زلزله ٢١ آبانماه؛ ویرانی زیرساخت‌های نداشته کرماشان و اعمال استراتژی دولت علیه کردها

ارائه آمار نتایج زلزله کرماشان از سوی سازمانها و رسانه‌های دولتی رژیم ایران خود عرصه دیگری از جنگ فراگیر علیه خلق کُرد است. رقم‌هایی که سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه در سایه‌‌ی آنها به خوبی قابل مشاهده است.

ارائه آمار نتایج زلزله کرماشان از سوی سازمانها و رسانه‌های دولتی رژیم ایران خود عرصه دیگری از جنگ فراگیر علیه خلق کُرد است. رقم‌هایی که سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه در سایه‌‌ی آنها به خوبی قابل مشاهده است. ویرانی‌های ببار آمده زلزله و وضعیت زندگی بازماندگان حقایق بسیاری را از استراتژی رژیم ایران علیه خلق‌ کُرد نمایان می‌کند.

 

مرور بخشی از آمارهای دولتی خالی از لطف نیست:

در این زلزله ۷ شهر و ۱۹۳۰ روستا به صورت جدی آسیب دیده‌اند. ۷۷ واحد تولیدی در حوزه صنعت در زلزله اخیر در شهرستانهای سرپل ذهاو و ثلاث باوجانی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده و یا تخریب شده اند

 

در نتیجه زلزله اخیر حدود ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم، و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل خود را از دست داده‌اند.  ۲۵ میلیارد تومان خسارت به صنایع شهرستان سرپل ذهاو و ثلاث باوجانی وارد شده است که برای بازسازی آن به ۳۰ میلیارد تومان و برای تاسیسات حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی، صنعتی و بازرگانی نیاز است. به ۷۰۰۰ واحد صنفی در شهرستانهای زلزله دیده خسارت وارد شده است. ۵۰ مدرسه فقط ذر سرپل ذهاو تخریب شده‌اند. بیمارستان سرپل ذهاو پلمب شده است.

 

آنچه بیان شد آمار رسمی اعلام شده از طرف رژیم است و قطعا آمار و زیانهای واقعی چند برابر این آمار اعلام شده است.

 

در چنین شرایطی که زیرساختهای اقتصادی این مناطق به کلی نابود شده است شرایط برای ساکنین بسیار دشوار خواهد بود. پیش از زلزله، استان کرماشان رتبه اول بیکاری در کل ایران را داشت و حالا با آمدن زلزله و نابودی زیرساختهای اندک اقتصادی، خانه‌های مردم و محل کار و معیشت آنها، تلف شدن دامهای روستاییان و ... اندک سرمایه مردم منطقه از بین رفته است.

 

جمهوری اسلامی همیشه در تلاش برای فقیر نگه داشتن مردم کُرد ساکن مرزها بوده و میل به کوچاندن آنها به شهرهای بزرگ و تصرف مناطق مرزی داشته است، وضعیت بوجود آمده رژیم را در رسیدن به هدف خود یاری می‌دهد.

 

مشخص است که با آمدن زلزله و کشته شدن تعداد کثیری از مردم کُرد منطقه و ویرانیهای بسیار، رژیم سعی در پنهان نمودن آمار واقعی نمود و از حداقل کمک به زلزله‌زدگان خودداری کرد. این کار بدون هدف و برنامه نبوده و با هدف کوچاندن مردم و ترغیب آنها در تخلیه روستاها صورت گرفته است.

 

در صورت بازسازی منطقه که امید چندانی هم در این زمینه به نهادهای دولتی وجود ندارد باز هم بیکاری و نابودی معیشت و کسب و کار مردم به معضل مردم منطقه مبدل خواهد شد که مطمئنا رژیم جمهوری اسلامی از این فرصت سوء استفاده خواهد کرد.