آلدار خلیل: شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید

آلدار خلیل رئیس مشترک پ‌ی‌د با بیان اینکه توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر ادامه نسل‌کشی مردم منطقه است، گفت: «اسارت رهبر آپو اسارت تمام بشریت است.»

آلدار خلیل

آلدار خلیل، عضو دسته ریاست مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) در خصوص توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر و تاثیر آن بر مردم کورد و تمامی خلق‌های منطقه به سوالات روزنامه روناهی پاسخ داد.

مصاحبه به شرح زیر است:

هدف از توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو چیست و چه کسانی پشت آن توطئه بودند؟

چنانچه معلوم است در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ یک توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو راه‌اندازی شد. این توطئه نه تنها علیه رهبر آپو بلکه در شخص رهبر آپو علیه مردم کورد بود. رهبر آپو به روشی که دست‌های تاریک در آن دخیل هستند، به آتن، پایتخت یونان برده شد. این ادامه روند به اسارت درآوردن رهبر آپو در ۱۵ فوریه بود. پس از آن رهبر آپو به دولت اشغالگر ترکیه تحویل داده شد. بولنت اجویت، نخست‌وزیر دولت اشغالگر ترکیه در آن زمان گفت: 'ما نمی‌دانیم چگونه این اتفاق افتاد؟' این توطئه به ما نشان می‌دهد که بسیاری از نیروهای هژمونیک پنهان در این توطئه دخیل هستند. دولت ترکیه فقط نقش نگهبان را بازی می‌کند. طی آن جریان، نیروهای حاکم و تاریک تلاش کردند تا در شخص رهبر آپو همه مردم کورد را اسیر کنند. رهبر آپو در برابر آن توطئه مقاومت کرد. با آن توطئه نتوانستند رهبر آپو را ساکت کنند. افکار رهبر آپو از امرالی به میلیون‌ها نفر رسید. وی ۲۶ سال است که در اسارت دولت اشغالگر ترکیه است. پس از آن روند توطئه، مردم کورد با شعار 'شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' حلقه‌ای از آتش را به دور رهبر آپو تشکیل دادند. بسیاری از جوانان و زنان کورد خود را به آتش کشیدند. آنها رهبر آپو را نه تنها به عنوان یک رهبر، بلکه به عنوان روح و آگاهی خود می‌دیدند. در تاریخ جنبش آزادی کوردستان افراد شجاع و فداکار فراوانی وجود داشته است. توطئه بین‌المللی باعث شد که این امر به اوج دیگری برسد. برعکس، رهبر آپو با فلسفه خود مردم خفته کورد را از خواب بیدار کرد. هدف قرار دادن رهبر آپو به این دلیل بود که او درخت خشکی را رشد داد و چیزهایی را از هیچ (نیستی) خلق کرد. در ابتدای تأسیس جنبش آزادی، نام کورد و کوردستان از زبان هیچکس شنیده نمی‌شد. جنبش‌ها و تشکل‌های قبل از جنبش آزادی به جای حل مسئله کورد، برعکس، مسئله را عمیق‌تر می‌کردند. معلوم بود که تولد و ذهنیت دیگری برای جامعه لازم است. لازم بود که جامعه کورد انتخاب کند. رهبر آپو با تأسیس جنبش آزادی و گسترش آگاهی و اندیشه خود ضربه بزرگی به نظام کنونی وارد کرد. این نیروهای تاریک و هژمون سعی در نابودی جسمانی رهبر آپو داشتند. در سال ۱۹۹۶، انفجار بزرگی در پایتخت سوریه، دمشق، نزدیک محل اقامت رهبر آپو رخ داد. در همین تاریخ در مقابل آن، شهید زیلان در ۳۰ ژوئن با عملیات فداکارانه خود آن (حمله و طرح) را خنثی کرد.

رهبر آپو چگونه مانع از رسیدن توطئه بین‌المللی به هدفش شد؟

پس از دهه ۲۰۰۰، رهبر آپو شروع به نوشتن دفاعنامه کرد. رهبر آپو با افکار خود مردم کورد و خاورمیانه را آگاه کرد و جامعه را آموزش داد. اکنون در این سال‌های اخیر تحمیل یک انزوا و ایزولاسیون بزرگ بر رهبر آپو آغاز شده است تا اندیشه‌های رهبر آپو که جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند گسترش نیابد. آنها نمی‌خواهند ذهنیت مردم پیشرفت کند. رهبر آپو رهبر حل و فصل بحران‌ها در خاورمیانه است. اگر رهبران انقلاب روژاوای کوردستان مبتنی بر افکار و اندیشه‌های رهبر آپو نبودند، همه دستاوردهای کوردها شکست می‌خورد. رهبر آپو با نوشتن دفاعنامه‌ها، نظرات و فلسفه‌ها این توطئه را خنثی کرد. این باعث شد که همه دنیا از اندیشه‌های رهبر آپو بهره ببرند. به همین دلیل است که رهبر آپو گفت: 'دفاعنامه‌هایم در هر کجا که باشند من آنجا هستم. ' رهبر آپو با مواضع مقاومتی خود، توطئه و انزوا را خنثی کرد. انزوای شدید علیه رهبر آپو ادامه توطئه است. انقلاب روژاوا کوردستان نیز با ایده‌های رهبر آپو پیروز شد. مردم و پیشاهنگان روژاوای کوردستان را آموزش داد و آنها را آگاه ساخت. اگر این انقلاب صورت نمی‌گرفت، نیروهای تاریکی بر شمال و شرق سوریه حکومت می‌کردند. پس از شروع انقلاب در روژاوا و شمال شرق سوریه، به منظور اینکه انقلاب به نتیجه نرسد، انزوای شدیدی علیه رهبر آپو آغاز شد.

در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، کارزار جهانی با عنوان 'آزادی جسمانی برای رهبر آپو، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد' راه‌اندازی شد. برای موفقیت این کارزار چه باید کرد، مسئولیت جامعه چیست؟ آیا پیام نهایی در مورد توطئه ۹ اکتبر دارید؟

در ابتدای تأسیس جنبش آزادی، خلق‌های دیگر چندان رهبر آپو را نمی‌شناختند. پس از خواندن دفاعنامه‌های رهبر آپو، دوباره رهبر آپو را درک کردند و او را رهبر خود دیدند. یک زن یونانی‌الاصل به نام الفتریا فورتولاکی پس از دستگیری رهبر آپو دست به عملیاتی فدائیانه زد. با وجود اینکه با رفقای رهبر آپو آشنا نشده بود ولی نشان داد، برای زندگی با رهبر آپو نیازی به ملاقات با او نیست. بر این اساس آنها برای آزادی رهبر آپو کنش‌های زیادی انجام دادند. باکور، باشور، روژهلات و روژاوا همه جا در یک جنبش بزرگ بودند. افراد از سن ۷ گرفته تا ۷۰ ساله از رهبر آپو صیانت کردند. این نشان داد که اندیشه و فلسفه رهبر آپو اجتماعی است و کل بشریت را زیر چتر خود می‌گیرد.

فراخوان ما این است که مردم ستمدیده در برابر نیروهای ظالم مقاومت کنند. ما نیروهایی را که در آن توطئه نقش داشتند محکوم می‌کنیم. همگان باید حول افکار رهبر آپو گردهم آیند. رهبر آپو یک رهبر فراملی است و افکار و عقاید او برای همه مردم ستمدیده است. نهادهای بین‌المللی مانند سی‌پی‌تی و دادگاه حقوق بشر اروپا باید وظایف خود را انجام دهند. وقتی موضوع رهبر آپو باشد، همه دنیا ساکت می‌شود. حکم دادگاه حقوق بشر اروپا بر این بود که رهبر آپو فورا آزاد شود، اما دولت اشغالگر ترکیه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. این نهادها و سازمان‌ها هیچ موضع و صدایی در برابر اقدامات دولت اشغالگر ترکیه ندارند. به دلیل منافع قدرت و استعمارگری که دارند، امکان ارائه موضع به نفع مردم وجود ندارد. درخواست برای رسیدگی به وضعیت رهبر آپو، درخواست همه مردم خاورمیانه است. نهادهای بین‌المللی باید به تعهدات خود عمل کنند و قوانین خود را زیر پا نگذارند. زیرا آزادی رهبر آپو آزادی همه مردم ستمدیده است. برای آزادی جسمانی رهبر آپو، هر مسئولیتی که بر عهده کسی بیفتند، باید به وظیفه خود عمل کند. مجددا توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر ۱۹۹۸ را محکوم می‌کنیم، یاد و خاطره شهدا و فدائیانی که با شعار «شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید» پیرامون رهبر آپو به حلقه آتش تبدیل شدند، با احترام گرامی می‌داریم و قول می‌دهیم آتش خورشید را شعله‌ورتر کنیم.

منبع: روزنامه روناهی