اعتصاب غذای لیلا در ۱۶۰ روز خود قرار دارد

​​​​​​​زلال بیلگین سخنگوی نهادهای مدنی شهر آمَد: تحقق مطالبات برحق و مشروع لیلا گوون راه را بر دمکراتیزاسیون ترکیه خواهد گشود و باعث خواهد شد خلق‌‌‌‌‌‌های ساکن در ترکیه در آرامش و صلح زندگی کنند.

لیلا گوون ریاست مشترک ک.ج.د به منظور خاتمه دادن به انزوای رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان ۱۶۰ روز است که در اعتصاب غذای نامحدود و بدون بازگشت به سر می‌‌‌‌‌‌برد. زلال بیلگین سخنگوی نهادهای دمکراتیک ک.ج.د در شهر آمد در ارتباط با وضعیت لیلا با خبرگزاری فرات به گفتوگو پرداخته و ابعاد این اقدام لیلا و وضعیت وی را تشریح نموده است.

 

بیلگین در این گفتوگو اظهار داشت که این اقدام لیلا گوون بسیار آموزنده بوده و حاکی از درسهای بسیار آموزنده‌‌‌‌‌‌ای است. ما یاد گرفتیم که با هویت زنانه، مبارزه چگونه امکان پذیر خواهد بود. قبل از هر چیز این مبارزه صبر و بردباری را به ما آموخته است. این مقاومت پنج ماه را پشت سر گذاشته است، و این امر آسان نیست. از زندگی‌‌‌‌‌‌ای سخن می‌‌‌‌‌‌گوییم که بدون رسیدن هیچ گونه مواد غذایی ادامه دارد. با اراده و عزمی نستوه است که در پی تحقق مطالبات خود می‌‌‌‌‌‌تواند این اعتصاب را ادامه دهد. ما نیز از طریق این مقاومت جوهره‌‌‌‌‌‌ی این مبارزه را آموختیم. سخن ما حاکی از اشاره به سیاستمداری است که با آموختن جوهره‌‌‌‌‌‌ی ایمان و فلسفه، حیات خود را با چنین جوهره‌‌‌‌‌‌ای مشروعیت می‌‌‌‌‌‌بخشد. هویت اساسی، مبارزه و نگرشی بنیادین را به ما اموزش می‌دهد.

 

تاثیرگذاری بر همگان

بیلگین خاطرنشان ساخت بسیاری تا به کنون به ملاقات لیلا آمده و همگی بر تاثیرگذاری لیلا برخود اذعان کرده‌‌‌‌‌‌اند. ارتباط و نوع برخورد لیلا حاکی از بزرگ منشی وی می‌‌‌‌‌‌باشد، که آلام و خوشحالی را در ورای وضعیت جسمی خود درک می‌‌‌‌‌‌کند. پیوسته از طریق تلفن با وی تماس می‌‌‌‌‌‌گیرند. افرادی که تنها یکبار لیلا را دیده‌‌‌‌‌‌اند، خواستار ملاقات و دیدار مجدد با وی هستند. زیرا لیلا پذیرای شنیدن دردهای انسان بوده و این دردها را درک کند. سیاستمداری است که همواره درصدد دست یابی به راه‌‌‌‌‌‌حلی برای آلام انسانی است. این ارتباط لیلا با انسان‌‌‌‌‌‌ها مبتنی بر ارزش‌‌‌‌‌‌های انسانی است. به همین دلیل است که انسان‌‌‌‌‌‌ها به دوستی وی می‌پردازند. لیلا در زندگی ما موجد تغییرات فراوانی است؛ دیدن اراده و مبارزه‌‌‌‌‌‌ی وی برای همه‌‌‌‌‌‌ی ما مایه عزت و سربلندی است.

 

لیلا و توجه به مبارزه‌‌‌‌‌‌ی زندان

در بخش دیگری از سخنان خود بیلگین اظهار داشت که لیلا گوون هر روز وضعیت امور را پیگیری کرده و از سوی دیگر درصدد است جنبش اجتماعی‌‌‌‌‌‌ای که راه را برای مقاومت هر چه بیشتر هموار می‌‌‌‌‌‌کند پیگیری نماید. اما در این میان توجه بیش از پیش لیلا بر مقاومت و اعتصاب غذای زندان متمرکز شده است. خصوصا نگران وضعیت جسمی زندانیان اعتصاب کننده است؛ زیرا بی‌عدالتی بزری علیه آنان می‌‌‌‌‌‌شود. در زندان حقوق انسانی نقض می‌‌‌‌‌‌شود. هر گونه خشونت و ستمی بر زندانیان اعمال می‌‌‌‌‌‌شود. با شروع اعتصابهای غذا این ستم بیش از پیش افزایش یافته است. هیچگونه پاسخی به مطالبات زندانیان داده نمی‌‌‌‌‌‌شود و اعتصاب کنندگان در سلولهای انفرادی نگهداری می‌‌‌‌‌‌شوند. لیلا از تمامی این موارد  اطلاع دارد. نگران چنین وضعیتی است. به رغم آنکه وضعیت جسمی وی نیز بسیار دشوار و نگران کننده است، خود را همیشه نیازمند خواب می‌داند."

 

مرگ جوانان در زندان تاثیری بسیار منفی بر لیلا گذاشته است

بیلگین با اشاره به تاثیر بسیار منفی اقدامات فدایی زندانیان بر لیلا گفت: "ما قبلا از اقدام زولکف گزن اطلاع یافته بودیم. بعد از اطلاع از آن، مرحله‌‌‌‌‌‌ای جدید آغاز شد و وضعیت سلامتی وی رو به وخامت نهاد. تاثیر روانی بسیار منفی‌‌‌‌‌‌ای بر لیلا گذاشت. مشاهده‌‌‌‌‌‌ی مرگ جوانان تاثیری بسیار منفی بر وی گذاشت. زیرا لیلا برای زندگی همه، برای بخشیدن زندگی به انسانها به این اعتصاب دست زده است. نسبت به زندگی و حیات تمامی خانواده‌‌‌‌‌‌های زندانیان نگرانی دارد. لیلا بعد از اقدام فدایی زندانیان بیانیه‌ای را منتشر کرد. اظهار داشت که مقاومتی در جریان است و باید نسبت به نوع این مقاومت پایبند بود. این مقاومت و اعتصاب غذا از چنان اراده‌‌‌‌‌‌ی عظیمی برخوردار است که حافظ زندگی است. مطالبات بر حق و مشرع لیلا راه را بر دمکراتیزاسیون در ترکیه خواهد گشود و باعث خواهد شد تا خلقهای ساکن در ترکیه در صلح و آرماش زندگی کنند. مبارزه‌‌‌‌‌‌ای در جریان است که روی به سوی آزادی داشته و باید برای دست یابی به آن متحمل هزینه شد. هر زمان که همگان به این مبارزه پایبندی نشان داده وبه آن بپیوندند، آن زمان است که این مبارزه به پیروزی خواهد رسید."