صدازدن‌های نام‌مانند فیل‌ها در کنیا کشف شد

فیل‌هایی که در ساوانای کنیا زندگی می‌کنند، می‌توانند فیل‌های دیگر را مستقیماً صدا بزنند. این کشف جالب با تجزیه و تحلیل صداهای ضبط شده توسط محققان آمریکایی از دانشگاه ایالتی کلرادو فاش شد.

ساختارهای اجتماعی پیچیده و هوش فیل‌ها برای مدت طولانی شناخته شده است. این اجتماعی بودن در صدازدن‌هایی که فیل‌ها با یکدیگر دارند نیز مشهود است. پروفسور جورج ویتمیر، که این تحقیق را رهبری کرد، گفت: «در یک گروه بزرگ، یک فیل ماده ممکن است فراخوانی بدهد که تمام فیل‌های دیگر به آن پاسخ دهند. فقط گاهی اوقات هیچ یک به جز یک فیل به فراخوان مشابهی پاسخ نمی‌دهد. این نشان می‌دهد که فیل‌ها راهی برای صدا زدن هم‌جنس‌هایشان را پیدا کرده‌اند. به عبارت دیگر، فیل‌ها یکدیگر را با چیزی صدا می‌زنند که به نظر می‌رسد یک نام باشد.

محققان ۴۷۰ تبادل صوتی از بیش از صد فیل را طی چندین سال در یک حفاظتگاه طبیعی در کنیا ثبت کردند. این داده‌ها از طریق یک سیستم هوش مصنوعی برای شناسایی الگوهای صوتی مشخصه تجزیه و تحلیل شد. صداهایی که شبیه صدازدن‌های متمایز بین دو فرد بود جدا شد. نتایج این تحقیق در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شد.

به گزارش رسانه RTS، پروفسور زیست‌شناسی دانشگاه نوشاتل، کلاوس زوبربوهلر، اظهار داشت که این تحلیل روشی بسیار قدرتمند است و گفت که ظرافت‌های موجود در صداها را می‌توان به لطف هوش مصنوعی تشخیص داد. او همچنین افزود که با پخش مجدد این صداها برای افراد پیشرفت زیادی حاصل شده است.

در یک آزمایش، زمانی که محققان صدای دختر یک فیل را پخش کردند، فیل سرش را بلند کرد و صدا درآورد. با این حال، هنگامی که صدای ضبط شده دخترش برای یک فیل دیگر را برای همان فیل پخش شد، فیل سر خود را بلند کرد اما پاسخی صوتی نبود. این نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم و منحصر به فردی بین فیل‌ها وجود دارد.

توانایی متقابل مشابهی قبلاً در دلفین‌ها و برخی گونه‌های طوطی مشاهده شده بود. با این حال، این حیوانات صداهایی را تقلید می‌کردند که توسط گیرندگان پیام‌هایشان ایجاد می‌شد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد فیل‌ها صداهای خاص و خودسرانه‌ای را به موجودات دیگر نسبت می‌دهند.

کلاوس زوبربوهلر بیان کرد که این یافته بعد جدیدی از غنای اجتماعی فیل‌ها را نشان می‌دهد و سؤالات جدیدی را ایجاد می‌کند: «به عنوان مثال، آیا این نوع ارتباط کارکردی دارد؟ آیا آنها برای اهدافی مانند ملاقات یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد محیط با یکدیگر صدا درمی‌آورند. این بینشی را در مورد رفتار اجتماعی فیل‌ها ارائه می‌دهد. این نشان می‌دهد که تحقیقات بیشتری باید انجام شود.»