داستان گریلایی تک‌تیرانداز در کرکوک

مبارز آزاده بریتان در روژاوای کردستان چشم به جهان گشود. با سلاح تک تیرانداز خویش در جنگ علیه داعش نقش مهمی را ایفا کرد و در شمال کردستان به شهادت رسید.

  تبهکاران داعش در ساعات شب ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶/ ۵ آبان ۱۳۹۵ از مواضع خویش به مرکز شهر کرکوک نفوذ کردند. در ساعت ۳ شب در تمامی نقاط کرکوک صدای تیراندازی و فریاد بلند شد. آن شب ما بعنوان تیم خبرگزاری فرات در کرکوک بودیم. در آن زمان با صدای تیرانداز‌ی‌ها بیدار شدیم. تبهکاران داعش به شکلی مخفیانه به هتل کرکوک در مرکز شهر کرکوک رفته بودند. با نزدیک بودن به محل واقعه اولین گروه رسانه‌ای بودیم که به محل رسیدیم. با نزدیک شدن به محل تیراندازی‌ها از نیروهای پلیس دلیل تیراندازی‌ها را پرسیدیم. آن ها گفتند تعداد زیادی از تبهکاران به شهر وارد شده‌اند. اینجا هم هستند اما مکان دقیق آن ها را نمی‌دانیم، با سلاح قناصە به طرفمان تیراندازی می‌کنند و چند تن از همراهانمان شهید شده‌اند. از آن‌ها درخواست کردیم که به بالای قلعه کرکوک برویم، این قلعه بلند بود و اطراف را به خوبی می‌توانستیم ببینیم. به ما اجازه دادند اما گفتند باید بسیار دقت کنید چون احتمال دارد به طرف شما تیراندازی بکنند.

  از هر طرف صدای تیراندازی می‌آمد

  از هر طرف کرکوک صدای تیراندازی می‌آمد. اعلام کردند که تبهکاران داعش محله‌های ایسرا، مفقودین، حی واست، حی عسکری و چند محله‌ی دیگر را اشغال کرده‌اند. با انتشار این خبر اهالی کرکوک احساس خطر کردند و فهمیدند که این وضعیت تنها با نیروهای امنیتی کنترل نخواهد شد. به همین دلیل هزاران تن از اهالی برای دفاع از خویش سلاح بدست گرفته و در داخل شهر پراکنده شدند. درگیری‌ها ادامه داشتند، هتل مجدیه را تحت نظارت قرار داده بودیم چون تعداد زیادی از تبهکاران در داخل هتل مستقر شده بودند. معلوم بود تک تیراندازانی حرفه‌ای هستند، متاسفانه تعداد زیادی از اهالی که برای مقاله با آن‌ها آمده بودند را زخمی و یا به شهادت رساندند. درگیری‌ها تا ساعات صبح ادامه داشتند.

  سپس فرماندهی نیروهای پیشمرگ از نیروهای گریلا درخواست کرد که تیمی از تک تیراندازان را به محل درگیر‌ی‌ها اعزام کنند. در آن زمان نیروهای گریلا در جبه‌هی جنگ کرکوک بودند به همین دلیل در ساعت ۸ به مرکز کرکوک رسیدند. با ورود نیروهای گریلا به منطقه با استقبال گرم اهالی روبه‌رو شدند. همه شعارهای " زنده باد پ.ک.ک، زنده باد گریلا" سر داده و از آنها استقبال کردند. خلق این شعارها را دوباره کرده و از آمدن آن‌ها روحیه گرفتند.

  تیم‌های گریلا برای نبرد با تبهکاران در شهر پراکنده شدند. یکی از این تیم‌ها به قلعه کرکوک آمدند. چون این قلعه ارتفاع بلندی داشت و بر تمامی بازار مجدیه و هتل کرکوک که تبهکاران در آن مستقر شده بودند حاکم بود. این تیم متشکل از ۳ رفیق بود که ۲ تن از آن‌ها مرد و دیگری زن بود. اسم رفیق زن، بریتان ولات بود که معلوم بود جوانی زیرک است. تعداد زیادی از نیروهای پیشمرگ و اهالی به قلعه آمده بودند با دیدن رفقا به ویژه رفیق بریتان روحیه‌ی بسیاری گرفتند.

  تا هدف را نمی‌دید تیراندازی نمی‌کرد

  با وجود استقبال گرم اهالی رفیق بریتان بدنبال محلی مناسب برای هدف قرار دادن دشمنان می‌گشت. من هم برای فیلمبرداری بدنبال وی رفتم. بسیار خون سرد و با هشیاری بسیاری گام برمیداشت. از دوربین سلاح قناصه‌ی خود نگاه می‌کرد و تا زمانیکه هدفش را نمی‌دید تیراندازی نمی‌کرد. درگیری‌ها تا ساعات عصر آن روز ادامه داشتند و تمامی تبهکاران را نابود کردند.

  بریتان از روژاوای کردستان به صفوف گریلا پیوسته بود. در کرکوک و گرمیان مبارزات بزرگی انجام داد و در شمال کردستان به شهادت رسید. مرکز خبررسانی نیروهای ه.پ.گ  روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد در طی بیانیه‌ای از شهادت رفیق بریتان ولات خبرداد.

  با توجه به این بیانیه رفیق بریتان روز ۱۶ آوریل/۲۷ فروردین در زمان عملیات نظامی در ناحیه‌ی شهید دیانا در بستا در شرنخ در نتیجه‌ی بمباران هواپیماهای ترکیه به شهادت رسیده است.