"مسدود کردن دروازهای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه با سوریه در راستای سیاست گرسنه کردن خلق است"

بکر حاجی عیسا: قطع ارتباط بازرگانی و تجاری سوریه با مناطق خودمدیریتی در شمال-شرق سوریه، بحران این کشور را گسترده کرده و راه حل این بحران در نگارش قانون اساسی جدیدی است که تمامی عناصر و مولفه‌های این کشور را در برداشته باشد.

حکومت دمشق مدت ۲۰ روز است که دروازه‌های مناطق تحت کنترل خود را با مناطق خودمدیریتی شمال-شرق سوریه مسدود کرده است. این اقدام با اعتراض ساکنان این منطقه روبرو شده است.

در رابطه با این موضوع، ریاست مشترک دفتر ارتباطات خارجی حزب اتحاد دمکراتیک در منطقه فرات، بکر حاجی عیسا اعلام کرد که مسدود کردن دروازه‌ها و برقراری محاصره اقدامی بزدلانه بوده و اثبات می‌کند که حاکمیت دمشق هیچ طرحی برای دست‌یابی به راه حل ندارد.

سه دروازه اصلی منطقه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را با مناطق تحت کنترل حکومت دمشق  پیوند می‌زنند. دروازه طیحا در غرب منبج، دروازه طبقا در روستایی در شرق رقه و دروازه اکرشی در روستایی در جنوب شرقی رقه.

در رابطه با اقدامات حکومت دمشق، حاجی عیسا اظهار داشت: بعد از ۱۰ سال آوارگی، دزدی و غارت هیچ راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه پیدا نشده است. این اقدامات نیز نشان می‌دهند که حکومت دمشق هیچ راه حل سیاسی برای بحران سوریه در دست ندارد. حکومت دمشق با استفاده از تمامی راهکارها علیه خلق سوریه مبارزه می‌کند، از بمب‌های بشکه‌ای علیه آنها استفاده می‌کند، غیر نظامیان را دستگیر کرده و جنگ ویژه را علیه ساکنان منطقه به کار می‌بندد.

در بخش دیگری از سخنان خود حاجی عیسا اظهار داشت که حکومت سوریه هیچگونه راه حلی سیاسی برای حل بحران نداشته است، راه حل در منطقه شمال-شرق سوریه قرار داشته و خلق در این منطقه به شیوه‌ای دمکراتیک در این منطقه زندگی می‌کنند. از طرف دیگر حکومت دمشق تلاش می‌کند بین عشایر منطقه جنگ افروزی کند تا در نتیجه آن اهداف خود را د رمنطقه تحقق بخشد.

بکر حاجی عیسا در ادامه سخنان خود افزود: همانگونه که مشاهده می‌شود دولت اشغالگر ترک با رژیم سوریه ارتباط داشته و دولت ترک آب فرات را بر روی ساکنان منطقه قطع کرده است و از طرف دیگر دولت دمشق نیز دروازه‌ها را بر روی منطقه خودمدیریتی بسته است. این اقدامات به این معنا هستند که این دو دولت علیه خلق کورد که برای آزادی مبارزه می‌کند، به توافق رسیده‌اند. در غیر اینصورت، چرا حکومت دمشق در رابطه با قطع آب فرات از سوی دولت ترک سکوت کرده است؟ از طرف دیگر بین این دو کشور در خصوص مناطق شمال-شرق سوریه ارتباط وجود دارد.

حکومت دمشق و دولت اشغالگر ترک از سال ۱۹۸۷ در خصوص جریان آب از ترکیه به سوریه پیمانی را امضا کرده‌اند، اما دولت ترک طی چند ماه گذشته، این پیمان را نقض کرده است و میزان خروج آب از مرزهای سرزمینی خود را از ۵۰۰ متر مکعب به ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه کاهش داده است.

بکر حاجی عیسا در  خاتمه سخنان خود اظهار داشت که امروز حکومت دمشق با دولت اشغالگر ترک همکاری کرده و از طریق سیاستهای مشترک با هدف در مضیقه قرار دادن خلق در این منطقه، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.