خلیب علوش: ما باید آزادی رهبر آپو را تضمین کنیم

خلیب علوش شهروند کوبانی که با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دیدار کرده است، به تشدید انزوا واکنش نشان داد و گفت: «ما باید همه جا از رهبرمان صیانت کنیم و آزادی رهبر آپو را تضمین نماییم.»

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان همچنان ادامه دارد. نزدیک به سه سال است که از وی اطلاعی در دست نیست و درخواست خانواده و وکلای وی به دلیل «مجازات انضباطی» رد شده است. آخرین بار عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در ۲۵ مارس ۲۰۲۱ با برادرش محمد اوجالان صحبت کرد. از آن زمان تا کنون هیچ اطلاعاتی از امرالی دریافت نشده است که این امر نگرانی عمومی را برانگیخته است.

خلیب علوش شهروند کوبانی که با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ملاقات کرده است، به تشدید انزوا واکنش نشان داد و گفت: «ما باید در همه جا به میدان برویم، از رهبر خود صیانت کنیم و آزادی رهبر آپو را تضمین نماییم.»

علوش در مورد دیدارش با رهبر خلق کورد گفت: «در سال‌های 1978-1980 پسر عموی پدرم، ادهم، به روژاوا رفت و یک هفته پس از آن او برگشت و درباره یک حزب با ما صحبت کرد و گفت: «ما یک حزب داریم، ما کورد هستیم. ما باید از حزب خود حمایت کنیم و بجنگیم.» ادهم دوباره به روژاوا رفت و به ما گفت: «ما رفیقی داریم که باید به سمت روژاوا برود. اما هیچ کس نباید در مورد آن بداند.»

شخصی به نام جنی رهبری را به روژاوا منتقل می کند. روز دوم رهبر آپو با تراکتور به کوبانی رفت و مقابل مدرسه رش پیاده شد. رهبر آپو به خانه انور علوش رفت. پس از مدتی رهبر آپو به حلب نقل مکان کرد. رهبر آپو در آن زمان با نام علی فرات شناخته می‌شد. پسر عمویم سه ماه پیش رهبر آپو ماند. سپس رهبر آپو به دمشق و سپس به لبنان رفت.

او گفت وقتی برای اولین بار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ملاقات کردم، به او گفتم: «رهبر من، ما منتظر این روز بودیم. ما کورد هستیم و از کورد بودن خود صیانت می‌کنیم.» رهبر آپو گفت: «انقلاب برای مردم ماست، مردم ما باید از انقلاب صیانت کنند.»

از فکر و فلسفه رهبر آپو وحشت دارند

علوش همچنین اضافه کرد که همراه با تاسیس حزب کارگران کوردستان کوردها خود را شناختند. توسط پ‌ک‌ک و رهبر آپو کوردها آزاد شدند. دولت‌ها از آزادی کوردها می‌ترسیدند. نسل‌کشی و قتل عام بر هویت و فرهنگ کوردها تحمیل می‌شد. با کمک رهبر آپو کوردها روز به روز پیشرفت کرده و به آزادی نزدیک‌تر شدند. به همین دلیل دولت‌ها از اندیشه و فلسفه رهبر آپو وحشت داشتند.

در پایان نیز علوش به انزوای تحمیلی بر رهبر آپو اشاره کرد و گفت: «ما خواهان حقوق خود هستیم. باید در هر جایی به میادین روی آوریم، از رهبرمان صیانت کنیم و آزادی رهبر آپو را تضمین نماییم. آزادی رهبری، آزادی ماست. در دانشگاه‌های جهان اندیشه‌های رهبر آپو تدریس شده و در مورد آن گفتگو می‌شود. »