهان و خلاقیت در اشکال عمل را نیز اضافه کرد.

اکنون وارد بیست و هفتمین سال مبارزه با توطئه و دومین سال مقاومت کارزار جهانی آزادی هستیم. تحولات سال اول به ما و همه نشان می‌دهد که مقاومت در سال دوم چگونه خواهد گذشت. علاوه بر این، با مبارزه بر اساس کارزار و تحولات جنگ جهانی سوم، مشخص شد که فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ خود به نقطه پایانی رسیده و جامعه ترکیه دیگر تحمل این ذهنیت ضد کورد را ندارد. سیاست خود طیب اردوغان نیز به این موضوع اعتراف کرد. دولت باغچلی، رئیس فاشیست، با فشردن دستان اعضای دم‌پارتی آن را نشان داد. اما به خوبی مشخص است که ترس کمکی به جلوگیری از مرگ نمی‌کند. حتی مهلت یک ساله‌ای که کمیته وزیران شورای اروپا داده است نمی‌تواند فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ را نجات دهد. برعکس، روشنایی بر این اساس عیان گشته و روشن شده است که مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر آپو به زودی پیروز خواهد شد.

کارزار در سال دوم این را مشخص خواهد کرد. مبارزه‌ای که مردم کورد و دوستانشان توسعه و گسترش خواهند داد به زودی آزادی جسمانی رهبر آپو را تضمین خواهد کرد. بر این اساس، ما به همه کنش‌های آزادی‌خواهانه‌ای که در این یک سال شکل گرفت و پس از آن برای محکومیت توطئه و گسترش کارزار جهانی آزادی توسعه خواهد یافت، درود می‌فرستیم و برای همه کنش‌گران آرزوی موفقیت داریم.

منبع: یِنی اوزگور پولیتیکا