دیدار هیئت زنان شمال و شرق سوریه از اسپانیا

اعضای هیئت زنان شمال و شرق سوریه که مدتی پیش به اسپانیا سفر کرده بودند اعلام کردند که در آینده نزدیک روابط دیپلماتیک گسترده‌ای را با اسپانیا برقرار خواهند کرد و گام‌های بزرگی را در این راستا برمی‌دارند

مدتی پیش هیئتی از زنان شمال و شرق سوریه سفری به اسپانیا و مناطق کاتالونیا و باسک انجام دادند. ناریمان اَودِک چند روز پیش در غالب هیئتی از زنان شمال و شرق سوریه برای انجام دیدارهایی به اسپانیا و منطقه کاتالونیا و باسک سفر کرده بود. او و دو همراهش در اینباره گفتگویی با خبرگزاری فرات انجام داده اند.

ناریمان می‌گوید هیئت سه نفره آنها به دعوت شهرداری دورانگو، پارلمان کاتالونیا و باسک به اسپانیا سفر کردند.

او که در عین حال سخنگوی دیوان ادبی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه است اعلام کرد ابتدا در نمایشگاه کتاب منطقه باسک شرکت کردند. آثار ادبی در مورد روژاوا و مقاومت کوبانی که به زبان باسکی ترجمه شده بودند در معرض دید بازدیدکنندگان در نمایشگاه قرار گرفت.

این هیئت در ادامه دیدارهایی با فعالین سیاسی، نمایندگان پارلمان و فعالین فرهنگی و دانشگاهیان در کاتالونیا و مادرید انجام داده است. ناریمان اودک می‌گوید در این سفر گام‌های موثری برای معرفی آثار روژاوا در خارج از کشور برداشته شد.

زنان در تماس‌های خود همچنین اقدام به تشریح ساختار خودمدیریتی دمکراتیك و چگونگی دفاع از این دستاورد در شمال و شرق سوریه کرده‌اند. ترکیب این هیئت به خودی خود بیانگر آن بود که زنان، نمایندگی خودمدیریتی را در عمل بر عهده دارند.

کاتالونیا یک منطقه خودگردان در اسپانیا چندی پیش اعلام کرد خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را به رسمیت می‌شناسد. نمایندگان خودمدیریتی و کاتالونیا در جریان دیدارهای خود برای برداشتن گام‌های بعدی رایزنی کردند.

همچنین از نمایندگان باسک و اسپانیا خواسته شده که خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را به رسمیت بشناسند و مخالفت خود با هجوم اشغالگرانه ترکیه به این مناطق را بیان کنند. نامه‌ای که کمیته پناهجویان شهر سریکانی در رابطه با وضعیت ساکنین بومی در مناطق تحت اشغال ترکیه نوشته بود در این اثنی به سازمان‌های مدافع حقوق بشر تحویل داده شد.

 رَودا حسن یک عضو دیگر این هیئت می‌گوید در رابطه با پروژه تحصیلات عالی در رشته‌های موسیقی، سینما و تئاتر در روژاوا و همکاری‌های طرفین در این زمینه نیز گفتگو کرده‌اند.

در این دیدارها همچنین از نمایندگان اسپانیا خواسته شده برای منع فروش سلاح به ترکیه تلاش کنند چون حکومت این کشور با تسلیحاتی که از اروپا می‌خرد دست به کشتار غیرنظامیان روژاوا می‌زند.

مَنال محمد عضو هیئت و فعال کمیته ارتباطات کنگره استار هم از ادامه تماس زنان روژاوا و خانه زنان دورانگوی اسپانیا خبر داد و گفت این نهاد مدنی در زمان هجوم ترکیه به روژاوا در مخالفت با این حمله در سطح جهانی تلاش می‌کرد. همکاری‌های دیپلماتیک طرفین قرار است تقویت شوند.