کالکان: مسئولین اقلیم از خاک خود محافظت نمی‌کنند

عضو شورای رهبری پ.ک.ک موضع‌گیری اهالی شیلادزه و برادوست را با معنی عنوان کرده و اظهار کرد: مسئولین اقلیم از خاک خود محافظت نمی‌کنند اما پ.ک.ک این کار را می‌کند

دوران کالکان عضو شورای رهبری پ.ک.ک در برنامه ی تلویزیونی مدیا هابار شرکت کرده و به تشریح مسائل روز پرداخت. وی بخش مهمی از سخنانش را به موضع گیری خلق باشور کردستان علیه اشغالگران و همکاری صاحبان قدرت در باشور با دولت ترکیه اختصاص داد.

 

"اهالی برادوست طرفدار زندگی آزاد هستند"

دوران کالکان موضع‌گیری اهالی برادوست و شیلادزه علیه اشغالگری را بسیار با معنی دانست و گفت: به مقاومت شیلادزه درود می‌فرستم، جامعه‌ی برادوست، مردمش و عشیره‌هایش مخالف نابرابری و ظلم هستند و خواستار زندگی آزاد می‌باشند. همه‌ی عشیره‌های باشور اینگونه‌اند. اگر در باشور همه‌پرسی دمکراتیک برای اخراج اشغالگران دولت ترکیه برگزار شود، معتقدم بدون شک ۹۰ درصد به خروج اشغالگران رای خواهند داد. اهالی آن مناطق واکنش مهمی نشان دادند و واکنش آنها نباید به این سطح محدود شود، چون وجود این نیروها مشروع نیست. باید درخواست مردم برای خروج اشغالگران بیشتر شود، البته جامعه چون دمکراتیک و میهن دوست است، چنین خواهد کرد. مردم می‌بینند که چگونه فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ در باکور، مناطق حفاظت شده‌ی مدیا، شنگال و عفرین کردها را قتل عام می‌کنند. اهالی شیلادزه گفتند که ما آنها را نمی‌خواهیم.

 

"حملات دولت ترکیه خسارات بسیاری به مردم باشور وارد می‌کند"

کالکان در ادامه‌ی سخنانش گفت: حملات دولت ترکیه خسارات بسیاری به خلق باشور وارد می‌کند، مناطق مرزی را که طبیعتی بسیار زیبا و بهشت گونه دارد، نابود کرده و سوزانده است، زمینها و باغها را از بین برده و تجارت مردم را نابود کرده است. اجازه‌ی زندگی عادی را به مردم نمی‌دهد و خسارات مادی بسیاری به آنها وارد کرده است. شرایط برای اهالی و عشیره‌های زاپ، آواشین و بهدینان نیز به همین شیوه است. مردم نمی‌خواهند بیشتر از این زیان ببینند، به دلیل حملات دولت ترکیه مردم قادر به دامداری و کشاورزی نیستند.

 

"در باشور همه‌پرسی برگزار کنید تا مشخص شود مردم چه کسی را نمی‌خواهند"

کالکان در باره‌ی موضع‌گیریهای دو حزب اتحادیه میهنی و پ.د.ک در زمینه‌ی اشغالگریهای دولت ترکیه گفت: مسئولین باشور کردستان باید عادل و مدافع حقوق کردها و میهن‌دوست باشند. کرد بودن اینگونه نیست. در شیلادزه مقاومتگران [از سوی نیروهای امنیتی پد.ک] دستگیر شدند. مجازاتهای سنگین برای آنها در نظر گرفته شده است. عدالت و دادگاه عادل اینگونه نیست. مسئول کرد اینگونه نیست، آنها چه کسی را فریب می‌دهند؟ بیایید و همه‌پرسی برگزار کنید، پ.ک.ک ناخشنود نخواهد شد، بگذارید مشخص شود که مردم از چه کسانی خشمگین هستند. همه‌پرسی عادلانه تحت نظارت دیگران برگزار کنید، ما هم راضی هستیم و به خود باور داریم. اگر نتیجه علیه ما بود حاضریم بهای آنرا بپردازیم.

 

"مسئولین باشور از خاک خود محافظت نمی‌کنند اما پ.ک.ک این کار را می‌کند"

کالکان در ادامه گفت: می‌گویند این شرایط به دلیل حضور پ.ک.ک ایجاد شده است، اما نمی‌دانند روزانه چندین جنگنده‌ی ترکیه منطقه را بمباران می‌کند و ارتش خود را وارد خاک باشور می‌کند. در مرزهای باشور به عمق ۵ کیلومتر و در لیلکان تا ۲۰ کیلومتر توسط دولت ترکیه اشغال شده است. مسئولین باشور از خاک خود محافظت نمی‌کنند، اما پ.ک.ک از آن محافظت می‌کند و مقاومت خواهد کرد. در مقابل اشغالگری ترکیه خواهد ایستاد. آنها می‌گویند وضعیت موجود به دلیل حضور پ.ک.ک است، اینگونه جامعه و افکار عمومی جهان را فریب می‌دهند.

 

"ترکیه بیشتر به باشور کردستان نیازمند است"

کالکان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تهدید می‌کنند که شنگال را بمباران می‌کنند. ارتش خود را وارد بسیاری از مناطق کرده‌اند، کرکوک پر از نیروهای میت است. تبهکارانشان در آنجا هستند و اسلحه‌ی بسیاری را وارد کرده‌اند. همه‌ی اینها را علیه کردها به کار خواهند گرفت نه کس دیگری. آیا معقول است که پ.د.ک و اتحادیه میهنی واقعیات را ندانند؟ می‌دانند اما می‌گویند به ترکیه نیاز داریم. [می‌گویند] اگر ارتباطشان را با ما قطع کنند نمی‌دانیم چه روی خواهد داد. اما برعکس این دولت ترکیه است که به آنها نیاز دارد. این جامعه می‌تواند نیازهای خود را برآورده کند. پیشتر نیز اینگونه بود و نان خود را ۵ قسمت می‌کردند اما تسلیم نمی‌شدند. باید حقیقت جامعه را ببینند.