کودار: مبارزات كمانگرها ميراثی برای خلق‌های ايران است

جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان با صدور بیانیه‌ای یاد و خاطره شهدای مقاومت زندان را که در ١٩ اردبهشت ١٣٨٩ از سوی حکومت جمهوری اسلامی اعدام شدند گرامی داشته است.

جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان با صدور بیانیه‌ای یاد و خاطره شهدای مقاومت زندان را که در ١٩ اردبهشت ١٣٨٩ از سوی حکومت جمهوری اسلامی اعدام شدند گرامی داشته است. کودار طی این بیانیه آحاد جامعه را به پاسداری از میراث شهیدان و گسترش هر چه بیشتر مبارزه فراخوانده است

 

متن بیانیه کودار به این شرح است:

"مبارزات خلق‌ كُرد عليه دشمنان برای حصول آزادی اين ملت و ملت‌های خاورميانه به اوج رسيده و بيش از پيش به آزادی نزديك شده است. اين مبارزات با پيشاهنگی شهدايی چون "فرزاد كمانگر، علی حيدريان، فرهاد وكيلی و شيرين علم‌هولی" به اوج رسيد و برای ما به ميراث ماند. هراس دشمن از مبارزان غيور خلق‌ كُرد موجب گشت كه رژيم جمهوری اسلامی ايران در روز ٩ مه (١٩ ارديبهشت) سال ٢٠١٠ فرزاد كمانگر و رفقای مبارز وی را اعدام و به خيال خود افق آزادی خلق‌های ايران را تاريك كند. در نهمين سالگرد اعدام رفقا "فرزاد كمانگر، علی حيدريان، شيرين علم‌هولی، فرهاد وكيلی و مهدی اسلاميان" ياد و خاطره آنها را گرامی می‌داريم.

 

در برهه كنونی در سايه ميراث مبارزاتی و راه حقيقت‌ياب اين شهدا امروزه خلق‌ كُرد در روژاوای كردستان حماسه آزادی آفريده و با تداوم مقاومت كوبانی در عفرين و برادوست می‌رود كه خورشيد آزادی كامل را از شرق كردستان در سپيده پراُميد آن برآورد. قطع يقين اين همان درخششی عظيم است كه بر سر سفره‌های خالی كارگران و زحمتكشان شهرهای بانه، جوانرو، مريوان و غيره بسوی قيام اوج گرفته است. بدون ‌شك اين حركت خودجوش خلقمان تداوم جريان خروشان همان رودخانه قيام كمانگرها و علم‌هولی‌ها است كه اميدبخش انقلاب دمكراتيك خلق‌های ايران و روژهلات گشته است.

 

امروزه راهكار ستم مطلق نظام جمهوری اسلامی ايران در پی بحران‌های سياسی، اقتصادی و اجتماعی اين نظام آه از نهاد كل خلق‌ها بويژه اقشار كارگر و ستمديده برآورده و مرز سركوب‌های نظام فقط زندان، شكنجه و اعدام است. باتوجه به اينكه ايران، كشور انقلاب‌خيز است، همانطور كه در ديماه سال گذشته مشاهده كرديم، خلق‌های آن برای تحقق آزادی از پای نمی‌نشينند. مبارزات نستوه كمانگر و رفقايش و تسليم‌ناپذيريشان ضربه‌ای سنگين به ستونهای لرزان نظام جمهوری اسلامی بود. تقلای رژيم فقط برای افزودن چندصباحی بر عمر خود است اگر نه درحالی كه اعتراضات، نارضايتی‌ها، تظاهرات و اعتصابات مردمی بويژه در بانه ادامه دارد، تلاش رژيم برای اميدبخشی كاذب به مردم در خصوص مسايل پيش‌پا‌افتاده‌ای چون برجام و برنامه‌های موشكی و يا تشكيل هلال شيعی نمی‌تواند سايه‌ای سياه برای پوشاندن قيام راديكال خلق‌ها شود. لذا حقوق‌بشر و آزادی‌ها بسيار مهم‌تر و ارزشمندتر از مسايل بی‌ارزش برجام و قدرت‌طلبی برون‌مرزی ايران تا لبنان است. بحران‌های داخلی ايران درواقع بمب‌ساعتي شده و انفجار آن همانا قيام سراسری خلق‌هاست. تعيين سرنوشت خلق‌ها بايد به دست خود آنها باشد، لذا دخالت‌های خارجی و يا تجاوزگری‌های نظامی برون‌مرزی ايران هيچكدام راهكار عقلانی برای حل بحران‌های داخلی ايران نيست. خلق‌ها بخاطر فقر و بيكاری به تنگ‌آمده و چون راهكار سركوب و اعدام را نمی‌پذيرند، بيش از گذشته راديكال شده‌اند كه نظام با كشتار و اعدا‌م‌های دسته‌جمعی نمی‌تواند آن را مهار كند. تظاهرات دی‌ماه و اعتصابات اخير بويژه در روژهلات ثابت می‌كند كه خلق‌ها راه مبارزاتی خود را بصورت شفاف انتخاب كرده‌اند و رژيم ناچار به قبول مطالبات مردمی است.

 

همچون جامعه دمكراتيك و آزاد شرق كردستان-كودار در هشتمين سالگرد اعدام مبارزان نستوه فرزاد كمانگر، شيرين علم‌هولی، علی حيدريان، فرهاد وكيلی و مهدی اسلاميان در ماه مە- كه ماه شهداست-، ياد و خاطره آنها و كل شهدای اين ماه را گرامی می‌داريم و سوگند ياد می‌كنيم كه تا تحقق آزادی كامل خلق‌ها در راه مبارزاتی‌ كمانگرها و رفقايش مبارزات خود را نيرومندتر از هميشه سازيم و نقش پيشاهنگی خلق‌ها را فداكارانه بجای آوريم. بار ديگر اعدام اين شهدای گرانقدر از سوی رژيم ايران را بشدت محكوم می‌كنيم. بايد تمامی زندانيان سياسی اعدامی، آزاد و سركوب‌ها پايان يابد. خلق‌ها به آزادی نزديك و جرقه قيام در ايران و شرق كردستان زده شده است؛ از تمامی اقشار بويژه جوانان و زنان می‌خواهيم به اين راه مبارزاتی در فرصت كنونی ادامه داده و آزادی خود و ملت‌شان را به ارمغان آورند.

 

زنده باد راه شهدای ماه مە

 

جامعه دمكراتيك و آزاد شرق كردستان ـ كودار

٨ مه ٢٠١٨- ١٨ اردیبهشت ١٣٩٧"