عبدالکریم عمر: پ.د.ک از قاتلان مردم ما استقبال می‌کند ولی نمایندگان ما را بازداشت می‌کند

عبدالکریم عمر اظهار داشت که پ.د.ک از نمایندگان "ائتلاف سوریه" که چتر سیاسی مزدوران رژیم اشغالگر ترکیه است، استقبال می‌کند ولی نمایندگان خودمدیریتی را بازداشت می‌کند.

در تاریخ ۱۰ ژوئن، هم زمان با راهپیمایی باشکوه منطقه جزیر علیه اشغالگران و خودفروشان پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) هر کدام از "جهاد حسن" نماینده خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در هولیر، مصطفی خلیل و مصطفی عزیز نمایندگان ارتباطات پ.ی.د در جنوب کوردستان را در حین استقبال از مهمانان خارجی در فرودگاه هولیر دستگیر کردند.

عبدالکریم عمر، رئیس مشترک کمیته روابط خارجه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در این مورد گفت: "خلق کورد در ١٠ سال گذشته نقش بسزایی در از بین بردن گروه تروریستی داعش داشته‌اند. ما و سایر جریانات در شمال و شرق سوریه می‌توانیم خودمدیریتی را ایجاد کنیم.

عبدالکریم عمر با بیان اینکه سیستم خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به عنوان یک سیستم تازه روابط بین همه جریانات را تقویت، از همه ادیان دفاع کرده و به نقش زنان اهمیت می‌دهد، خاطرنشان کرد که این دستاوردها متعلق به همه مردم شمال و شرق سوریه و تمام خلق کورد می‌باشند.

عمر با اظهار امیدواری از اینکه حکومت جنوب کوردستان و پ.د.ک بتوانند از خودمدیریتی حمایت کنند، افزود: "در این برهه حساس کنونی که دولت ترکیه به مردم کورد و دستاوردهای آن حمله می‌کند، شهر عفرین را اشغال کرده و از گری سپی گرفته تا سری کانی در حال تغییر دمگرافی منطقه است، و حتی به جنوب کوردستان حملات اشغالگرانه انجام می‌دهد، انتظار ما این بود که حکومت اقلیم کوردستان و پ.د.ک خودمدیریتی را حمایت می‌کردند."

عبدالکریم عمر در ادامه سخنان خود با اشاره به حملات دولت ترکیه به جنوب کوردستان گفت که این حملات اشغالگری است و نه عملیات نظامی.

عمر ادعاهای رژیم ترک مبنی بر اینکه این عملیات‌ها علیه پ.ک.ک است را دروغ محض خوانده و افزود: "ترکیه از ابتدای توافقنامه لوزان در سال ۱۹۲۳ مردم کورد را هدف قرار داده است. رژیم ترکیه یک رژیم فاشیستی است و هدف آن نابودی کوردها است."

رئیس کمیته روابط خارجی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با یادآوری اینکه دولت اشغالگر ترکیه بیشتر از دولت بغداد علیه همه پرسی در جنوب کوردستان در سال ۲۰۱۷ مخالفت کرد، افزود که رئیس آ.ک.پ اظهارات نامناسبی علیه مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم داشت؛ عمر ادامه داد: "آنچه می‌خواهم بگویم این است که اردوغان تمام دستاوردهای کوردها را هدف قرار داده است. بنابراین، مردم کورد باید در این برهه حساس متحد شوند."

عمر با تاکید بر اینکه دستاوردهای به دست آمده در جنوب کوردستان دستاوردی تاریخی برای همه مردم کورد است، گفت: "اگر دولت ترکیه در آخرین حملات خود به جنوب كوردستان موفق شود، تهدید بزرگی برای مردم کوردستان محسوب می‌شود."

عبدالکریم عمر خاطر نشان ساخت که حکومت اقلیم کوردستان و پ.د.ک باید از لحاظ سیاسی و روابط دیپلماتیک بین‌المللی با خودمدیریتی مشارکت کند و همچنین با اشاره به اینکه پ.د.ک برای موفقیت گفتگوهای کوردی-کوردی باید همکاری کند، گفت: متأسفانه نمایندگان ما و نمایندگان پ.ی.د دستگیر می‌شوند، در حالیکه نمایندگان ما به طور قانونی در جنوب کوردستان هستند و هیچگونه اقدام غیرقانونی انجام نداده‌اند.

عمر خطاب به جامعه مدنی و خلق جنوب کوردستان گفت:"حکومت اقلیم کوردستان یک حکومت قانونی است و در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. بنابراین این حکومت باید از کوردها در هر چهار بخش کوردستان حمایت کند. حکومت اقلیم کوردستان، به ویژه پ.د.ک، باید بخوبی بداند که سرنوشت ما یکسان است و مرگ و زندگی ما به هم گره خورده است."

عمر افزود: نصیر الحریری و نمایندگان ائتلاف سوریه که چتر سیاسی باندهای تبهکار رژیم اشغالگر ترکیه است، هر روز علیه مردم عفرین، گری سپی و سریکانی دست به جنایات می‌زنند و اشغال ترکیه در این مناطق را توجیه می‌کنند. نصر الحریری در جنوب کوردستان توسط پ.د.ک به عنوان یک مهمان ویژه مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما نمایندگان ما دستگیر می‌شوند. جای تأسف است، خلق کورد این اقدامات را هرگز نمی‌پذیرند.

هیئتی از ائتلاف سوریه به رهبری نصر الحریری در ماه مارس گذشته به جنوب کوردستان سفر کرده و با مسعود بارزانی دیدار کردند. مردم کورد شمال و شرق سوریه این دیدار را محکوم کردند و آن را «خیانت» خواندند.

عبدالکریم عمر گفت که کوردها اکنون یک فرصت تاریخی دارند و می‌توانند نقشی اساسی در از بین بردن باندهای داعش در روژاوا، شنگال و جنوب کوردستان داشته باشند. وی همچنین نقش گریلاهای ه.پ.گ در از بین بردن داعش در روژاوا، شنگال و جنوب کوردستان را یادآوری کرد و گفت که مسعود بارزانی از این نیروها بازدید کرده و از ه.پ.گ از مبارزات آنها تشکر کرده است.

عبدالکریم عمر، رئیس مشترک کمیته روابط خارجه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه گفت که از سرنوشت نمایندگان خود و نمایندگان پ.ی.د که در ۱۰ ژوئن در هولیر توسط پ.د.ک دستگیر شدند اطلاعی ندارد.