ایزدی‌های عفرین امسال عید چارشما سور را در منازل خود جشن می‌گیرند

ایزدی‌های عفرین در منطقه‌ی شهبا به دلیل راهکارها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، جشن چارشما سور امسال را در خانه‌های خود برگزار می‌کنند.

 ایزدی‌های عفرین که به دلیل وحشی‌گری‌های تبهکاران دولت ترک ناچار به کوچ به منطقه‌ی شهبا شده‌اند، هر ساله چارشما سور را طی مراسمی دسته‌جمعی جشن می‌گرفتند، اما امسال به دلیل بیماری کرونا، هرکس در خانه‌های خود با برگزاری مراسمی این روز را جشن می‌گیرند.

رئیس مشترک اتحادیه‌ی ایزدی‌های عفرین سعاد حسو جشن چارشما سور را به همه‌ی خلق تبریک گفته و در مورد معنی و اهداف آن گفت؛" چارشما سور روز سبز شدن زمین است. در این روز زندگی آغاز شده و روز دوباره زنده شدن می‌باشد".

 سوعاد حسو در مورد معنی جشن چارشما سور گفت؛"به معنی ایجاد یک زندگی نو است و این امر هم در روشنایی خدا و چهار عامل آب، باد، خاک و آتش پدید می‌آید".

حسو در مورد رنگ آمیزی تخم مرغ گفت؛"ما تخم‌ مرغ‌ها را بر اساس فصل‌های مختلف سال رنگ می‌کنیم. زمانی که تخم مرغ‌ها را آب‌پز می‌نماییم، به معنی سرما و یخبندان زمین است. وقتی که پوست آن را جدا می‌کنیم، به معنی از بین رفتن و پایان سرما و یخبندان می‌باشد. به همین دلیل وجود تخم مرغ در این جشن ضروری است".

 سُعاد حسو در مورد تدارکات برای جشن چارشما سور گفت؛"ما گروه‌های ایزدی خود و شنگال و جوانان و کودکان را برای برگزاری مراسم آماده کرده بودیم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال در خانه‌های خود این روز را گرامی می‌داریم".