دولت ترکیه از مزدوران قرقیز علیه کردها استفاده می‌کند

رژیم ترکیه دهها روستای دره زیلان واقع در منطقه اردیش شمال کردستان را غصب کرده و قرقیز‌ها را در آن اسکان داد. ترکیه با بکارگیری مزدورهای قرقیز برای فشار بر کردها استفاده می‌کند

رژیم ترکیه دهها روستای دره زیلان واقع در منطقه اردیش شمال کردستان را غصب کرده و قرقیز‌ها را در آن اسکان داد. ترکیه با بکارگیری مزدورهای قرقیز برای فشار بر کردها استفاده می‌کند

 

کنعان اورن رییس ارکان ارتش ترک در اولین سال دهه هشتاد میلادی سده پیش دست به کودتای نظامی علیه کردها و جنبش آزادی‌خواهی خلق‌ها زد و برای تغییر دمگرافی کردستان صدها ترک قرقیز را به دره زیلان آورد و زمین‌های حاصلخیز این منطقه اردیش استان وان را به آنان داد، این مزدوران ترکیه در جنگ علیه پ.ک.ک مورد استفاده قرار گرفتند و مداوما همچون ابزار فشار و ستم بر کردها بکار گرفته شدند.

 

منطقه زیلان با خاک حاصلخیز و منابع طبیعی سرشار و آب گوارای خود در شمال کردستان همچون نگینی می‌درخشد. این منطقه موقعیت استراتژیکی برای کردها دارد و بخش‌های از اردویش، پاتنوس، اَبَخ، بِگر، بازیر و گیادین را شامل می‌شود. کوههای آلا و تندورک در این منطقه واقع شده‌اند.

 

تغییر بافت انسانی و نابودی کردستان هدف رژیم ترکیه از اسکان قرقیزهاست

ساکنان دهها روستای منطقه زیلان دربرابر فشار و خشونت دولت نژادپرست ترکیه سرتسلیم فرود نیاوردند و مزدوریگری و خیانت را نپذیرفتند. دولت غاصب ترکیه با آگاهی از تاریخ درخشان منطقه زیلان سیاست تغییر بافت فرهنگی و دمگرافی منطقه را آغاز کرد و کنعان اورن رییس جمهور کودتاگر ترک در سال ١٩٨٢، ترکهای قرقیز را به منطقه زیلان کشید. ترکهای قرقیز در زمین‌هایی اسکان داده شدند که در حین "قتل‌عام زیلان" از مردم منطقه غصب شده بود. قرقیزها سپس به مزدوریگری گماشته شدند و به "جاش" مبدل شدند. قرقیزهای مزدور به دزدی و غارت و چپاول مردم منطقه زدند و علیه کردها دست به هر اقدامی زدند.

 

جاشهای قرقیز و جنگ با پ.ک.ک

بتازگی دور تازه‌ای از جنگ رهایی در شمال کردستان کلید خورده است و رژیم ترکیه با بکارگیری مزدورهای قرقیز به کردهای منطقه حمله می‌کند، مزدورانی که در قالب یگانهای ویژه سازمان داده شده‌اند به کردهای زیلان ضرر وارد می‌کنند.

 

به گفته ساکنان کرد روستاهای منطقه، رژیم فاشیست ترکیه در حمله به روستاها و بازداشت و غارت آنان از مزدورهای قرقیز استفاده می‌کند.