"دولت ترکیه دخترم را به گروگان گرفته است"

به گفته مادر چیچک کوبانی، رژیم ترک از مکالمه تلفنی با دخترش جلوگیری کرده است. وی از حقوقدانان، وکلا و سازمان‌های مربوطه درخواست کرد که جنایت‌های دولت ترک را مستند کنند

رژیم ترک ٢ سال پس از ربودن چیچک کوبانی، با نقض قوانین بین‌المللی وی را به حبس ابد محکوم کرد. ترکیه نشان داد که به شیو‌‌ه‌ای آشکار حقوق جنگ را زیر پا می‌گذارد. ترکیه با ربودن چیچک کوبانی، مبارز یگان‌های مدافع زنان (ی.پ.ژ) نشان داد نه تنها به تعهدات خود در مورد اسرای جنگ پایبند نیست بلکه همچون یک رژیم اشغالگر حتی جوانان مناطق اشغالی شمال -شرق سوریه را دادگاهی می‌کند.

دوزگین تمو با کد سازمانی چیچک کوبانی از اعضای نیروهای سوریه دمکراتیک است که در حمله دولت اشغالگر ترک به روستای مشرفی از توابع عین عیسی زخمی شد و توسط بازمانده‌های داعش به اسارت درآمد و به ترکیه منتقل شد.

دولت ترک چیچک کوبانی را در اقدامی خلاف موازین بین‌المللی در دادگاهی نظامی به حبس ابد محکوم کرد. سازمان‌ها و نهادهای شمال و شرق سوریه با صدور بیانیه‌ و برگزاری گردهمایی ربودن چیچک کوبانی و محاکمه وی از سوی رژیم ترکیه بشدت محکوم کردند.

وحید عثمان مادر چیچک کوبانی پیش از محاکمه دخترش در دادگاه نظامی ترک، تصمیم دادگاه‌های ترکیه را غیرقانونی اعلام کرده بود و از تمامی سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواست تا مجازات چیچک کوبانی در ترکیه را متوقف کنند.

چیچک کوبانی پیش از آنکه به حبس ابد محکوم شود هر هفته یکبار از طریق تلفن با خانواده‌اش گفتگو می‌كرد اما از روز محاکمه و صدور حکم حبس ابد از مکالمه تلفنی با خانواده محروم شده است.

'جرایم ترکیه را مستند کنند'

وحیده عثمان مادر چیچک کوبانی اعلام کرده است که پیش از این در روزهای پنج‌شنبه از طریق تلفن با دخترش صحبت می‌کرد ما از یکماه پیش تماس تلفنی وی با دخترش قطع شده است، به گفته‌ی وی پس از صدور حکم حبس ابد دخترش را از حق تماس تلفنی با خانواده محروم کرده‌اند.

وحیده عثمان افزود که دلیل محرومیت دخترش از حق تماس تلفنی را نمی‌داند و از وکلای مدافع، حقوقدانان و سازمانهای مدافع حقوق بشر خواست تا جرایم رژیم  ترک را مستند کنند.

بنابر گزارش مرکز مستندسازی شمال و شرق سوریه، دولت ترک با نقض مبانی بین‌المللی حقوق بشر بیش از ۴٩ شهروند کورد سوری را به بهانه همکاری و حمایت از نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) و یا خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه به گروگان گرفته است.