تصویر

پیروزی از آن ماست

روکن نقده عضو کژار با بیان اینکه انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» که از سال ۲۰۲۲ در روژهلات کوردستان و ایران آغاز شد، در سراسر جهان گسترش یافته است، گفت: «اعتقاد ما به انقلاب، مقاومت و پیروزی زنان کامل است.»

انقلاب ژن ژيان آزادی

۲ سال از قتل ژینا امینی می‌گذرد که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ توسط پلیس اخلاق ایران (گشت ارشاد) بازداشت و سپس با شکنجه به قتل رسید. قنل ژینا اعتراضاتی را در ایران و سراسر جهان برانگیخت. این اقدامات اعتراضی با شعار «ژن، ژیان، آزادی» به جنبش و انقلابی به رهبری زنان تبدیل شد.

روکن نقده عضو شورای اجرایی جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات (ANF) سالگرد انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» که از ۲ سال پیش در ایران آغاز شد را ارزیابی کرد.

روکن نقده عضو شورای اجرایی کژار در میان صحبت‌های خود یاد همه شهدای انقلاب را گرامی داشت و همچنین از چشم‌انداز بسیار مهم تداوم انقلاب گفت.

«سرزمینی که حقیقت در آن جاری است»

نقده در ابتدای سخنان خود با یادی از همه شهدای انقلاب و درود بر تمامی مبارزان مقاومت، ارزیابی خود را اینگونه آغاز کرد: «انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» ارزشی است که شهدا برای ما خلق کردند. همچنین بزرگترین ارزش و مجاهدت از آن خانواده شهدا است که از فرزندان خود صیانت کردند. لذا این سالگرد را به همه شهدا و خانواده‌های شهدا تبریک می‌گوییم. در عین حال، این روز متعلق به مطبوعات آزاد و به ویژه خبرنگاران زن است. چون آنها بودند که صدای انقلاب شدند و آن صدا در سراسر جهان پخش شد. رهبر آپو نه تنها معمار فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» است بلکه معمار انقلاب‌های ذهنی است. در چهار گوشه جهان، همه رهبر آپو را با این عنوان می‌شناسند و از این طریق ردپای فلسفه آزادی را دنبال می‌کنند. به ویژه در روژهلات کوردستان و ایران، همه جوامع از این طریق رهبر آپو را می‌شناسند و او را دوست دارند. رهبر آپو در همان سرزمینی به دنیا آمد که عصر نوسنگی زنان آغاز شد. او در همان جایی که انقلاب زنان در آن توسعه یافت، چشمان خود را به جهان گشود. رهبر آپو در سرزمینی که حقیقت در آن جاری بود ظهور کرد و با فلسفه حقیقت و آزادی برای بشریت مبارزه کرد. به همین دلیل است که رهبر آپو زنان را در مبارزه و فلسفه خود در نقش پیشاهنگ قرار داده است.»

«سرچشمه زندگی است»

روکن نقده در ادامه سخنان خود درباره تفکرات و فلسفه رهبر آپو گفت: «رهبر آپو واقعیت جامعه و نظام سلطه را می‌بیند و در عین حال واقعیت زنی را می‌بیند که عمیقا در معرض بردگی قرار گرفته است. او معتقد است منبع زندگی خود زن است. به همین دلیل می‌گوید: «تا زن آزاد نباشد، جامعه آزاد نمی‌شود.» بنابراین زمانی که رهبر آپو فلسفه خود را به زنان و جوامع ارائه کرد، اولین کسانی که خود را در داخل این فلسفه یافتند، زنان بودند. زیرا اولین کسی که در تاریخ به بردگی کشیده شد یک زن بود. همچنین بعدها دولت، یعنی نظام حاکم مردانه، خود را بر اساس بردگی زنان بنا کرد. به همین دلیل رهبر آپو راه آزادی جوامع را در راه آزادی زنان دید. در نتیجه از ابتدای ظهور افکار رهبر آپو تا امروز می‌بینیم که همه جا زنان حول محور اندیشه و فلسفه رهبر آپو جمع شده‌اند و هنوز هم جمع می‌شوند. امروز به یُمن تفکر و فلسفه رهبر آپو، بردگی و نظام سلطه انسانها مورد انتقاد و بازبینی قرار گرفته است. زنان خود را شناختند، تغییر در زنان و جوامع نیز اتفاق افتاد. نمونه‌های آن را در بسیاری از نقاط به ویژه باکور و روژاوای کوردستان می‌توان دید. این زنان هستند که استقرار یک نظام دموکراتیک و آزاد را در روزگار ما رهبری می‌کنند. با این رهبری، زنان همه جوانان و جوامع را هدایت می‌کنند. کسی که اجازه داد این اتفاق بیفتد دوباره رهبر آپو است.»

«او رهبر افکار و روح ماست»

عضو شورای اجرایی کژار  روکن نقده درباره انقلاب فکری که در سپتامبر ۲۰۲۲ در روژهلات کوردستان شکل گرفت و به جهان گسترش یافت، گفت: «در انقلاب ژن، ژیان، آزادی، همه آمدند، همه خلق‌ها و گروه‌ها مشارکت داشتند. زنان و جوامع با هم یک صدا «ژن، ژیان، آزادی» را فریاد زدند. آنها به هر زبانی شعار می‌دادند و می‌گفتند: «ژن، ژیان، آزادی.» همه جوامع به یکدیگر گفتند: «ما از همدیگر حمایت می‌کنیم و همه از کوردستان حمایت خواهیم کرد.» آنها فریاد زدند: «ما زنان آزاد خواهیم شد.» دیدیم چگونه مردی از روژهلات کوردستان و ایران می‌ایستد، دست زنی را می‌گیرد و به صفوف مبارزه می‌پیوندد، سپر می‌شود و شعار «ژن، ژیان، آزادی» سر می‌دهد و در این راه شهید می‌شود. این نشان می‌دهد که اعتماد به ساختن جامعه و زندگی آزاد توسط زنان در آینده نزدیک وجود دارد. این همان گفته رهبر آپو که می‌گوید: «در روژهلات کوردستان و ایران می‌توان جامعه‌ای اخلاقی، دموکراتیک و آزاد را سریع‌تر از هر جای دیگری برقرار کرد» تایید می‌کند. رهبر آپو این سخنان را بر اساس مطالعه تاریخ این جوامع بیان می‌کند. جامعه روژهلات کوردستان و ایران این نگاه و اندیشه و فلسفه رهبر آپو را دید و بر اساس آن مبارزه کرد. اما سلطه‌گران برای اینکه مردم و رهبر آپو را از هم جدا کنند می‌گویند: شما نباید رهبر آپو بگویید. چرا نباید بگوییم؟ بگذارید هر چه می‌خواهند بگویند اما رهبر آپو مهم نیست که کجا باشد، او در هر حال رهبر همه خلق‌هاست. ما به عنوان کژار همیشه می‌گوییم و خواهیم گفت رهبر فکر و روح ما رهبر آپو است. قهرمانانی که در انقلاب آمدند و جان خود را فدا کردند، پیشگامان ما هستند. قهرمانانی که در جنبش آزادی در چهار بخش کوردستان به میدان آمدند، پیشگامان ما هستند. ما هم امروز در راه آنها گام برمی‌داریم و مبارزه می‌کنیم. این انقلاب ما است. مردم باید راه حل مسائل و مبارزات را پیدا کنند، دست به دست هم بدهند و برای آزادی با هم کار کنند. اکنون زنان روژهلات کوردستان و ایران نیز این کار را انجام می‌دهند. زنان دست به دست هم می‌دهند و دور (کژار) جمع می‌شوند و با هویت سیاسی ایدئولوژیک به پا می‌خیزند.»

«سده، سده آزادی زنان است»

روکن در ادامه سخنان خود به نقش رهبری زنان اشاره کرد و گفت: «تعادل زن و مرد برای جامعه آزادی ایجاد می‌کند. چون جامعه بر پایه زن و مرد بنا شده است. این یکی از دلایل گسترش سریع انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» بود. اتحاد اقوام، ملل، زنان و مردان به انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» اجازه داد تا توجهات را به خود جلب کند و جهانی شود. همه دیدند که راه حل همه مشکلاتی که در دنیا رخ می‌دهد همین انقلاب زنان است. بنابراین، این انقلاب بدون وقفه در سراسر جهان ادامه خواهد داشت؛ آخرین نمونه آن در هند ظهور کرده است. با رهبری زنان، تغییراتی که در حال حاضر در هند اتفاق می‌افتد، از سرچشمه فلسفه و انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» نشات گرفته است. زنان در یک جمعیت عظیم با یک صدا فریاد می‌زدند و می‌گفتند: «ژن، ژیان، آزادی.»  امروز به گفته رهبر آپو می‌رسیم که گفت: «قرن بیست و یکم، قرن آزادی زنان است.» این انقلاب گام به گام بدون توقف پیش می‌رود. روش انقلاب زنان تنها روشی است که می‌تواند در برابر نظام سلطه مردانه موفق شود و به نتیجه برسد. ما به عنوان (کژار) نه تنها در روژهلات کوردستان و ایران، بلکه در هر نقطه از جهان تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به آزادی همه زنان دست پیدا کنیم و مبارزه انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» را با هم انجام دهیم. ما به عنوان کژار روی هر پروژه‌ای که تا کنون در این راستا تعریف کرده‌ایم کار می‌کنیم. به تدریج زنان بیشتری به این پروژه‌ها پاسخ می‌دهند و شرکت می‌کنند. مسلماً این کار نیاز به زمان دارد، زیرا کار بسیار بزرگ و گسترده‌ای است. استقبال زنان از پروژه‌های ما به عنوان کژار در بالاترین سطح است.»

«ما به انقلاب امیدواریم»

روکن نقده عضو شورای اجرایی جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «ترویج انقلاب در بالاترین سطح، امروز در زندان‌های رژیم ایران توسط زندانیان سیاسی زن در خط شهید شیرین علم هولی اتفاق می‌افتد. مقاومتی که امروز در زندان ادامه دارد، سرچشمه مقاومت و انقلاب ما زنان است. به همین دلیل، صیانت از زندانیان سیاسی زن و مقاومتی که آنها رهبری می‌کنند بزرگترین صیانت از انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» است. ما به عنوان زنان به پیروزی مقاومت و انقلاب باور داریم. به همین دلیل است که ما جان خود را فدای یک جامعه آزاد می‌کنیم. به همین دلیل است که پیروزی از آن ماست.»