فوزی شنگالی: سیاست‌های ترکیه علیه رهبری با تایید نیروهای بین‌المللی همراه است

فوزی شنگالی گفت: حاکمیت ترک در سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود به جنگ با دستاوردهایی برخاسته است که رهبر اوجالان آن را کسب کرده است.

ارتش اشغالگر ترک حملات خود را به مناطق شمال-شرق سوریه همچنان ادامه می‌دهد. جمعه گذشته هواپیماهای بدون سرنشین ارتش اشغالگر ترک روستای الپلور را که در غرب کوبانی قرار دارد، بمباران و خانه‌ای را که رهبر آپو در سال ۱۹۷۹ در آن حضور داشت، مورد هدف قرار داد. این بمباران با خشم خلق‌های شمال-شرق سوریه و خصوصا خلق کورد در  روژآوای کوردستان روبرو شد، زیرا خلق این حمله را حمله به دستاوردها و اراده خود تعبیر می‌کند.

کمیته آزادی رهبری در شمال-شرق سوریه این حمله را به عنوان نقض پیمانهای بین‌المللی عنوان کرده و اعلام می‌کند که این حمله برخاسته از ذهنیت شونیستی است. در رابطه با این موضوع حزب دبیرکل حزب توافق دمکراتیک کورد در سوریه،  فوزی شنگالی با خبرگزاری هاوار گفتگو کرده و ضمن اشاره به سیاستهای دولت ترک به خشم و اعتراض خلق کورد علیه این اقدام پرداخت.

فوزی شنگالی در این باره اظهار داشت: نمی‌توان مسئله رهبر آپو را به عنوان مسئله کوتاه مدت و مقطعی مورد ارزیابی قرار داد، زیرا این مسئله بر مبنای دادخواستی فلسفی و فکری غیر قابل بازگشت ایجاد شده است، همچنین وی دارای پروژه دمکراتیک است که می‌تواند به تمامی خلق‌ها و اتنیکها در همه جای جهان تعمیم داده شود. و در این رابطه خصوصا راهکاری را برای حل تمامی مسائل و مشکلات خاورمیانه در بطن خود دارد.

شنگالی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که سیاستهای دولت ترک در مقابل رهبر آپو در چارچوب جنگ ایدولوژیک بوده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که این سیاستها با تایید و تلاش‌های بین‌المللی که در توطئه بین المللی ۱۹۹۹ دست داشته‌اند اجرا می‌شود و تا امروز نیز ادامه دارند. زیرا این نیروها در هراس هستند که مبادا افکار و اندیشه‌های رهبر آپو بر سیستم آنها تاثیرگذار باشد.

پروژه دمکراتیک برای سیاستهای ترکیه خطرناک است

فوزی شنگالی دبیرکل حزب توافق دمکراتیک کورد در سوریه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که: ایدئولوژی را نمی‌توان از سیاستهایی که به ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک و برخوردار از ویژگی‌های آزاد و مستقل منجر می‌شوند، قطع کرد، همچنین مسئله خاورمیانه آزاد و مستقل را نمی‌توان خارج از گفتگو مورد بحث و بررسی قرار داد، و این مسئله خارج از خاورمیانه و خصوصا خارج از خواست خلق کورد نیست. بلکه از ارتباط قدرتمندی با ان برخوردار است. دولت ترک مسئله خلق کورد را مانند کارت فشاری مورد استفاده قرار می‌دهد تا رهبر اوجالان را از این طریق در تنگنا قرار داده و پروژه دمکراتیکی را که خلق کورد برای کل منطقه در نظر دارد و برای آن تلاش می‌کند، از میان بردارد.

فوزی شنگالی اعلام کرد که پروژه دمکراتیک برای سیاستهای دولت ترک خطرناک بوده و در این باره نیز اظهار داشت: رهبر آپو در دفاعیات خود افکار و راهکارهای مختلفی را برای خاتمه دادن به تنگناهای سیاسی و اقتصادی ترکیه مطرح کرده است؛ اما این راهکارها بر اساس دستور کار و منافع دولت ترک و برخی از گروه‌ها نیستند.

شنگالی همچنین افزود: حاکمیت ترک بر سیاستهای جنگی تاکید کرده و علیه تمامی دستاوردهای رهبر خلق کورد قرار گرفته است. این مسئله را نیز با هدف قرار دادن اماکن و تخریب آثار تاریخی پیگیری می‌کند، حمله به خانه رهبر آپو که در سال ۱۹۷۹ در آنجا قرار داشت بخشی از این واقعیت را نمایش می‌دهد.

دولت ترک در مقابل روسیه و دمشق، به نقض قوانین بین‌المللی دست می‌زند

فوزی شنگالی در خصوص نقش حکومت دمشق در حراست و حفاظت از حاکمیت خود و نقش روسیه به عنوان ضامن صلح در منطقه نیز اظهار داشت: دولت ترک در مقابل روسیه و دمشق مواد پیمانهای بین‌المللی را نقش می‌کند، خلق کورد دشمنان بسیاری دارد و دشمنان این خلق برای نابودی ان توافق کرده‌اند. کسانی که به دلیل جنگ و خشونت‌ها متحل رنج ودرد شده‌اند، خلق و غیر نظامیان هستند. اما حکومت و تصمیم گیرندگان سیاسی با بهره‌برداری از این جنگ به فروش اسلحه دست زده و تلاش می‌کنند از فضای اختلافات به نفع خود بهره‌برداری کنند. این اقدامات را نیز از طریق فتنه انگیزی و ایجاد آشوب پیگیری می‌کنند، تمامی طرفین به این توافق دست یافته‌اند که اجازه ندهند به سیستم حاکمیتی انها آسیبی وارد شود.

فوزی شنگالی دبیرکل حزب توافق دمکراتیک کورد در سوریه در خاتمه سخنان خود از جامعه و خلق درخواست نمود که افکار و اندیشه‌های رهبر اوجالان را به مبنایی برای عمل سیاسی خود قرار داده و آزادی و تحقق عدالت برای رهبر اوجالان را فریاد بزنند.