خبر فوری: در متینا ۱۵ اشغالگر مجازات شدند

شهروندان کرکوک قربانی دست داعش و نیروهای امنیتی

علی‌رغم آنکه نخست وزیر پیشین عراق حیدر العبادی در سال ۲۰۱۷ پایان داعش را اعلام کرد، اما یک بار دیگر هسته های مخفی و نیروهای باقیمانده‌ی این گروه به خطری جدی برل شهر کرکوک تبدیل شده‌اند

  تبهکاران داعش یکبار دیگر در منطقه‌ی حوض حمرین و کوهستان قره چوخ در جنوب و غرب کرکوک تحرکاتی را آغاز کرده‌اند. بر اساس آماری که به دست ما رسیده است این تبهکاران تنها در طول یک هفته ۳ بار به نیروهای عراقی در جنوب و غرب کرکوک حمله کرده‌اند. در این حملات ۴ افسر و ۳ سرباز عراقی کشته شده‌اند.

  در حال حاضر کرکوک وارد محله‌ی امنیتی بی‌ثباتی شده است. در مناطقی که داعش تحرکات خود را آغاز کرده است، شهروندان بسیار نگران هستند. همزمان شهروندان از رفتار نیروهای امنیتی عراق نیز ناراضی هستند.

 

رخدادهای هفته‌ی گذشته‌ی شهر کرکوک 

  روز دوشنبه ۱۳ مه/٢٣ اردیبهشت در تاریکی شب در مرزهای ناحیه‌ی لیلان از توابع کرکوک، گروهی از افراد مسلح ناشناس که گمان می‌رود جزء تبهکاران داعش بوده‌اند، به یک جوان با نام خالد محمد کعید اهل منطقه‌ی لیلان که شغل وی چوپانی بوده حمله کرده و این جوان با اصابت گلوله به سر کشته می‌شود.

  صبح روز سه شنبه ۱۴ مه/ ٢۴ اردیبهشت یک بمب جاسازی شده در داخل ساختمان المهجوره در مسیر بغداد در شهر کرکوک با تلاش تیمهای ویژه بدون وارد آمدن هیچ خسارتی خنثی شد. همچنین در همان شب در نزدیکی روستای توم سبلان از توابع ریاز واقع در بخش حویجه، ۴ افسر فرقه‌ی الالیه پلیس فدرال عراق و یک سرباز به کمین نیروهای داعش افتاده و همگی کشته شدند.

 

تبهکاران از جنوب کرکوک حمله کرده و پلیس نیز از شمال کرکوک علیه آنها عملیات انجام می‌دهد!

  روز چهارشنبه ۱۵ مه/ ٢۵ اردیبهشت در حالی که شب پیش از آن به نیروهای عراقی از جنوب شهر کرکوک و از روستاهای عرب‌نشین حمله شده بود، اما نیروهای فدرال پلیس عراق به روستای چیمن شهیدان حمله کردند که در شمال شهر کرکوک قرار دارد.

  آنها با هدف دستگیری تبهکاران داعش دست به بازرسی و تفحص در روستا زدند. به اهالی روستا اعلام کرده‌اند که رفت و آمد بعد از ساعت ۱۱ شب اکیدا ممنوع است. این در حالیست که تبهکاران داعش از جنوب شهر کرکوک به آنها حمله کرده و روستای چیمن شهیدان در شمال کرکوک قرار دارد و بسیار از محل حمله دور می‌باشد.

 

همراه با سیاست تعریب در کرکوک، عربهایی که به این منطقه آورده شده‌اند به شهروندان حمله می‌کنند

  در همان روز تعدادی از عربهایی که از جنوب عراق به کرکوک آورده شده‌اند و مورد حمایت استاندار وکالتی کرکوک راکان جبوری هستند، به روستای پلکانه‌ی از توابع ناحیه‌ی سرگران در غرب کرکوک حمله کرده و بخشی از خانه‌ها و املاک اهالی کرد منطقه را اشغال کردند. همین امر سبب ایجاد تنش میان اهالی اصیل کرد منطقه با عربهای آورده شده به این منطقه شد. در نهایت توسط اتاق عملیات مشترک، نیروهای ویژه به این منطقه فرستاده شد تا به نقض حقوق اهالی کرد منطقه پایان داده شود. عربهایی که خانه‌ی شهروندان کرد را اشغال کرده بودند از آنجا بیرون شده و چندین تن از طرفین به همراه دو روزنامه نگار که در حال ثبت وقایع بودند، دستگیر شدند.

  در ادامه‌ی رخدادهای روز ۱۵ مه، در همان شب یک گروه از نیروهای پلیس فدرال عراق در نزدیکی روستای تل سوسه به کمین نیروهای داعش افتادند. در نتیجه ۲ سرباز عراقی کشته شدند.

  صبح روز ۱۷ مه نیروهای گردان ۱۶ دفتر نخست وزیر و گردان مغاویر طی یک عملیات نظامی به محله‌ی پنجه علی که یک محله‌ی کردنشین است حمله کردند. بهانه ی آنها برای این حمله گشتن به دنبال نیروهای داعش بوده است. این در حالیست که از این محله و داخل شهر کرکوک هیچ حمله‌ای به نیروهای عراقی صورت نگرفته است.

 

هم وطنان کردستانی قربانیِ دست داعش و نیروهای امنیتی عراق

  هم وطنان کرکوکی علاوه بر آنکه قربانی حملات تبهکاران داعش هستند و در نگرانی به سر می‌برند، اما هم زمان نگران رفتار نیروهای امنیتی عراقی نیز می‌باشند. زیرا آنها به بهانه‌ی گشتن به دنبال نیروهای داعش به خانه‌های آنها حمله کرده و خانه‌های را بازرسی می‌کنند. در یکی از این بازرسیها در محله‌ی پنجه‌علی از منزل یکی از شهروندان کرد با نام جمعه حمید حسین ۶۰۰ هزار دینار عراقی دزدیده شده است. هر چند این شهروند دزدیده شدن پولش را به یک افسر نیروهای عراقی گزارش داده است، اما آنها با وی به شدت برخورد کرده و هیچ پاسخی به او نداده‌اند.

  با تشدید تنشها در این شهر و حملات مداوم تبهکاران داعش، به گزارش چند منبع نظامی در ۱۷ مه/ ٢٧ اردیبهشت دو گردان دیگر پلیس فدرال عراق برای کنترل وضعیت امنیتی شهر و حمایت از نیروهای عراقی به کرکوک فرستاده شده‌اند.