هزاران زن در شمال و شرق سوریه از انقلاب ‘ژن، ژیان، آزادی’ حمایت کردند

در سراسر شمال و شرق سوریه، هزاران زن به میادین آمدند و یاد ژینا امینی را گرامی داشتند و به سالگرد مقاومت درود فرستادند.

در شمال و شرق سوریه به مناسبت سالگرد قتل ژینا امینی و انقلاب ‘ژن، ژیان، آزادی’ در روژهلات کوردستان و ایران، فعالیت‌هایی انجام دادند.

حسکه

در حسکه ده‌ها زن در مقابل مرکز کنگره ستار تجمع کردند. زنان پلاکاردی را با مضمون “با اراده‌ی زن آزاد اشغال‌گری را شکست خواهیم داد”، در دست گرفته بودند، عکس ژینا امینی و پرچم کنگره ستار را برافراشتند.

عضو کنگره ستار در حسکه، حلبجه حسین، گفت: “سیستم‌های سلطه‌گرا تلاش می‌کنند اراده‌ی زنان را درهم بشکنند. شهید ژینا امینی به نمونه‌ی زن آزاد تبدیل شد. بجز این نیز شعار  ‘ژن، ژیان، آزادی’، به شعار مبارزه و مقاومت زنان برای دست‌یابی به آزادی خود و شکست ذهنیت پدرسالاری شد”.

این فعالیت با شعار  ‘ژن، ژیان، آزادی’ به پایان رسید.

تل تمر

در منطقه‌ی تل تمر واقع در کانتون حسکه، کنگره ستار در پارک مجلس خانواده‌ی شهدا فعالیتی برگزار کرد. عضو این کنگره، زهرا امین اطلاعیه‌ای قرائت نمود.

در اطلاعیه، جنایاتی که علیه زنان صورت می‌گیرند، محکوم شدند و از سازمان‌های قانونی خواسته شد به این جنایات خاتمه دهند و برای قربانیان عدالت آفرینی کنند.

مجلس زنان کنگره‌ی اسلامی دمکراتیک تل تمر در همان مکان فعالیتی برگزار کرد و عضو این مجلس، نورا عبدالقادر اطلاعیه‌ای قرائت نمود.

نورا عبدالقادر اشاره کرد، انقلاب زنان تنها مربوط به مسئله‌ی حجاب نیست، بلکه به مسائل و حقوق بشری خلقی که توسط  رژیمی فاشیستی از طریق دین نقض می‌گردند، مرتبط است.

انجمن کنگره ستار منطقه‌ی شدادی واقع در کانتون حسکه در مقابل مرکز خود فعالیتی انجام داد و عضو کنگره ستار، امیه حجوب‌ اطلاعیه را قرائت نمود.

امیه جنایات دستگیری و قتل زنان را محکوم کرد و اعلام کرد، زنان را مورد هدف قرار می‌دهند تا اراده‌ی آنان را درهم بشکنند و به سکوت وادارشان کنند. دستگیری روزنامه‌نگاری که در مراسم ژینا امینی در حال تهیه‌ی گزارش بود، نمونه‌ی بارز این امر است. با وجود اعمال وحشیانه علیه زنان، به ویژه علیه خلق ایران، زنان هنوز علیه رژیم حاکم درحال جنگ هستند.

در پایان شعار وفاداری به شهدا سرداده شد و به انقلاب ‘ژن، ژیان، آزادی’ درود فرستاده شد.

حلب

در محله‌ی‌ شیخ مقصود حلب، کنگره ستار با شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’ راهپیمایی برگزار کرد. اعضا و مدیران سازمان‌های مدنی و صدها تن دیگر در این راهپیمایی شرکت داشتند.

در این راهپیمایی عکس ژینا امینی و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پرچم کنگره ستار برافراشته شد. عضو روابط مرکز ژنئولوژی، روژیان‌ حسین سخن‌رانی کرد و قتل ژینا امینی را محکوم کرد و گفت: “به نیرو و شجاعت ژینا امینی برای شکستن محدودیت‌های زنان درود می‌فرستیم”.

روژیان حمایت خود از انقلاب ‘ژن، ژیان، آزادی’ را ابراز کرد و اعلام کرد، این شعار در تمامی جهان پخش شده است، اکنون در افغانستان و سوئد سرداده می‌شود.

رقه

در شهر رقه صدها زن با انجام راهپیمایی یاد ژینا امینی را برگزار کردند و به انقلاب روژهلات کوردستان و ایران درود فرستادند.

این راهپیمایی از مقابل مقر مجلس دیوان عدالت اجتماعی آغاز شد و در میدان ژینا آزاد متوقف شد. در این راهپیمایی شعار “زنده باد مقاومت زن آزاد”، “رژیم فاشیست ترکیه سقوط کند” و “با جان و دل همراه تو هستیم ای شهید” سرداده شدند.

مدیران مجلس کنگره‌ی اسلامی دمکراتیک رقه، ریم ادریس‌، اطلاعیه را قرائت کرد. در اطلاعیه به فشارهای ایران رژیم ایران به معترضین اشاره کرد و اعلام نمود، لازم است زنان مبارزه را علیه سیستم حکومتی پدرسالاری تقویت کنند.

طبقه

مجلس جمعیت زنان زنوبیا در طبقه، در مقابل پارک شهید هورین خلف به سوی مقر این مجلس راهپیمایی کردند.

عضو رهبری این مجلس، سمیره‌ حبش، گفت: “به برکت پافشاری زنان، این انقلاب تا کنون ادامه داشته است و در بخش‌های زیادی از ایران نیز گسترش یافته است. تلاش می‌کنند تا پیروز شوند و در صفحات تاریخ بشریت ثبت گردند”.

راهپیمایی با شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’ پایان یافت.

منبج

مجلس جمعیت زنان زنوبیا و اتحاد زنان جوان منبج راهپیمایی توده‌ای برگزار کردند. صدها تن از شهروندان این شهر و اعضای اداره‌ی غیرنظامی دمکراتیک منبج، کمیته‌های زیر مجموعه‌ی آن، احزاب سیاسی، مجامع غیرنظامی، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی، انجمن زنان زنوبیا، اتحاد زنان جوان، شیوخ و ریش سفیدان طوائف در این راهپیمایی شرکت کردند. شرکت کنندگان تصاویری از ژینا امینی و بنرهایی با مضمون ‘ژن، ژیان، آزادی’ در دست داشتند.

عضو جمعیت زنان زنوبیا، رویدا حنزل، گفت: “ما صدای خود را برای صدای مقاومت زنان در سراسر جهان و مقاومت بزرگ در شمال و شرق سوریه بلند می‌کنیم، زیرا زنان داستان قهرمانی و فداکاری را ثبت کرده‌اند”.

عضو اتحاد زنان جوان، ماریا داده، گفت: “امروز یاد ژینا امینی را گرامی می‌داریم، که دولت ایران به اسم سنت و ارتجاع در مقابل دیدگان جهان به قتل رسانید”.

ماریا قول داد تا مبارزه و مقاومت را تا زمان رسیدن به آزادی زنان با شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’ شدت بخشند.

این راهپیمایی با شعارهایی با مضامین درود فرستادن به مقاومت زنان پایان یافت.