تداوم اعتراضات در فرانسه؛ ٧٠٠ نفر دستگیر شدند/ جلیقه‌زردها خواهان استعفای ماکرون شدند

​​​​​​​در جریان اعتراضات امروز تعداد ۵۵ نفر زخمی شدند که برخی از آنان را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهد

روز شنبه ٨ دسامبر/ ١٧ آذر معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زرها در چهارمین هفته متوالی به خیابانها آمدند تا اعتراض خود را به سیاست‌های دولت فرانسه اعلام کنند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دولتی تعداد شرکت کنندگان در اعتراضات امروز را بالغ بر ٣١ هزار نفر اعلام کرده است. این در حالی است که دولت فرانسه برای کنترل وضعیت در این کشور بیش از ٩٠ هزار نیروی پلیس را امروز به خدمت گرفته بود.

هزاران نفر از جلیقه‌زردها از حوالی ظهر در پاریس به میدان‌ها آمدند، به گفته منابع خبری فرانسه نیروهای پلیس از همان آغاز بیش از ٧٠٠ نفر را دستگیر کرده‌اند. پلیس فرانسه اعلام کرده که بسیاری از دستگیرشدگان را آزاد کرده است. منابع مستقل این خبر را تأیید نکرده‌اند.

جلیقه‌زردهای خشمگین به خیابان شانزه لیزه به ویترین مغازه‌ها حمله کردند و با شکستن حفاظ مغاز‌‌ه‌ها سعی کردند تا به مغازه‌ها وارد شوند ما پلیس با استفاده از گاز اشك‌آور آنان را وادار به عقب‌نشینی کرد.

از سوی دیگر پلیس فرانسه برای اولین بار از خودروهای زرهی در اطراف کاخ شانزه‌لیزه استفاده کردند. همزمان نیروهای سوارکار ژاندارمری هم با اسب در برخی محلات پاریس وارد عمل شدند.

 

در جریان اعتراضات امروز تعداد ۵۵ نفر زخمی شدند که برخی از آنان را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهد.

 

شعار استعفای ماکرون سرداده شد

جلیقه‌زردها در تظاهرات امروز شعارهایی علیه امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه سر داده و خواهان استعفای وی شدند. نیروهای پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه ٧٢ درصد شهروندان از خواسته‌های جلیقه‌زردها حمایت می‌کنند. اعتراضات جلیقه‌زردها تاکنون چهار کشته و دهها زخمی برجای گذاشته است.

 

معترضان در فرانسه که جلیقه‌زردها پیشاهنگی آنرا بر عهده گرفته‌اند خواهان کاهش مالیات، افزایش دستمزد کارگران، انرژی ارزان، بازنشستگی بهتر و عدالت اجتماعی هستند.