کویلو اوغلو: در مقابله با داعش مبارزه‌ای سیاسی و ایدئولوژیک لازم است

عزیز کویلو اوغلو ضمن اشاره به اهمیت عملیات صورت گرفته در کمپ هول علیه تبهکاران داعشی خاطرنشان ساخت عملیات امنیتی به تنهایی نمی‌تواند مشکل داعش را از میان بردارد.

کمپ هول به عنوان یکی از خطرناکترین کمپ‌های جهان شناخته می‌شود، دو هفته پیش عملیات امنیتی و انسانی در این کمپ با مشارکت ۵ هزار نفر از نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای مدافع زنان و یگانهای مدافع خلق و نیروی ضد ترور با رهبری نیروهای امنیتی داخلی شمال-شرق سوریه علیه هسته‌های مخفی داعش در این کمپ صورت گرفت. طبق اطلاعات رسمی بیش از ۶۰ هزار نفر از آوارگان و خانواده‌های داعشی در این کمپ سکونت دارند.

اگر چه این کمپ به رسما محل اسکان آوارگان و خانواده‌های تبهکاران داعشی است، اما ده‌ها تبهکار نیز در این کمپ حضور داشته و دادگاه‌های شرعی را در این کمپ ایجاد کرده و بسیاری را محاکمه و اعدام کرده‌اند. تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر را تنها به این دلیل که افکار داعشی را نمی‌پذیرند در این کمپ به قتل رسانده‌اند. مسئله مهم در این کمپ پرورش کودکان با افکار و اندیشه‌های داعشی است. زنان داعشی نیز دیوان الحسبه را ایجاد کرده و کسانی را با خواسته‌های شرع پابند نیستند مورد مجازات قرار می‌دهند.

خبرگزاری هاوار در خصوص تهدیدهای داعش بر منطقه و جهان گفتگویی را با عزیز کویلو اوغلو از روزنامه‌نگاران کورد در شمال-شرق سوریه انجام داده است. در این گفتگو عزیز کویلو اوغلو اظهار داشت؛عملیاتی که در کمپ هول علیه تبهکاران داعشی صورت گرفت در واقع عملیاتی درازمدت است کسانی با افکار داعشی فاصله می‌گیرند، کسانی که نمی‌خواهند این افکار را قبول کنند در این کمپ اعدام می‌شوند. افراد داعشی اخیرا در این کمپ مرتکب قتل‌های فراوانی شدند. از طرف دیگر این کمپ تنها در دست نیروهای امنیتی خودمدیریتی قرار ندارد، نیروهای بین‌المللی نیز در آن حضور دارند. خصوصا که نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز در این کمپ حضور دارند.

داعش تنها مشکل خودمدیریتی نیست

کویلو اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که عملیاتی که در کمپ هول علیه داعش صورت گرفت در نتیجه برگزاری دادگاه‌های شرعی و اعلام مجازات علیه برخی از افراد بود و در این باره افزود: صورت دادن این عملیات اقدامی درست بود. زیرا نیروهای بین‌المللی اجرای این کار را بر عهده نیروهای امنیتی خودمدیریتی واگذار کردند. داعش صرفا مسئله خودمدیریتی یا مسئله‌ای منطقه‌ای نیست. بلکه لازم است که تمامی جهانیان علیه تبهکاران داعش در منطقه دست به اقدام و مقابله بزنند.

کویلو اوغلو در ادامه افزود: نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عملیاتی که در کمپ هول برگزار کردند، نقش مهمی را ایفا کرده و در این باره اظهار داشت: لازم بود  نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز به اندازه نیروهای خودمدیریتی اعم از نیروهای سوریه دمکراتیک و ضد ترور و نیروهای امنیت داخلی ایفای نقش می‌کردند. این عملیات علیه تبهکاران داعش لازم بود به صورت عملیاتی مشترک صورت می‌گرفت.

کویلو اوغلو ضمن گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اخطار داد که هر کس که فکر می‌کند این مسئله تنها به خودمدیریتی ارتباط دارد دچار اشتباهی سنگین می‌شود و در این باره افزود: این تفکر، یک فرمول سیاسی خطرناک به شمار می‌رود. با چنین سیاستی تلاش می‌کنند موجودیت داعش را حقظ کرده و با تقویت داعش، بقای حضور خود در سیاست را افزایش دهند، به هیچ نحوی امکان ندارد که از زیر بار این مسئولیت و خطر شانه خالی کرد. کشورهایی که ظاهرا به نبرد علیه داعش مشغول هستند، باید در رابطه با این مسئله موضعی جدی و ملموس از خود نشان دهند. در این رابطه موضع آنها بسیار ضعیف است.

تلاش می‌کنند داعش همچنان زنده بماند

کویلو اوغلو ضمن اشاره به سیاستهای دولت ترک خاطرنشان ساخت که کسانی که می‌خواهند بحران خاورمیانه را گسترش بدهند، همچنان می‌خواهند که بر بقای سن داعش نیز افزوده و در این باره افزود: هر چند دولت ترک اظهار می‌دارد که ضد داعش است،  اما در واقع دولت ترک شریک داعش است. و نشان داده است که در سیاستهای خود در عفرین، گری سپی، جرابلس و باب، سریکانی و عزاز با تبهکاران همکاری دارد. داعش در این مناطق است که تقویت می‌شود. دولت ترک در این چارچوب تلاش می‌کند تا بر بقای سن داعش بیفزاید. قطر نیز در این باره نقش مهمی را ایفا می‌کند. علیرغم اینکه قطر تلاش می‌کند تا نشان بدهد که در همکاری با عربستان سعودی، مصر و کشورهای دیگر خود را از همکاری با گروه‌های رادیکال اسلامی بدور نگاه می‌دارد، واقعیت چیز دیگری است. قطر هم اکنون حمایت اقتصادی داعش و نیروهای اسلامگرای رادیکال را بر عهده دارد.

عزیز کویلو اوغلو در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در زندان‌های شمال-شرق سوریه هزاران تبهکار داعشی وجود دارند و در این باره تاکید کرد که این خطر بزرگی محسوب می‌شود. اکنون مسئله اینست که: کسانی که می‌خواهند که تبهکاران داعشی را از میان بردارند، باید چکار کنند؟ در زندان‌های خودمدیریتی هزاران تبهکار داعش حضور دارند. تا جایی که ما اطلاع داریم در کمپ هول از ۵۷ کشور افراد زندانی وجود دارند، که از اعضای تبهکاران داعش هستند. یعنی در واقع تبهکاران داعشی می‌خواهند در ۵۷ کشور جهان دست به عملیات بزنند و اقدامات رادیکال خود را ادامه دهند. نیروهای بین‌المللی نیروهای خودمدیریتی را به رسمیت نمی‌شناسند و کمک‌های اقتصادی را در اختیار آنها نمی‌گذارند.

تهدید تبهکاران داعشی در زندان همچنان ادامه دارد

عزیز کویلو اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تبهکاران داعشی کشورهای خارجی را نمی‌توان در دادگاه‌های شمال-شرق سوریه مورد محاکمه قرار داد و در این باره افزود: این تبهکاران در بسیاری از کشورها و از جمله عراق و سوریه دست به جنایت زده‌اند. کسانی که دست به این جنایات می‌زنند نمی‌توانند در سوریه محاکمه بشوند. تبهکاران داعشی بر اساس قوانین سوریه باید دادگاهی شوند. خودمدیریتی شمال-شرق سوریه برای دادگاهی این افراد از قانون و جایگاه رسمی برخوردار نیست. خودمدیریتی نمی‌تواند مسئولیت این وظیفه دشوار را به تنهایی بر دوش بگیرد. اگر ما بگوییم که می‌تواند چنین کاری را انجام دهد، خودمدیریتی دچار وضعیت بسیار دشوار می‌شود. حضور داعش نه فقط برای خودمدیریتی در شمال-شرق سوریه، بلکه در عراق و سوریه نیز تهدید‌امیز است، حضور داعش در این منطقه برای تمامی جهان مسئله‌ساز است. در این باره لازم است که تمامی جهان راه حلی برای مسئله داعش را پیدا کند. اگر جهان در مقابله با داعش نتواند راه حلی را پیدا کند، تبهکاران زندانی داعش، در آینده می‌توانند تمام جهان را هدف قرار دهند.

کویلو اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که زندانیان داعشی تحت تدابیر خودمدیریتی نمی‌توانند برای ابد در زندان بمانند و برگزاری دادگاهی بین‌المللی در این باره لازم است. لازم است که بعد از برگزاری دادگاهی بین‌المللی کشورها اتباع خود را به کشورهای خود بازگردانده و مجازات ان‌ها را در این کشورها ادامه دهند. تنها راه حل این مسئله است.

لزوم مبارزه ایدئولوژیک علیه داعش

عزیز کویلو اوغلو در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که داعش از مبنایی ایدئولوژیک برخوردار است و در این باره خاطرنشان ساخت که در مقابل تبهکاران داعشی که بر اساس تفکرات اسلامی رادیکال خود را سازماندهی می‌کنند، مبارزه نظامی کافی نیست. مبارزه واقعی علیه داعش باید بر اساس فکری به پیش برده شود در غیر اینصورت از میان نمی‌رود. کسانی که تصور می‌کنند که اینگونه نیست، بدون گمان در اشتباه هستند. کسانی که امروز در این منطقه با ذهنیت داعش نبرد می‌کنند، خصوصا ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، نمی‌توانند با در پیش گرفتن ابعاد نظامی از خودمدیریتی در مقابل داعش حمایت کنند. این مسئله نیازمند شناسایی رسمی موقعیت خودمدیریتی در چارچوبی بین‌المللی است. باید در این چارچوب از ابتکار عمل برخوردار باشند.