در قامیشلو پیکر شهید سید اَوران و اصلان قامیشلو به خاک سپرده شدند

در قامیشلو پیکر خبرنگار خبرگزاری فرات (ANF) و مبارز مطبوعات آزاد، سید اَوران و فرمانده‌ی یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)، اصلان قامشلو، طی مراسمی باشکوه به خاک سپرده شدند.

هزاران نفر از ساکنین کانتون قامیشلو، با شرکت ساکنین مناطق دیگر شمال و شرق سوریه، هر دو شهید، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی شهید اَوران در ۲۲ سپتامبر به شهادت رسیده بود، همچنین فرمانده‌ی یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)، اصلان قامشلو، در حمله‌ی پهپادی ارتش اشغال‌گر ترکیه در ۱۷ سپتامبر به شهادت رسید، در آرام‌گاه شهید دلیل ساروخان با آن‌ها وداع شد.

کاروان شهید در محله‌ی عنتریه آغاز شد، اعضای سازمان‌های مدنی و اجتماعی و رسانه‌ای و نظامی و امنیتی، شیخ و ریش‌سفیدان عشیره‌های عرب و کورد، نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای اداره‌ی خودمدیریتی و رفقای شهید و نویسنده و روشن‌فکر و شخصیت‌های دینی در آن شرکت داشتند.

رفقای هر دو شهید، پیکر شهدا را بر دوش نهادن که با گل و پرچم اتحادیه‌ی مطبوعات آزاد (ی‌ر‌آ) و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) تزئن شده بود و بسوی آرام‌گاه شهدا رفتند.

در آرامستان، مراسم با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدا آغاز شد. سپس عضو مجلس خانواده‌ی شهدای قامیشلو، شیرو شیرو، گفت: «ما به مقاومت و موضع خلق مقاومت‌کننده‌ی خود درود می‌فرستیم که در کنار پیکر شهدا اصلان و سید جمع شده‌اند».

همچنین گفت: «امروز روز تاریخی برای شمال و شرق سوریه است. امروز با دو فرمانده باارزش وداع می‌کنیم. امروز روز شهداست و به این مناسبت یاد رستم جودی و روکن و سارا را گرامی می‌داریم، به آن‌ها می‌گوییم که در دل ما باقی می‌مانند و هر خائنی که شرف خود را بفروشد مورد بازخواست قرار خواهد گرفت».

شیرو‌ درباره‌ی نقش شهید اصلان در انقلاب شمال و شرق سوریه صحبت کرد و گفت: «شهید اصلان و سید به روکن و سارا و رستم مژده داده و درود شما را به آن‌ها خواهند رساند و خواهند گفت که فلسفه‌ی ملت دمکراتیک و رهروان رهبر عبدالله اوجالان همچنان بر عهد خود برای رساندن حقایق هستند و این خلق نیز همیشه آمادگی ایستادگی در برابر دشمن را دارند. بدون شک حفظ حقوق این شهدا بر عهده هرکسی است که بە رسالت خود عمل کند.»

ریاست مشترک (تَو-دَم)، روکن احمد، گفت: «حزب ما حزب شهداست، خلق ما در برابر ستم و اشغال‌گری سر خم نمی‌کند‌».

روکن در رابطه با اهمیت این روز گفت:«امروز روز تاریخی است، همچنین ماهی تاریخی است. زیرا ماه شهدا و مبارزه‌ای است که در شخصیت کمال پیر، خیری دورموش که علیه ترک‌های فاشیست آغاز شد. مبارزان فلسفه‌ی رهبر عبدالله اوجالان موجودیت و هویت کورد را حفظ کردند».

روکن روستم جودی یادآوری کرد و گفت: «در روزی مثل امروز، آن فرمانده بزرگ را در یاد داریم که فلسفه‌ی ملت دمکراتیک را برای ما تفسیر کرد و آرزوی سلامتی برای خلق خود را داریم».

در رابطه با مبارزه‌ی روزنامه‌نگار و نویسنده سید اَوران، گفت: «رفیق سید با قلم و تصویر و مبارزه‌اش در مطبوعاتمبارزه‌ی خلق و فداکاری شهدا را نشان داد. با ادامه‌ی راه شهدای مطبوعات آزاد مانند زیلان و دنیز و ده‌ها شهید دیگر برای نشان دادن وحشی‌گری ترکیه‌ی اشغال‌گر برای جهانیان وارد عمل شد».

در ادامه‌ی سخنانش گفت: «نباید اجازه دهیم خائنین بر روی خاک ما زندگی کنند، همگی در این کار مسئولیم، این وظیفه به تنهایی برعهده‌ی‌ نیروهای امنیت داخلی و نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک (ق‌س‌د) نیست».

در پایان سخنانش گفت: «باید فرزندانمان را در راستای فلسفه‌ی شهدا آموزش و تربیت کنیم و در برابر فتنه و آشوب‌ها و اختشاشات‌ در منطقه بایستیم پ خود را سازماندهی کنیم».

روزنامه‌نگار و رفیق شهید اَوران، سترک گولو، به نمایندگی از اتحادیه‌ی مطبوعات آزاد (ی‌رآ)، گفت: «سخن گفتن درباره‌ی شهدا کار سختی است، شهید سید ۳۰ سال است که رفیق من است. نمی‌نوانیم با سخن‌ گفتن درباره‌ی شهدا به درستی ادای دین کرد».

سترک درباره‌ی شخصیت شهید اَوران گفت: «سید عاشق خلق روژآوا و باکور و روژهلات و باشور بود. کورد منطقه‌ی هِنه است که قیام شیخ سعید علیه ستم در آن بر‌پا شد. سید تعریف می‌کرد «پدربزرگم همراه شیخ سعید مبارزه کرده است و من نیز نوه‌ی وی و کورد هستم، باید به آزادی برسم».

سترک در ادامه‌ی سخنانش گفت: «سید سخنان مخصوص به خود را داشت، از زاپ تا قندیل تا زاگروس مبارزه کرد، شروان و فرمانده و روزنامه‌نگار بود، برای اثبات حقایق یک روز رو به عقب گام برنداشت. زمانی که انقلاب روژآوا آغاز شد، سید همان موقع به روژآوا آمد، با قلم و دوربینش برای این‌که صدای خلقش را به جهانیان برساند به مبارزه پرداخت. از طریق قلم و نوشته‌‌های رفیق سید هزاران رفیق و شهید را شناختیم. وی تمام تاریخ روژآوا را می‌دانست، زیرا وی به نزد خلقش رفته بود. وی یادگار همه‌ی ما بود».

سترک تاکید کرد، مطبوعات آزاد، یادگار بزرگی را از دست داد، در پایان گفت: «باید از طریق قلم و سلاحمان شما را زنده نگه داریم. با عشق و اراده‌ی راسخ به شهدای خود قول می‌دهیم که دنباله روی آن‌ها خواهیم بود و همیشه سلاح‌هایشان را بر زمین نخواهیم گذاشت».

سپس هویت سید اَوران و اصلان قامیشلو قرائت شد و به رفقایشان تقدیم شد و رفقایشان پیکر آنان را به خاک سپردند.