زنان کانتون عفرین و شهبا: مجازات اعدام برای شکست مبارزات زنان است

زنان کانتون عفرین و شهبا حکم اعدام زنان کنشگر کورد، پخشان عزیزی و شریفه محمدی را محکوم کردند و خاطرنشان کردند که این تصمیم غیرقانونی برای شکستن اراده این زنان صادر شده است.

دولت ایران، حکم اعدام دو کورد کنشگر کورد، شریفه محمدی فعال مدنی و پخشان عزیزی روزنامه‌نگار را صادر کرد که این احکام موجی از اعتراض‌ها را در پی داشت. زنان شمال و شرق سوریه در این مورد با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کردند و از این تصمیم ابراز نارضایتی کردند.

ریهاب جبو عضو کمیته زنان کانتون عفرین و شهبا گفت: «کشورهای دیکتاتوری که دارای ذهنیت مردسالار هستند همواره حقوق زنان را از جهات مختلف زیر پا می‌گذارند و با مبارزات زنان مخالفت می‌کنند.

این قرن، قرن زنان برای دستیابی به آزادی، دموکراسی، عدالت و برابری است. به همین دلیل همه کشورهای دیکتاتوری به ویژه ایران، از آلترناتیو برای نظام استبدادیشان و دستیابی به برابری زن و مرد در جامعه می‌ترسند و آن را رد می‌کنند. حکم اعدام علیه این کنشگران  پیامی است به همه زنان مبنی بر اینکه دولت حاکم هرگونه آلترناتیو علیه خود را سرکوب می‌کند.»

عضو کمیته زنان عفرین و شهبا ریهاب جبو در پایان سخنان خود گفت: «حکم اعدام این دو کنشگر در مقابل چشم همه نهادهای حقوق بشری که مدعی برابری جنسیتی هستند صادر شد. متأسفانه ما هیچ واکنشی نسبت به اتفاقاتی که برای زنان در ایران می‌افتد ندیده‌ایم.»

شیراز زین‌الدین مدیر سازمان سارا برای مبارزه با خشونت علیه زنان در عفرین و کانتون شهبا هم خشونت علیه زنان زندانی در ایران را به شدت محکوم کرد و خواستار احقاق حقوق همه فعالان زن در زندان‌های ایران شد.