کاراییلان: دشمن پاسخ لازم را دریافت خواهد کرد

مراد کاراییلان، عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک، با بیان اینکه ممکن است در روزهای آینده حمله اشغالگری علیه متینا، تپه بهار و محور خاکورک-خنیره انجام شود، گفت: «معتقدیم که دشمن پاسخ لازم را دریافت خواهد کرد.»

مراد کاراییلان، عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک)، با بیان اینکه با دشمن توطئه‌گر و منافق روبرو هستیم، گفت که با وجود داشتن تمام امکانات مالی، سلاح، سرباز، مامور، حامی و تبهکاران 'کورد' از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند. کاراییلان با اشاره به اینکه مقاومت در تپه‌های شهید مونزور، جودی، آمدیه، تپه اِف‌اِم و تونل جنگی شهید دوغان در منطقه سیدا وارد سومین سال خود شده است، ابراز داشت که جنگ در اراضی که از هفتانین تا خاکورک امتداد دارد، ادامه دارد. وی تصریح کرد که از اشغال این اراضی استراتژیک با ایجاد منطقه‌ی حائل جلوگیری شد. کاراییلان گفت که در مقابل حملات ارتش ترکیه هیچ گامی به عقب برداشته نخواهد شد و مقاومت بیش از این رشد خواهد کرد. 

مراد کاراییلان عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک به سوالات رادیو صدای خلق (Dengê Gel) پاسخ داد. بخش دوم این مصاحبه به شرح زیر است: 

*در مورد وضعیت و سطح جنگی که در حال حاضر در مناطق حفاظتی مدیا در جریان است، چه چیزی می‌توانید بگویید؟ 

جنگ و مقاومتی که امروز در زاپ، آواشین و متینا شکل گرفت، چیزی است که برای اولین بار هم در تاریخ کوردستان و هم در تاریخ جنگ جهانی دیده شده است. مقاومت که هم اکنون در تپه شهید مونزور واقع در تپه اِف‌اِم، تپه جودی، تپه آمدیه و تونل جنگی شهید دوغان در منطقه سیدا انجام می‌شود، وارد سومین سال خود شده است. این مقاومت‌ها به عنوان جنگ در مناطق حفاظتی مدیا، یعنی در اراضی که از هفتانین تا خاکورک امتداد دارد، انجام می‌شود. دولت ترکیه اساساً با ایجاد منطقه حائل می‌خواهد سرزمین‌های استراتژیک باشور کوردستان را اشغال کند و گریلا‌ها در برابر آن مقاومتی تاریخی نشان می‌دهند. این مقاومت چهار سال است که ادامه دارد و به ویژه سه سال است که جنگ در زاپ، متینا و آواشین با تیم‌های نیمه حرکتی در میدان بر اساس مقاومت تونلی ادامه دارد. این یک مقاومت تاریخی است و در درون این مقاومت، چهار منطقه‌ای که نام بردیم برجسته شده‌اند. به عنوان مثال همانطور که اشاره کردیم این جنگ اکنون وارد سومین سال خود شده است. 

طولانی‌ترین و تاریخی‌ترین مقاومت در تاریخ جنگ کوردها مقاومت قلعه دمدم است. مقاومت قلعه دمدم کمی بیشتر از یک سال به طول انجامید و جنگ مستمر نبود بلکه دوره‌ای بود. و البته سلاح‌های امروزی در آن زمان وجود نداشت. به همین دلیل ما می‌گوییم که این چیزهایی که امروز رخ می‌دهد، مقاومت نشان داده شده، در تاریخ مردم کورد برای اولین بار است و قبلاً چنین مقاومتی شکل نگرفته است. 

این مقاومت از نظر تاریخ بشر نیز نشان‌دهنده چیز جدیدی است. ارتش بزرگی با سلاح‌های مدرن و پیشرفته متوقف شده و در برابر آن مقاومت می‌شود. این یک چیز معمولی نیست. بله، ما در حال حاضر نمی‌توانیم این مقاومت را به افکار عمومی جهان منعکس کنیم. در واقع ما نمی‌توانیم آن را در تمام کوردستان منعکس کنیم. بله، شاید مطبوعات آزاد تلاشی داشته باشد. ما به کار و تلاش آنها احترام می‌گذاریم. آنها تلاش‌های بسیار مهمی انجام می‌دهند، اما متأسفانه ما نتوانستیم این مقاومت را به گوش جهانیان برسانیم. 

این دو جنبه دارد. اولین اینها؛ بارزترین جنبه این است که چگونه دکترین جنگ به مدت سه سال ادامه یافته و توانسته است دومین ارتش بزرگ ناتو را متوقف کند. ثانیاً در اینجا از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌شود. در اینجا از سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و انواع سلاح‌ها استفاده می‌شود. 

به ندرت در تاریخ یافت می‌شود 

ببینید؛ در حال حاضر بخاطر اینکه زمان چندانی باقی نمانده، بنابراین نمی‌توانم آن را با جزئیات برای شما شرح دهم، اما این واقعیت زمانی که کل این مناطق به طور روزانه بررسی شود به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال حداقل ۹-۱۰ حمله جداگانه در همان روز به تپه شهید مونزور انجام می‌شود. به عبارت دیگر، بمباران و حمله دائمی وجود دارد. حالا آیا مردم ما در کوردستان یا اروپا می‌توانند احساس کنند که در تپه شهید مونزور ۲۴ ساعت شبانه روز جنگ دائمی است؟ خیر. مردم ما می‌گویند 'رفقای ما مقاومت می‌کنند'، اما چگونه مقاومت می‌کنند؟ حتی برخی از رفقای ما می‌گویند 'دشمن هنوز شروع نکرده، برای متینا آماده می‌شوند'. اما بزرگترین جنگ در مناطق شهید دلیل در غرب زاپ و شرق زاپ ادامه دارد. چنین جنگ‌هایی به ندرت در تاریخ یافت می‌شود. 

یک جنگ بزرگ در زاپ 

برای مثال، می‌بینید که درست رو به روی تپه، در همان روز ساعت‌ها گاز شیمیایی می‌زنند. از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده می‌کنند، بطور مداوم با تانک‌ها می‌زنند، با توپخانه توپباران می‌کنند؛ با پهپادها مواد منفجره حمله می‌کنند، با جنگنده‌ها بمباران می‌کنند. در یک روز از انواع سلاح‌ها علیه این مناطق استفاده می‌شود. یک جنگ بسیار قوی مانند این در حال حاضر در زاپ در جریان است. 

صفحه‌ای نوین در تاریخ جنگ 

جنگی که در حال حاضر بر اساس تاکتیک‌های جنگی تیمی متخصص در تونل‌ها و اراضی انجام می‌شود، صفحه جدیدی در تاریخ جنگ گشوده است. ما هنوز نتوانسته‌ایم این را به همه بفهمانیم. بدون شک علاوه بر این شیوه‌های تاکتیکی، قهرمانی‌هایی که گریلاهای آزادی کوردستان و دختران و پسران جوان کوردستان که با روحیه ایثارگری آپویی در اینجا حماسه می‌آفرینند، موضوع رمان است. در اینجا نمی‌توان به راحتی مقاومت را با چند جمله توضیح داد. این یک جنگ اراده است که شامل ایدئولوژی و شجاعت و همچنین تعمیق و توسعه هنر جنگ با خلاقیت زیاد است. هر دوی این پدیده‌ها در این جنگ وجود دارند. اگر اینطور نبود، چهار روز هم نمی‌توانستند مقاومت کنند. چه کسی می‌تواند این جنگ را برای سه سال شبانه‌روز علیه آن مواد شیمیایی، آن بمباران‌ها، آن گرد و غبار و دود ادامه دهد؟ این یک چیز نوین در جهان است. در اینجا یک اراده وجود دارد. آنچه اراده انسان می‌تواند انجام دهد در این جنگ دیده می‌شود. البته چیزهای بسیار بیشتری وجود دارد، اما همانطور که گفتیم نمی‌توانیم همه را مفهوم سازیم. در این مرحله ما مشکل مفهوم ساختن این وضعیت داریم. ما خودمان هم نمی‌توانیم خودمان را به خوبی بیان کنیم. 

گریلا شکست‌ناپذیری‌اش را نشان می‌دهد 

به طور خلاصه، گریلاهای آزادی کوردستان با مقاومتی که امروز در مناطق حفاظتی مدیا و باکور کوردستان انجام می‌دهد، با فداکاری، شجاعت و استعدادی که با اراده خود شکوفا کرده است، شکست‌ناپذیری خود را نشان می‌دهد.علیرغم استفاده از سلاح‌های بسیار، از جمله سلاح‌های ممنوعه؛ علیرغم اینکه ده‌ها هزار سرباز، عامل و تبهکار آورده و وارد این جنگ شدند، نتیجه بدون شک شکست‌ناپذیری گریلاهای آزادی کوردستان را نشان می‌دهد، در عین حال آنچه را که اراده انسانی می‌تواند انجام دهد را نیز ثابت می‌کند. 

دشمن توطئه‌گر و دورو 

مهمترین چیز اینجاست؛ ما با دشمن توطئه‌گر و دورویی روبرو هستیم. با وجود اینکه همه امکانات مالی، سلاح، سرباز، مامور، حامی و تبهکاران «کورد» را در اختیار دارد، اما ناجوانمردانه از سلاح‌های ممنوعه علیه گریلا‌های آزادی کوردستان استفاده می‌کند. به خصوص در هفته اخیر دشمن هر روز از سلاح‌های ممنوعه و گاز شیمیایی در تپه شهید مونزور (تپه اِف‌اِم) استفاده می‌کند. هر از چند گاهی انفجارهای بسیار بزرگ و سمی انجام می‌دهند. اینها نیز مثل بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی هستند. رفقای ما در مقابل اینها مقاومت می‌کنند. 

آنها از هم اکنون تاریخ نوشتند 

مثلاً رفقا در تونل جنگی سیدا به تنهایی می‌جنگند و تاریخ‌ساز شده‌اند. سرنوشت آن رفقا هر چه که باشد، قهرمانی‌شان را ثابت کردند. آنها از حماسه قلعه دمدم نیز فراتر رفته‌اند. دشمن از انواع سلاح‌ها علیه آنها استفاده می‌کند. در نهایت، آنها (دشمن) هنگ مرزی عراق (حرص حدود) که شامل نیروهای حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) می‌باشد را به مناطق نزدیک بردند. آنها در آنجا به دولت ترکیه کمک می‌کنند. متأسفانه دولت ترکیه از سلاح‌های شیمیایی علیه این گریلاهای مقاومت‌گر استفاده می‌کند و آنها به طور غیرمستقیم در این فعالیت رژیم فاشیست ترکیه شرکت می‌کنند. البته آنها به روش‌های مختلف نیز این حمایت را انجام می‌دهند. 

آنها را در دره‌ها و معابر مستقر می‌کند 

اکنون دولت ترکیه در اراضی‌های تحت کنترلش در هفتانین و زاپ - اگرچه نتوانسته است همه مکان‌ها را کنترل کند- مستقر شده است. او در اینجا پایگاه‌های نظامی ساخته است. دولت ترکیه نمی‌تواند در دره‌ها و گذرگاه‌ها بایستد زیرا از گریلاها می‌ترسد. او در چنین مکان‌هایی نیروهایی به نام هنگ مرزی عراق را به عنوان همکار خود مستقر می‌کند. مثلاً جاهایی مانند کَشانه، پیربلا و شَرانیش در هفتانین که این نیروها در آنجا مستقر شدند، به این صورت است. در زاپ می‌خواهند با همین روش نیروهای هنگ مرزی عراق را در مناطقی مانند رنجبرآخا مستقر کنند. این نیرو یک هدف واحد دارد. و این کمک به دولت ترکیه است. اکنون به آنها وظیفه داده شده است که هر جا که امکان حمله وجود دارد، در آنجا مستقر شوند. 

هیچ وضعیت پیچیده‌ای مثل این در جهان وجود ندارد 

بدون شک این یک نمونه جدید است. شاید نمونه دیگری در دنیا وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، ارتشی ​​بیگانه آمده و سرزمین‌اش را اشغال می‌کند، تو هم بروی و با نیروی نظامی خود از آنها محافظت کنی، نگهبان او می‌شوی. احتمالاً هیچ نمونه دیگری از این در جهان وجود ندارد یا بسیار اندک است. متأسفانه نیروهای هنگ مرزی ارتش عراق در این موضع قرار گرفته‌اند و از ارتش ترکیه دفاع می‌کنند. ارتش ترکیه نیز ارتشی است که سرزمین‌های باشور کوردستان و عراق را اشغال کرده است. به طور خلاصه، یک وضعیت بسیار پیچیده در آنجا وجود دارد. 

این مقاومت ادامه خواهد داشت 

آنچه برای ما مهم است این است که یک مقاومت تاریخی وجود دارد و این مقاومت ادامه خواهد داشت. هیچ کس در برابر حملات دشمن پا پس نمی‌کشد و مقاومت رشد خواهد کرد. اگر این مقاومت وجود نداشت، او اشغال خود را به تمام مناطق حفاظتی مدیا گسترش می‌داد، اما این مقاومت او را از این کار باز می‌دارد. با این حال، تا حدی می‌خواهد حملات اشغالی جدیدی را در برخی مناطق توسعه دهد. در واقع در منطقه متینا از ۱۶ آوریل بدین سو با روشی جدید قصد دارد جایگاه پراکنده خود را در اراضی گسترش دهد. تلاش می‌کند در جاهایی که اشغال کرده است پیشروی کند. همچنین این انتظار وجود دارد که در روزهای آینده حملات خود به متینا را بیشتر گسترش دهند. به همین ترتیب، این ظن وجود دارد که آنها ممکن است به تپه بهار حمله کنند. آنها همچنین ممکن است یک حمله اشغالگری به محور خاکورک-خنیره انجام دهند. این احتمالات وجود دارد. این را باید بدانیم؛ اگر مقاومتی که در سه سال اخیر ادامه داشته نمی‌بود، دشمن حملات اشغالگری بسیار گسترده‌تری را انجام می‌داد. اگر مقاومتی با همین روش در این مکان‌های جدید ایجاد شود، مسدودتر خواهند شد. ما معتقدیم که دشمن چه در متینا، چه در تپه بهار و چه در خنیره پاسخ لازم را دریافت خواهد کرد. مقاومت در آنجا مقاومت کلی را تکمیل و آن را قوی‌تر خواهد کرد و به این ترتیب انسداد دشمن در مناطق حفاظتی مدیا بسیار عمیق‌تر خواهد شد. ما معتقدیم که مقاومت به مرحله بسیار جدیدتر، بالاتر و قوی‌تر خواهد رفت. 

*بر اساس اطلاعات دریافتی، مزدوران باکور کوردستان به میدان جنگ آورده می‌شوند. شما به عنوان ه‌پ‌گ هم برای این موضوع فراخوان دادید، اما گفته می‌شود که انتقالات همچنان ادامه دارد. اخیرا یک مزدور کشته شد. در مورد این موضوع چه می‌گویید؟ 

قبلاً اشاره کردیم؛ دولت ترکیه به تنهایی نمی‌تواند با گریلاها بجنگد، سختی می‌کشد. به همین دلیل او به دنبال افرادی است که برای او بجنگند و بمیرند. آنها هم اکنون در باشور در این راستا تلاش می‌کنند. آنها همین تلاش را در باکور نیز دارند. در باکور کوردستان مزدوران وجود دارند. این مزدوران قانوناً موظف به دفاع از روستاهای خود هستند. در واقع نام آنها محافظان روستا است. اکنون ارتش ترکیه آنها را جایگزین سربازان حرفه‌ای خود کرده و با آنها به عنوان بخشی از ارتش رفتار می‌کند. با اینکه قانون مثل قبل است، آنها را در صف جلو قرار می‌دهد و آنها را وادار به حمله به اهدافش می‌کند. ببینید؛ الان فقط از جاهایی مثل منطقه بوتان و گَوَر نمی‌آورد. آنها می‌خواهند از هر منطقه باکور کوردستان مزدوران را به باشور کوردستان بیاورند و آنها را با ما وارد جنگ کنند. در واقع چندین سال است که این کار را انجام می‌دهد، اما امسال تأکید بسیار بیشتری داشته است، زیرا سربازانش در جنگ با مشکلاتی روبرو هستند. 

او می‌خواهد کوردها را با "کورد" شکست دهد 

باز هم آنها می‌خواهند کوردهای بیشتری را وارد جنگ کنند. مثلا الان مزدورانی را از چَولیک، سِرت، مِردین و آمد آوردند. آنها را در متینا، زاپ، هفتانین قرار می‌دهد و وارد جنگ می‌کند. به همین دلیل است که ما به عنوان ه‌پ‌گ فراخوان دادیم. نیایید! واضح است که دشمن می‌خواهد جنگ را به جنگ کوردها تبدیل کند. او می‌خواهد کوردها را با کوردها شکست دهد. او اصلا نمی‌خواهد سربازان خودش بمیرند. او در حال حاضر با فناوری می‌جنگد و تعدادی سرباز را برای پول استخدام کرده است، اما او همچنین می‌خواهد "کوردها" را وارد جنگ کند. اینجا دیدیم؛ ابتدا سعی کردند از سربازان عراقی سوء استفاده کنند و آنها را مستقیماً وارد جنگ کنند. به همین ترتیب، بسیار تلاش کرده است تا پیشمرگ‌ها را وارد جنگ مستقیم کند و همچنان به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد. البته اینکه او چقدر در این زمینه موفق است بحث دیگری است، اما تلاش او در این راستا است. حالا می‌خواهد خیلی بیشتر از مزدوران استفاده کند. 

او مزدوران را به جاهایی می‌برد که خودش نمی‌تواند برود 

او مزدوران را در صف جلو قرار می‌دهد. مثلاً آنها را به متینا آورده و روی تپه مستقر نمی‌کند. نخیر، او از مزدوران می‌خواهد که به مکان‌های خطرناکی بروند که خودش نمی‌تواند به آنجا برود. فکر می‌کنم سال گذشته بود، من یک جمله در این مورد استفاده کردم، اما مطبوعات آن جمله را سانسور کردند. اما این یک واقعیت کوردستان است. اکنون دولت ترکیه می‌خواهد کوردها را به دست کوردها شکست دهد. انسان که به وضعیت کنونی نگاه می‌کند می‌تواند این تصویر را ببیند که چرا مردم کورد هنوز در اسارت هستند. چه کاری داری که از بینگول آمده و در متینا می‌جنگی؟ مگر تو محافظ روستا نیستی؟ از نظر قانونی، شما باید از روستای خود دفاع کنید. اینجا دنبال چی می‌گردید؟ حالا او از سِرت آمده و کشته شده است. چطور مرده است؟ زیرا او را در صف جلو قرار داده‌اند. سرباز نمی‌تواند خودش بیاید، بنابراین آنها را در صف جلو قرار داده و می‌فرستد. در واقع "کورد" است. آن کلمه سانسور شده چه بود؟ مثل این بود که "یک "کورد" در ازای یک آفرین می‌تواند ۷ فرغون گه بخورد." به عبارت دیگر، اگر دشمن به یک «کورد» بگوید: «آفرین، تو خیلی با استعدادی، خیلی شجاعی، خیلی قوی هستی» و دستش را به اشاره آفرین به پشتش بزند، می‌تواند جهت آن شخص (کورد) را به سمت هر هدفی هدایت کند. این یک حقیقت است. حدس می‌زنم آنها این‌طوری این افراد را گرم و تحریک کردند. گفتند: «تو مرد با استعداد و شجاعی هستی» و دستی به پشتش زدند. او هم جلو رفت و به رفقا نزدیک شد. و همین که در واقع مرد. خلاصه نباید این کار را بکنند. 

بار دیگر فراخوان به مزدوران 

من بار دیگر به تمام مزدوران فراخوان می‌دهم. اگر در روستای خود بمانید، کسی به شما حمله نخواهد کرد. این را قبلاً بیان کرده‌ایم. ما می‌دانیم که مردم ما امروز در چه شرایطی هستند. ما همچنین می‌دانیم که محافظان روستا (مزدور) چگونه به مزدور تبدیل شده‌اند. به همین دلیل است که ما مزدوران را هدف قرار نمی‌دهیم. نه در باکور و نه در باشور نباید به ما حمله کنند، نباید در صف جلو قرار بگیرند. تو در باکور هم نایستاده و همچنین به باشور می‌آیی و با ما می‌جنگی. اینطوری قابل قبول نیست. این مبارزه با کوردهاست. قهرمانانی که در آنجا مقاومت کردند فرزندان این مردم هستند. این جوانان به صورت فدائیانه و بدون هیچ چشمداشت مالی جان خود را فدای مردم خود می‌کنند. چرا با این فدائیانی که برای مردم خود فداکاری می‌کنند می‌جنگید؟ گناه نیست؟ آیا این ظلم بزرگی نیست؟ برای چه می‌آیی؟ نیایید به جنگ باشور نپیوندید. به جنگ روژاوا نپیوندید. این فراخوان من به تمام محافظان روستاست. 

فراخوان به خانواده‌ها و عشایر مزدوران 

همچنین فراخوانی به عشایر و خانواده‌های مزدوران دارم. هیچ خانواده، هیچ سلسله و قبیله‌ای نباید اجازه دهد که هیچ یک از مزدوران وابسته به خودش به باشور بیایند یا برای جنگ با گریلا‌ها به کوه بروند، آنها باید با این کار مخالفت کنند. من به ویژه به خانواده‌ها فراخوان می‌دهم. فراخوان من به همسران مزدوران و زنان کورد است. زنان مانند مردان آلوده نیستند. این مرد به سربازی رفته، به مدرسه رفته و از بسیاری جهات آلوده شده است. زنان اینطور نیستند. تمیز باقی مانده‌اند، بنابراین زنان در خانه باید اعتراض کنند. پسران و دخترانشان باید مخالفت کنند. باید بگویند ما زندگی بر اساس خون دلاوران را قبول نداریم. آنها باید بگویند: ما نمی‌خواهیم با پولی که از ریختن خون آنها به دست می‌آید زندگی کنیم. نگرش نسبت به این خیانت نیز باید در خانواده ایجاد شود. ما یک جنبش اجتماعی هستیم. بنابراین باید در درون خانواده نیز با این موضوع مبارزه کرد. مبارزه زنان باید مبارزه جوانان باشد. زنان و مردان جوان باید در این زمینه مبارزه کنند. چرا آنجا را ترک می‌کنند و به باشور کوردستان می‌آیند و با گریلا‌ها می‌جنگند؟ جامعه ما باید در مقابل این بازتاب و واکنش داشته باشد. قبایل، سلسله‌ها و خانواده‌ها باید واکنش داشته باشند. ما باید از این طریق فشار اجتماعی ایجاد کنیم. باید ببینیم که این دولت فاشیست ترکیه می‌خواهد کوردها را به دست «کوردها» بکشد و با ریختن خون «کوردها» می‌خواهند کوردها را شکست دهند، باید در مقابل این اقدامات بایستیم و این بازی را به هم بزنیم. هر میهن‌دوستی و هر فردی که رویکرد کوردستانی دارد باید با این امر مخالفت کند و ساکت ننشیند.